چه کنیم تا نوروز ۹۸ برای ما عید متفاوتی باشد؟

هر سال اول عید نوروز که می شود همه ما در تکاپوی سال جدید و تعطیلات هستیم و به این فکر می کنیم که چگونه می توان از تعطیلات بهره خوبی برد.

چه کنیم تا نوروز ۹۸ برای ما عید متفاوتی باشد؟به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۱۳۹۷ با همه تلخی‌ها و خوشی‌ها به پایان رسید و ما ایرانی‌ها و ملت فارسی زبان همسایه مان تحویل سال نو را جشن می‌گیریم.

اول فروردین ۱۳۹۸ مقارن با روز پنج شنبه است؛ چنانچه هفته آخر سال ۹۷ را هم کار کنیم تا پایان ۱۶ فروردین ۹۸ بیش از دو هفته تعطیلی داریم و روز شنبه ۱۷ فروردین ۹۷ کشور به طور کامل به کار برمی گردد.

طی این روز‌های تعطیل که به خاطر جشن و رسوم کهن ملی مان بدان می‌پردازیم، بسیار مناسب است فرهنگ اسلام ناب را که موهبت الهی است و توسط پیامبر اسلام و اوصیای گرامی ایشان به انسان‌ها آموزش داده شده است و منطبق با کرامت‌های انسانی است؛ به خوبی اجرا کنیم تا از لذت جشن ملی و ثواب الهی هر دو بهره‌مند شویم.

به خاطر داشته باشیم خودمان نیز در گذر زمان و تحویل سال‌ها به آخر خط عمر می‌رسیم. پس تا دیر نشده توشه‌ای از دنیا برای آخرت برداریم. در ادامه به برخی از بهترین کارها در سال جدید اشاره می شود؛

احسان به والدین

تا کنون هیچ فکر کرده‌اید که چقدر گرفتار زندگی ماشینی شده‌ایم و از یکدیگر به ویژه والدین فاصله گرفته‌ایم و حتی فراموش کردیم که پدر پیر و مادر پیر در انتظار دیدن فرزندان و نوه‌ها هستند؟ خداوند در قرآن فرمان اکید به احسان والدین می‌دهد و هرگز هیچ دلیل و بهانه‌ای را در تحقیر و ذلیل کردن والدین نمی‌پذیرد. هیچ فرزندی حق ندارد به پدر و مادرش توهین کند یا او را کتک بزند؛ چرا که قرآن حتی ((اُف)) گفتن تحقیر آمیز فرزند به والدین را نیز منع کرده است. زندگی بسیاری از فرزندان دور از والدین است و این روز‌ها تحویل سال ۹۷ به ۹۸ فرصت بسیار مناسبی است که به خدمت خانواده برسیم و حضور ما و خانواده ما چشم روشنی آن‌ها و کانون خانواده هر چه بیشتر و گرمتر و با صفا‌تر باشد. فراموش نکنیم به فاصله زمانی نه چندان دور خودمان به همین مرحله می‌رسیم و آن گاه انتظار داریم، فرزندانمان با ما برخورد خوبی داشته باشند؛ هرچه بکاریم همان را درو خواهیم کرد.

صله ارحام

فامیل‌های پدری و مادری هر شخص ارحام او را تشکیل می‌دهد. صله ارحام و آگاه بودن از زندگی شخصی و اجتماعی وابستگان فامیل دور در فرهنگ اسلام بسیار سفارش شده است. به طوری که از عقبه و منزل‌های بسیار خطیر آخرت پرسش درباره روابط با ارحام و فامیل‌هاست که در دنیا با آن‌ها چگونه برخورد داشتید. چه بسیاری از بستگان و نزدیکان که به جهت مالی وضع خوبی ندارند، می‌توانید به منزل آن‌ها بروید و به آن‌ها کمک‌های نقدی و غیر نقدی کنید. جای دوری نمی‌رود؛ باور کنید دنیا برای همه تمام می‌شود و همین خوبی‌ها و یا خدایی نکرده بدی‌ها باقی می‌ماند و نزد پروردگار ثبت و بایگانی است و به روز جزا هر شخصی که به اندازه ذره‌ای خیر انجام داده باشد، ثواب آن را مشاهده می‌کند و هر شخصی نیز به اندازه ذره‌ای بدی در دنیا انجام دهد، کیفر آن را در روز جزا خواهد دید. صله ارحام از بالاترین و مهم‌ترین خوبی‌ها و معرفت الهی است که خداوند بدان امر کرده است. جای بسی تأسف و نگرانی است که بین خانواده حتی برادر‌ها و خواهر‌ها تا این اندازه فاصله و ترک صله ارحام است و چه بسا سال‌ها بگذرد و از یکدیگر خبری نداشته باشند. این روز‌ها فرصت خوبی است تا کدورت‌ها را کنار بگذاریم و قلم عفو بر خطا‌های یکدیگر بکشیم و با رعایت احتیاط که دیگر مرتکب اشتباهی نشویم، به سوی صله ارحام قدم برداریم.

کینه زدایی از دوستان

بیش از دو هفته فرصت خوبی است تا کینه‌ها و کدورت‌ها بین دوستان را کنار بگذاریم و یا این که خودمان پیش قدم شویم و حتی اصلاح ذات‌البین کنیم؛ یعنی بین دو یا چند نفر از دوستان که کینه و کدورت است، پا‌درمیانی کنیم. حضرت علی (ع) از پیامبر اسلام (ص) درباره اصلاح اخلاق بین مردم توصیه‌های موکدی نقل فرمودند که از بهترین کار‌های پسندیده هر مسلمانی نزد خداوند است. امسال با خود و خدایمان عهد کنیم، که هرگز پشت سر کسی غیبت نکنیم و تهمت نزنیم و توطئه شوم اقتصادی و اجتماعی نکنیم. یقین بدانیم دنیا برای هر شخصی تمام شدنی است و همه در برابر خداوند نسبت به فعل‌ها و ترک فعل‌ها مسئولیم.

سفر

از مهمترین توصیه‌های اسلام ناب که در فرهنگ ایرانی و تعطیلی ملی ما جایگاه اسلامی را پیدا می‌کند، سفر است. سفر برای مطالعه و درس گرفتن از گذشتگان و مصاحبت با فرزانگان و فرهیختگان و تفرج صنع خالق منان توصیه مهم اسلام ناب است که در این تعطیلی ملی ممکن است. در غیر این دو هفته در شرایط کنونی زندگی ما سفر خانوادگی ممکن نیست؛ چون علم آموزی و ثروت اندوزی فرصتی به انسان‌ها نمی‌دهد تا با فراغ بال دو هفته یا کمتر از آن به سفر بروند، ولی تعطیلی ملی عید نوروز این امکان را به خانواده‌های ایرانی می‌دهد که فرهنگ اسلامی سفر را با اهداف فرح بخش و الهی آغاز کنند و ساعات خوشی با اعضای خانواده به دور از خانه در دل طبیعت و ضیافت دوستان و بستگان مطلب تازه و تجربیات گران قدری کسب کنند و کوچک‌تر‌ها کنار بزرگ‌تر‌ها آموزش‌های ارزشمندی فرا بگیرند. فواید پنج گانه سفر به تعبیر حضرت علی (ع) عبارت است از:

۱- سفر فرح بخش و اندوه زداست. ۲-سفر موجب درآمد اقتصادی خواهد شد. ۳- سفر موجب علم آموزی خواهد شد. ۴- سفر موجب آموزش فرهنگ اخلاق و آداب می‌شود. ۵- سفر موجب مصاحبت و دوستی با فرزانگان خواهد شد. در تعطیلی ملی نوروز ایرانی تطبیق فرهنگ سفر ملی و اسلامی کنید.

تفکر در گذر عمر

ما ایرانی‌ها وقتی حوالی دو هفته تعطیلی ملی نوروز داریم، بهترین زمان برای فکر کردن است. به ویژه آن که در سفر یا ضیافت و اوقات فراغت، بهترین لحظات تنهایی و خلوت کردن با خود ایجاد می‌شود تا درباره عمرمان فکر کنیم. چند سال از زندگی ما گذشته است و چند سال دیگر عمر ما باقی مانده است. تا کنون چه کار‌هایی انجام دادیم و چه کار‌هایی از مسئولیت ما باقی مانده است. ما تا چند سال دیگر در این دنیا زندگی می‌کنیم؟ و آیا بعد از آن در جهانی دیگر به گونه‌ای دیگر زندگی وجود دارد؟ در این دنیا تا چه اندازه هم‌نوعان ما از وجود و حیات ما بهره می‌برند؟ ما تا چه اندازه برای خانواده و جامعه مفید هستیم؟ چه علمی و تا چه اندازه آموختیم؟ چه مقدار ثروت و چگونه آن را اندوختیم؟ چه بچه‌هایی تربیت کردیم؟ چه کسی می‌تواند خودش را فریب بدهد و به این پرسش‌ها پاسخ ندهد؟ دیر یا زود عمر ما به پایان می‌رسد. در آیات قرآن و روایات پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان یک ساعت تفکر برتر از هفتاد سال عبادت شمرده شده است. این بیانات الهی دلالت مهمی درباره تفکر و تعقل انسان دارد. بهترین عیدانه برای اهل معرفت در تعطیلات نوروز در دل طبیعت با خوشی‌های دید و بازدید و گذشت‌ها و عیدی گرفتن‌ها، تفکر گذر عمر است. حال چه فکر بکنیم یا نکنیم عمر ما می‌گذرد؛ پس بهتر است که فکر کنیم عمر ما چگونه می‌گذرد و در فرصت باقی مانده چه خواهیم کرد؟


منبع: مجله خانواده سبز


انتهای پیام/

برچسب ها: نوروز 98 ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
انشاءالله بهرین سال زندگیم میشه امسال
آخرین اخبار