آیت الله خاتمی: انتخابات اجلاسیه مجلس خبرگان برگزار می شود/انتخاب جایگزین آیت‌الله شاهرودی در اجلاسیه ششم

آیت الله سید احمد خاتمی  گفت: ششمین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفته آینده، در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیات رئیس مجلس خبرگان رهبری عصر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: سخنران افتتاحیه این اجلاس رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت الله احمد جنتی است و خبرنگاران داخلی و خارجی حضور دارند، پس از آن نطق‌های قبل از دستور را داریم که این به دلیل اهمیت بیانیه رهبر معظم انقلاب (گام دوم انقلاب اسلامی) از سخنرانان قبل از دستور درخواست شده است که حول محور‌های این بیانیه صحبت داشته باشند.

وی بیان کرد: در اجلاسیه ششم، نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری به عنوان جایگزین مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی انتخاب می‌شود.

آیت الله خاتمی با اشاره به این که در هر اجلاسیه، کمیسیون سیاسی موضوعات مهم و شخصیت‌های مرتبط با آن را برای سخنرانی معرفی می‌کند، ادامه داد: در هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصویب شد که همچنان موضوع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مورد بحث باشد و بررسی این مشکلات و عوامل و راهکار‌های رفع آن مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بنابراین مقرر شد وزیر امور اقتصاد و دارایی برای شرکت در این اجلاسیه دعوت شوند و پس از ایشان نیز پنج تن از اعضای خبرگان رهبری هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه حول محور‌هایی که میهمان بیان کرده است، سخنانی ایراد کنند.

آیت الله خاتمی افزود: همچنین با توجه به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در اسفند ۹۸، بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات خبرگان رهبری که مواردی از آن در اجلاسیه‌های قبل تصویب شد، در این اجلاسیه تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به این که تمام مسائل مربوط به مجلس خبرگان رهبری با خود این مجلس است، ادامه داد: در اسفند ماه ۹۸ در استان‌هایی همچون تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم و فارس انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری را خواهیم داشت که همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: برای آن که هر ۲ سال یکبار در کشور انتخابات داشته باشیم، قرار بر این شد که انتخابات مجلس خبرگان رهبری همراه با مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا باشد.

 برگزاری انتخابات میان دوره مجلس خبرگان رهبری این مجلس را ترمیم می‌کند

وی بیان کرد: در اسفند سال آینده با برگزاری انتخابات میان دوره مجلس خبرگان رهبری، این مجلس ترمیم خواهد شد و افراد جدید جایگزین اعضای فوت شده، خواهند شد.

آیت الله خاتمی ادامه داد: اعضای مجلس خبرگان رهبری پس از برگزاری اجلاسیه ششم به حرم مطهر امام راحل مشرف و سپس دیداری با رهبر معظم انقلاب خواهند داشت و از رهنمود‌های ایشان بهره مند می‌شوند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در رابطه با فعالیت‌های مجلس خبرگان رهبری افزود: جلسات هیات رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری به صورت مرتب و مستمر برگزار می‌شود و از اجلاس گذشته تا کنون ۳۳ جلسه و نشست در قم و تهران توسط اعضای مجلس خبرگان رهبری ترتیب یافته است.

وی گفت: همچنین نشست مشترک هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها با موضوع آسیب‌های فضای مجازی در حضور وزیر ارتباطات، رئیس پدافند غیر عامل و دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: کمیسیون تحقیق شاخص‌های مربوط به رهبری نظام اسلامی را در چند جلسه نهایی و تصویب کرد، قانون اساسی می‌گوید رهبر باید مدیر، مدبر و شجاع باشد، این ها، شاخص می‌خواست، این شاخص‌ها در کمیسیون تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

وی ادامه داد: همچنین کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ آیین نامه کمیته کار ویژه خود را تدوین و بررسی کرد.

آیت الله خاتمی گفت: کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بررسی مسائلی همچون فضای مجازی و راهکار‌های کاهش آسیب‌های آن با حضور معاون وزیر ارتباطات و معاون فضای مجازی دادستان کل کشور و موضوع اف‌ای تی اف با حضور کارشناسان مربوطه، حجاب و عفاف و مشکلات فرهنگی با حضور معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعیت و خانواده با حضور معاونان وزارت بهداشت و برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را بررسی کرد.

وی گفت: کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه و ترویج آن در مجامع علمی داخلی و خارجی کشور با حضور مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.
به گفته آیت الله خاتمی، کمیسیون اقتصادی نیز از کمیسیون‌های جدید مجلس خبرگان رهبری است که از شهریور ماه امسال اضافه شد و در آن مسائلی از قبیل: دلایل افت ارزش پول ملی و مشکلات ارزی و معیشتی مردم با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در دستور کار قرار داشت.

وی اضافه کرد: کمیسیون داخلی نیز به بررسی پیشنهادات اعضای مجلس خبرگان رهبری در رابطه با مسائل این مجلس پرداخت.

وی بیان کرد: هیات اندیشه ورز و کارگروه‌های پنجگانه آن نیز جلسات خوبی برگزار کردند و گزارش اقدامات آنان نیز ارائه خواهد شد.

مجلس خبرگان دغدغه زیادی برای گرانی‌های افسار گسیخته و معیشت مردم دارد

آیت الله خاتمی درخصوص اقدامات مجلس خبرگان رهبری برای بهبود وضعیت معیشتی مردم گفت: این مجلس به عنوان شخصیت حقوقی وظایف مشخصی دارد، اما به عنوان شخصیت حقیقی دغدغه بسیار زیادی برای معیشت مردم، مشکلات اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته دارد، در اجلاس قبلی روسای سه قوه را دعوت کردیم، رئیس قوه قضائیه وقت خوبی گذاشتند و بیان کردند که در این عرصه چه کاری انجام دادند، اعضای خبرگان هم فعالانه وارد شدند و سئوالات خود را از وی بیان داشتند، رئیس مجلس شورای اسلامی هم توضیحات خود را ارائه کرد که مورد توجه اعضای خبرگان رهبری قرار گرفت.

وی بیان کرد: ما در آن اجلاس رئیس جمهوری را هم دعوت کردیم، اما گفتند وی برنامه دیگری دارند، من اینجا باز تاکید می‌کنم نگاه مجلس خبرگان مچگیری نیست، بلکه مطالبه گری است که این مساله همواره برای مجلس خبرگان مهم بوده است.
آیت الله خاتمی ادامه داد: مطالبه گری در رابطه با مسائل مهم از جمله امور مورد توجه مجلس خبرگان رهبری است و در خصوص معیشت مردم از این مساله جدا نیستیم و در این خصوص یک دغدغه داشته، داریم و خواهیم داشت و آن خدمت به مردم است.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: هر نظامی که مردم را داشته باشد، آن نظام می‌ماند و هر نظامی که مردم را نداشته باشد آسیب می‌بیند، ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن اوج حمایت خود از نظام را نشان دادند و همچنین نشان دادند که مردمی اهل تحلیل هستند، مشکلات را می‌بینند، اما در برابر اصل نظام و وفاداری به آن همواره ثابت قدم هستند.

وی افزود: راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه مانور بیعت با نظام اسلامی بود و در متن خود یک پیام دیگر هم داشت و آن پیام به مسئولان نظام بود که ما بار دیگر عهد خود را انجام دادیم، اکنون نوبت شماست.
به گفته آیت الله خاتمی، البته در این عرصه هم نباید قضاوتی غیر منصفانه داشت، بسیاری از مسئولان محترم تمام دغدغه شان حل مشکلات مردم است، نباید چنان وانمود کرد که آنان بی خیالند، این برداشت ناصحیح است.

وی گفت: آنچه برداشت صحیح است، انتظار مدیریت جهادی از سوی مسئولان است، مردم انتظار تلاش بیشتر برای حل مشکلات خود را دارند، به ویژه که در آستانه عید نوروز قرار داریم.

جلسه‌ای برای تعیین رئیس قوه قضائیه نداشتیم

وی در خصوص تعیین رئیس جدید قوه قضائیه نیز افزود: در این رابطه تا کنون جلسه‌ای نداشته ایم، نه جلسه هیات رئیسه، نه کمیسیون تحقیق، بنابراین چیزی از موضع سخنگویی هیات رئیسه برای بیان ندارم، اما به عنوان طلبه‌ای که در مجلس خبرگان رهبری همکار بوده ایم با آیت الله صادق لاریجانی و آیت الله رئیسی که طبق گزارش‌ها به زودی حکمشان صادر و خوانده خواهد شد، این است که مردم انتظار اجرای عدالت و تحقق عدالت از قوه قضائیه را دارند.

وی ادامه داد: آیت الله آملی لاریجانی در این عرصه قدم‌های ستودنی برداشتند به خصوص طی ماه‌های اخیر و برخورد با مفسدان اقتصادی، این انتظار عمومی مردم است که این قاطعیت همچنان ادامه یابد، مردم به همان اندازه که از مشکلات معیشی رنج می‌برند از تبعیض هم رنج می‌برند و قوه قضائیه می‌تواند در این عرصه مرهمی بر رنج مردم باشد، قاطعیت‌های صورت گرفته در این زمینه ستودنی است و باید ادامه یابد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در خصوص ضمانت اجرای مصوبات کمیسیون‌های این مجلس نیز گفت: ضمانت اجرا همان است که اسلام پیش بینی کرده و آن امر به معروف و نهی از منکر است، این که امر به معروف را محدود کنیم به مسائل شخصی این کم دیدن امر به معروف و نهی از منکر است، این فریضه الهی یک نظارت همگانی است برای سالم سازی جامعه، یک بخش آن هم این است که اگر همه مومنان و متدیان که در میان مسئولان هم فراوان هستند نسبت به مسائل مختلف و از جمله مسائل فرهنگی حساسیت داشته باشند.

وی تاکید کرد: باید در موقع لازم تذکر دهند و موضع بگیرند، بستر سالم سازی محیط جامعه تحقق می‌یابد، بهترین پشتوانه اجرایی همین است، البته قانون هم پیش بینی لازم را در این خصوص کرده است، برای سالم سازی محیط امر به معروف و نهی از منکر هم از اصول قانون اساسی بوده و همواره مورد توجه است.

وی در خصوص زمان برگزاری انتخابات میان دوره مجلس خبرگان رهبری نیز بیان کرد: فرآیند انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و همان روزی که انتخابات مجلس شورای اسلامی است با همکاری وزارت کشور و شورای نگهبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم برگزار می‌شود و فرآیند‌های اجرایی آن نیز هماهنگ خواهد بود البته ممکن است چند روزی در زمان نام نویسی و برگزاری امتحانات کتبی و شفاهی مجلس خبرگان رهبر با فرآیند اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی تفاوت باشد، اما زمان برگزاری هر دو انتخابات در یک روز است.

آیت الله خاتمی همچنین در مورد موضع مجلس خبرگان رهبری پیرامون بحث لوایح و اف‌ای تی اف نیز گفت: موضع مجلس خبرگان رهبری از ۲ طریق اعلام می‌شود، یکی در بیانیه پایانی اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری و یکی هم از طریق سخنگوی هیات رئیسه، هنوز این مساله در هیات رئیسه مطرح نشده است و در مجلس خبرگان رهبری هم پیش بینی این است که در نطق‌های قبل از دستور مساله لوایح مطرح شود، باید منتظر بود که در بیانیه پایانی چه موضعی از طرف مجلس خبرگان در این زمینه بیان خواهد شد.

وی بیان کرد:، اما به عنوان کسی که همراه با اعضای مجلس خبرگان رهبری است، می‌گویم همه اعضا دغدغه عزت ایران اسلامی را دارند، عزیزان مجمع تشخیص مصلحت نظام که امنا رهبری هستند، این دغدغه را داشته باشند، این را هم همه مسئولان بدانند که ما از روز اول انقلاب تاکنون مورد تهدید بودیم و هیچ زمانی در این ۴۰ سال نبود که مورد تهدید نباشیم.
ایت الله خاتمی ادامه داد: ادبیات قرآن است که از تهدید دشمنان نهراسید، آنجا که احساس تکلیف می‌کنید، محکم در برابر زیادی خواهی دشمنان بیستید، خدا کمک خواهد کرد و این موضع اقتدار باید مشخص باشد.

بیانیه گام دوم چراغ راه قانونگذاری قرار گیرد

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب گفت: یک نگرانی که در رابطه با این بیانیه است شعاری برخورد کردن با آن است، رهبر معظم انقلاب وقت زیادی برای این بیانیه گذاشتند و باید به عنوان چراغ و نقشه راه در قانون گذاری قرار گیرد و اجرایی شود.

وی بیان کرد: ۱۶ نطق قبل از دستور در اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در راستای گام دوم انقلاب است که سرمایه بسیار خوبی است این که ۱۶ تن خبره و صاحب نظر در این زمینه ایده‌های خود را بیان کنند.
آیت الله خاتمی ادامه داد: در رابطه با هیات اندیشه ورز نیز کارگروه‌هایی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها متشکل از اعضای خبرگان و غیر خبرگان، تشکیل شده و ۷۲ جلسه از آغاز تشکیل هیات‌های اندیشه ورز تاکنون ترتیب یافته که اقدام مبارکی است.

وی گفت: آنچه که اکنون در هیات‌های اندیشه ورز مطرح است، ارزیابی است نه مطالبه گری، این که ببینیم در رابطه با شعار‌های انقلاب پیشرفت داشته ایم یا پسرفت یا متوقف شده ایم، پس از ارزیابی سراغ مطالبه گری می‌رویم.
به گفته آیت الله خاتمی، کارگروه اقتصادی، حقوقی و قضایی، دین و فرهنگ، سیاسی و اجتماعی و کارگروه علم و فناوری مدام در حال فعالیت هستند و در این عرصه ارزیابی موفق بوده اند.

وی با اشاره به این که انجام کار‌های پخته همچون تحقیقات هیات‌های اندیشه ورز مجلس خبرگان رهبری زمان بر است، ادامه داد: گام دوم مطالبه گری است که خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌شود، ایشان فرمودند: گزارش‌های نهایی را به خودم بگویید.

انتهای پیام / ا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار