در نشست محور‌های رسانه‌های بیانیه گام دوم و مسئولیت رسانه‌ها مطرح شد؛

نصراللهی: مخاطب خاص بیانیه گام دوم جوانان هستند/مقدم‌فر: امروزه رسانه‌های غربی حرفه‌ای دروغ می‌گویند

نشست علمی و تخصصی «محور‌های رسانه‌های بیانیه گام دوم و مسئولیت رسانه‌ها» عصر امروز در دانشکده علوم ارتباطات برگزار شد.

نصراللهی: مخاطب خاص بیانیه گام دوم جوانان هستند/مقدم‌فر: امروزه رسانه‌های غربی حرفه‌ای دروغ می‌گویندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در نشست علمی و تخصصی «محور‌های رسانه‌های بیانیه گام دوم و مسئولیت رسانه‌ها» گفت: این نشست علمی و تخصصی هر چهارشنبه ساعت ١۵_١٧ در دانشکده علوم ارتباطات برگزار خواهد شد لذا با توجه به قدمت این دانشکده می‌تواند به کانون رسانه‌ها تبدیل شود و محلی برای طرح دیدگاه‌های اساتید شود.

وی افزود: چهل موضوع به کمک اساتید و دانشجویان‌ها گردآوری شده است هدفمان این است که بتوانیم سهمی در شناخت مسائل، بحران‌های رسانه داشته باشیم.

رئیس دانشکده ارتباطات با بیان اینکه بیانیه رهبر معظم یک مخاطب عام و خاص دارد گفت: مخاطب عام این بیانیه مردم، دشمنان و کشورهاى غربى هستند و مخاطب خاص آن جوانان مى‌باشند.

وى افزود: محورهاى بیانیه هم خاص و عام می‌باشد که محور خاص آن مختص رسانه‌هاست لذا اگر رسانه‌هاى داخلى کار خود را خوب انجام می‌دادند ما در محاصره تبلیغاتى نبودیم.

نصراللهی ادامه داد: دو محور رسانه‌اى مهم وجود دارد اول اینکه تفکیک امید صادق از امید کاذب و فریبنده و دوم خروج از محاصره تبلیغاتی که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه کار رسانه این نیست که بر روى یک ارزش خبرى متمرکز شود گفت: رسانه نباید فقط مشکلات کشور را بگویند بلکه همراه با بیان کاستی‌ها راه حلى براى آن از زبان کارشناسان بگویند.

رئیس دانشکده ارتباطات افزود: ما اگر فقط به بیان مشکلات بپردازیم و هیچ راهکارى براى آن متصور نشویم با دست خودمان به روح و روان مردم شلیک کرده ایم.

وی با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری گفت: بیانیه گام دوم یک طرفه پیام نداده است، هم مشکلات را گفته است و هم راهکاری برای مشکلات داده است.

نصراللهی اظهار کرد: به خوبی به تحلیل بیانیه رهبر پرداخته نشده است و این ظلمى در حق مردم و مقام معظم رهبری است منصفانه بگویم گزارشاتى پخش شده است ولى تحلیل و تفسیر به شکل‌های مختلف برای مخاطب کوچک تا بزرگ باید انجام شود.

وى با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبرى اظهار کرد: رهبر معظم با صراحت می‌گویند امید راه حل همه قفل‌ها و مشکلات است، مدیران و مسئولان ما هم نا امید هستند و این ریشه در رسانه دارد.

نصراللهی خاطر نشان کرد: رسانه هاى غربی موفقیت‌های ما را انکار و کوچک نمایی می‌کنند، اما وظیفه رسانه هاى داخلی این است که واقعیت‌ها را واقع نمایى کنند.

رئیس دانشکده ارتباطات با بیان اینکه مهم‌ترین سرمایه نظام صدا و سیما است، گفت: من رسانه را حرم و حریم مردم می‌دانم و ما مدافع حرم و حریم رسانه هستیم لذا رسانه‌ها باید گرایش به سمت منافع ملی و مردم داشته باشند.

نصراللهی در پایان خاطر نشان کرد: اگر مشکلی در کشور وجود دارد بخش عمده‌ای از آن رسانه‌ها هستند اگر رسانه‌ها به موقع آگاه شوند و به موقع اطلاع رسانی کنند بخشی از مشکلات و کاستی‌ها کم می‌شود.

بیانیه گام دوم به خوبی تحلیل و انتشار  نیافته است 

حمید مقدم فر مدرس دانشگاه در نشست علمی و تخصصی «محور‌های رسانه‌های بیانیه گام دوم و مسئولیت رسانه‌ها» مطرح کرد:در رسانه چهل سالگی یک فصل است که ایجاد شده است و رسانه‌های غربی ما را تهدید کردند که شما چهل سالگی را نخواهید دید.

وی افزود: بیانیه گام دوم در چهل سالگی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب ارائه شد، ولی به خوبی به تحلیل و انتشار آن پرداخته نشده است.

مقدم فر با بیان اینکه بعد از مرحله انتشار تبیین است که مسئولیت رسانه است، اظهار کرد: ما در محاصره رسانه قرار داریم و انقلاب اسلامی در شرایطی قرار دارند که رسانه‌ها به خاطر علاقه و محبت به مردم ایران برای آن‌ها هزینه ویژه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: من در سفری که در سال‌های گذشته به تاجیکستان داشتم یکی از اساتید به بنده گفت که BBC فارسی می‌گوید دوستدار فارسی زبانان هست و به خاطر علاقه به ما تاجیک‌ها و افغانی‌ها راه اندازی شده است، ولی بیشتر به ایران می‌پردازد ببینید با شما چه کار دارند.

مدرس دانشگاه گفت: زمانی بحثمان این بود که رسانه‌ها کار رسانه‌ای نمی‌کنند و جنگ روانی است، ولی امروز در مرحله‌ای قرار گرفتیم که عرصه جنگ شناختی باید خوب عمل کنیم.

وی افزود: امروز ما با تکنیک‌های مواجه هستیم که رسانه‌های غربی حرفه‌ای با راست دروغ می‌گویند این عرصه را باید شناخت لذا پیامی که مخاطب از او دریافت می‌کند کاملاً دروغ است.

حمید مقدم فر با بیان اینکه ما در جنگ نا متقارن رسانه‌ای قرار داریم گفت: اینکه بگوییم ما کم گذاشتیم درست نیست توانمندی ٦٠ درصد رسانه در طیف صهیونیست، مرداک و دیگران است چطور می‌توانیم با این‌ها مقابله کنیم.

وی افزود: ما یک مزیت و برتری نسبت به سایر کشور‌ها داریم آن این است که پیام انقلاب ما فطرى است و دوز و کلکى در آن نیست.

مقدم فر با اشاره به نقش خبرگزارى العربیه و الجزیره در افکار عمومى سوریه گفت: تاثیر گذاری بر افکار عمومی و چیزی که مردم سوریه را حفظ کرد علاقه‌ای بود که به حافظ اسد و بشار اسد داشتند پس این رسانه‌ها در کشور خود تاثیر گذار هستند.

وی اظهار کرد: وقتى ایران در جنگ پیروز شد گفتند معجزه قرن است همچنین این همه هجمه به انقلاب اسلامى شده است که می‌توانست آن را از پا دربیاورد اینکه انقلاب هنوز مانده است هم یک معجزه است.

مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی یک بیانیه‌ای به عنوان نقشه راه حل براى چله دوم انقلاب منتشر کرد.

مقدم فر افزود: رسالت رسانه‌ها در این موضوع این است که بیانیه حضرت آقا را درست انتشار دهند و همچنین درست تبیین کنند که این کار فقط با نشست‌ها و میزگرد‌های تلویزیونى محقق نمی‌شود بلکه با هنر امکان پذیر خواهد شد.

وی اظهار کرد: به بیانیه حضرت آقا جفا نکنیم و در دو موضوع جوان و امید متمرکز شویم امید اکسیر است و ما متوقف نشدیم جوان‌ها روی کار و کشور در حال حرکت است.

عبدی: رسانه باید بازتاب دهنده واقعیت جامعه  باشد

در ادامه این نشست عباس عبدی، پیشکسوت رسانه،  با بیان اینکه هیچ چیزی بیشتر از وضعیت رسانه‌ای ایران ما را تهدید نمی‌کند، گفت: رسانه چند کارکرد دارد که شامل سرگرمی، اطلاع‌رسانی آزاد است و بخش دیگری که کمتر به آن پرداخته می‌شود، نقش اجتماعی کنندگی رسانه است.

وی افزود: اجتماعی شدن با اثرگذاری اتفاق می‌افتد چرا که ما در عصر ارتباطات مانند جزایر دورافتاده‌ای شدیم که رسانه می‌تواند جزایر دور افتاده را به هم متصل و مرتبط کند یعنی افکار جامعه را نزدیک و پالایش کند.

کارشناس رسانه تصریح کرد: رسانه صدای افراد را بلند می‌کند و به جای اینکه هزاران صدا در جامعه پخش شود و افراد همدیگر را درک نکنند، رسانه آن را تبدیل به چند صدای شاخص می‌سازد و صدای شاخص را در جامعه پخش می‌کند.

عبدی با بیان اینکه رکن اساسی اجتماعی شدن نهاد خانواده، دین، رسانه و آموزش و پرورش است، گفت: اثر نهاد دین از طریق خانواده است و آموزش و پرورش اثر خود را از دست داده است، اما رسانه می‌تواند رکن اساسی شود.

وی ادامه داد: رسانه تصور می‌کند هویتی مستقل دارد که می‌تواند اندیشه همه افراد را جهت دهد؛ در واقع رسانه باید بازتاب دهنده واقعیت جامعه و ابزار اجتماعی شدن باشد و نباید جهت‌گیری داشته باشد.

پیشکسوت رسانه با بیان اینکه با پول هم همه چیز حل نمی‌شود، گفت: عربستان بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در رسانه‌های خارجی سرمایه گذاری کرده است و ما از آن‌ها بسیار عقب‌تر هستیم.

وی با اشاره به اینکه استقلال رسانه نسبی است، گفت: رسانه‌ها صددرصد مستقل نمی‌شوند و حتی رسانه‌های خصوصی آمریکا وارد خطوط قرمز نمی‌شوند، اما حدی از استقلال در رسانه‌ها وجود دارد.

عبدی با بیان اینکه به نظر من استقلال رسانه‌ای تلویزیون و رادیو غیرممکن است، گفت: گرایش شدید به فضای مجازی به لحاظ اطلاع‌رسانی و تحلیل منحصرا در ایران است و من همیشه فکر می‌کنم چرا مردم باید همه تحلیل‌ها را بخوانند و به این نتیجه رسیدم که فقط یک دلیل دارد و آن‌هم بی اعتمادی به رسانه است.

وی با اشاره به اینکه به نظر من رسانه فقط رادیو و تلویزیون است و بقیه رسانه‌ها فعلا جایگاهی ندارند، گفت: به نظر من تلویزیون هم باید مثل دانشگاه‌های دولتی باشد یعنی استقلالش به معنی حذف بودجه نیست. باید در رسانه استقلال مدیریتی وجود داشته باشد یعنی حس کنیم کارشناسی که در تلویزیون است، با آزادی و استقلال نظر خود را ارائه می‌دهد.

در ادامه این نشست رضا گنجی، مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس  با اشاره به نگاه بسیار بدبینانه به رسانه‌های خارجی در ایران گفت: اگر از من بپرسید که آیا رسانه‌های خارجی به دنبال براندازی نظام ایران هستند؛ بله درست است آن‌ها به دنبال ساقط کردن نظام نوپای ایران هستند.

مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس در ایران ادامه داد: آن‌ها به دنبال پذیرش این انقلاب نبوده و نمی‌خواهند با ایران کنار بیایند و اکثر اوقات به دنبال زدن آن‌ها هستند.

گنجی با بیان اینکه در طول این سال‌ها به دنبال اتاق فکر و تصمیم گیرنده استراتژی رسانه‌ای رسانه‌ها بودم، گفت: آیا این اتاق فکر‌ها برای بلند مدت برنامه دارند؟ متاسفانه تجربه نشان داده هر دولت یک نظام رسانه‌ای جدید تعریف کرد و عمر نظام‌های رسانه‌ای ۴ سال است چرا که در ۴ سال اول در حال یادگیری نظام رسانه‌ای هستند.

وی با بیان اینکه امام خمینی ۱۳۲ مصاحبه با رسانه‌های خارجی داشت، گفت: امام راحل بیشترین میزان بهره‌برداری از رسانه‌های خارجی را داشتند و ایشان هیچ‌وقت هیچ مسئولی را از مصاحبه با نظام سیاسی خارجی منع نکردند.

مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس در ایران با انتقاد از سیاه‌نمایی‌ها علیه رسانه‌های ایران گفت: ایران همین‌قدر که ۴۰ سال به دوام خود رسیده است نشان می‌دهد، یکسری پارامتر‌های قدرت داشته است و بخشی از این پارامتر‌ها پارامتر قدرت در رسانه است.

گنجی افزود: در جریان پهلوی همه رسانه‌های مدرن دست حاکمیت بود، اما مردم رسانه‌های سنتی را مرجع خود قرار می‌دادند و در جریان انقلاب هم امام راحل توانست یک اتفاق بزرگ را رقم بزند و از رسانه‌های سنتی خود مثل روحانیون استفاده کند.

وی تصریح کرد: به نظر من دوران قدرت رسانه‌ها گذشته است اگر رسانه‌ها قدرت داشتند، ترامپ با توییت رییس جمهور نمی‌شد؛ بنابراین ابزار‌های قدرت فرق کرده است.

مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس در ایران تصریح کرد: اگر جای حاکمیت ایران باشم مثل عربستان شرکت‌های خصوصی تبلیغاتی را از خارج دعوت می‌کردم تا آن‌ها بیانیه گام دوم را تبیین کنند. این یک فریب ۴۰ ساله است که برخلاف تصور، علت اینکه رسانه صداوسیما ۴۰ سال کارایی ندارد این است که بدنه غالب آن اصلاح‌طلب هستند و هیچ همراهی با آن ندارند.

گنجی خاطرنشان کرد: صداوسیما نمی‌تواند با همراهی افرادی که دنیای آن‌ها دنیای غرب است، انقلاب اسلامی را تبیین کند.

وی افزود: من از کلیت عملکرد صداوسیما دفاع می‌کنم چرا که زدن یک رسانه زیبا نیست و صداوسیما هرچقدر پخته‌تر باشد ما سرمان بالاتر است.

مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس در ایران تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که مجموعه رسانه‌ای قوی شکل بگیرد که در منطقه و در کل دنیا نفوذ کند و به نظر من اختلاف فاحشی در امکانات و وسایل صداوسیما و رسانه‌های برتر جهان وجود ندارد.

گنجی با بیان اینکه از لحاظ سواد رسانه‌ای هم با رسانه‌های برتر اختلاف نداریم، افزود: اگر به دنبال این هستیم که اشکال کار ما کجاست به نظر من مشکل ما سواد و امکانات نیست، بلکه انگیزه است، یعنی ما تولید کارخوب نمی‌کنیم و همت عالی نداریم.

وی تاکید کرد: اگر از صداوسیما حرف می‌زنیم به خاطر این است که صداوسیما بودجه بیشتری دارد و سهم بیشتری در رسانه‌ها باید داشته باشد.

مدیر دفتر کمپانی خبری رویترز _تیمای انگلیس در ایران خاطر نشان کرد: معتقدم ایران دارای قابلیت‌های عجیب و غریب است که اینهمه دشمن دارد و اگر رسانه‌ها نمی‌توانند این قابلیت‌ها را کشف کنند مشکل خودشان است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار