۲۰ اردیبهشت ۹۸ زمان ورود دام عشایر به چهارمحال و بختیاری

۲۰ اردیبهشت ۹۸ زمان ورود دام عشایر به استان چهارمحال و بختیاری اعلام شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرامرز مردانی رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه کوچ زودهنگام عشایر از مهم‌ترین عوامل تخریب مراتع است گفت: ۲۰ اردیبهشت ۹۸ زمان ورود دام عشایر به این استان تعیین شد و هر گونه ورود دام پیش از موعد غیرقانونی است.

وی افزود: ورود زودهنگام عشایر پیش از تقویم کوچ باعث کوبیدگی زمین و جلوگیری از رویش و گل دهی گونه‌های مرتعی می‌شود.

مردانی اضافه کرد: هر گونه جابجایی دام با تأیید و مجوز دامپزشکی و صدور مجوز از اداره کل پایانه‌ها و حمل و نقل جاده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از کوچ زودهنگام، سازمان حمل و نقل از صدور مجوز و بارنامه برای کامیون‌هایی که حامل دام عشایر هستند جلوگیری خواهد کرد.

مردانی همچنن از استقرار اکیپ‌های منابع طبیعی و امور عشایر با همکاری نیروی انتظامی در مسیر گلوگاه‌ها خبر داد و گفت: از ورود عشایر زودتر از موعد به استان جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: در صورت ورود زودهنگام و ثبت ۲ تخلف برای بهره برداران، پروانه چرای عشایر و دامداران متخلف دریافت و متخلفان برای پرداخت جریمه به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و در صورت تخلف برای بار سوم، پروانه چرای آن‌ها باطل می‌شود.

مردانی اظهار داشت: ۲۳ هزار عشایر و روستایی در چهارمحال و بختیاری دارای پروانه بهره برداری از منابع طبیعی هستند که با توجه به وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتاری عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان، این بهره برداران ۶۶ درصد از این منابع را در اختیار دارند.

استان چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

جمعیت عشایری این استان، حدود ۱۰ و شصت و دو صدم درصد جمعیت عشایری کشور و ۱۰ و نیم درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

چهارمحال و بختیاری همچنین از مناطق ییلاقی عشایر به شمار می‌رود که سالانه در فصول بهار و تابستان، علاوه بر حضور عشایر خود منطقه، پذیرای تعدادی از عشایر کوچرو استان‌های لرستان، خوزستان و فارس نیز می‌باشد.

انتهای پیام/ز

ورود زود هنگام دام عشایر باعث تخریب مراتع می‌شود

برچسب ها: محیط زیست ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.