کارگردان «کتاب باز» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گفتگو‌های سروش صحت را سانسور نکردیم/ هدف «کتاب باز» تاثیر گذاری بر نسل آینده است

محمدرضا رضائیان گفت: ما هیچ یک از گفتگو‌های سروش صحت را سانسور نکردیم و سوال‌های آن به هیچ وجه حذف نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،برنامه «کتاب باز» محفلی دوستانه و ادبی است که در حوالی خانه هنرمندان در لوکیشنی با المان های ایرانی تصویربرداری می شود.

یک نیمکت کوچک و چند چهارپایه بخشی از فضای کوچک است که با چهار دوربین تصویربرداری می شود؛ حیاط خلوتی کوچک که برای دوستداران شعر و ادبیات است.

به محض ورود به استودیوی «کتاب باز» با محیطی روبرو می شوید که پر از رنگ های گرم و المان های با اصالت ایرانی است که گوشه به گوشه آن کتابخانه کوچکی پر از کتاب از نویسندگان بزرگ دنیا است.

«کتاب باز» محفلی ادبی برای همه مردم است/ ما در «کتاب باز» روی فرهنگ مطالعه کار می‌کنیم/ «کتاب باز» را برای خودم می‌سازم

پس از گفتگوی سروش صحت با مسعود فراستی مهمان سینمایی برنامه، ضبط دیگر قسمت ها با حضور احسان رضایی نویسنده، درباره جستارهای روایی و جستارنویسی ادامه پیدا کرد، ما هم در این فاصله فرصت را غنیمت دیدیم و با محمدرضا رضائیان کارگردان و تهیه کننده این برنامه گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

وقفه در تولید برنامه به کار ضربه زد؟

حال برنامه از حال امروز من خیلی بهتر است.چندی پیش وقفه داشتیم اما این وقفه فقط در تولید بود و پخش برنامه به صورت منظم انجام می شد و خیلی تاثیری در کیفیت برنامه نداشت. البته بیشترین تاثیری که داشت روی چهره سروش صحت بود که قبلا با سبیل بود و الان با ریش و سبیل است که این موضوع برای مخاطبان کمی سوال ایجاد کرد و هرکدام بازخوردی داشتند. اما در ساختار و انرژی برنامه تاثیر منفی نداشت بلکه برای سروش که نزدیک ۴ ماه دغدغه ساخت فیلم سینمایی را داشت و مقداری ذهنش خالی شد، اتفاق خوبی بود.

برنامه «کتاب باز» حالش مثل کتاب خوان هاست که هرچه بیشتر کتاب می خوانند، حالشان بهتر می شود. در «کتاب باز» هم ما هرچه بیشتر درباره کتاب حرف می زنیم و بیشتر وارد جهان کتاب می شویم هم حال ما و هم حال برنامه و مخاطب و شبکه و صدا و سیما بهتر می شود.

بازخوردهای مخاطبان چگونه است؟

ما از چند جهت از مخاطبان بازخورد می گیریم که یکی کوچه و خیابان است که با عوامل برنامه «کتاب باز» در ارتباط هستند. این بازخوردها برای ما بسیار جذاب است و جنسش از فرهنگ ناب است و عمیقا با سرگرمی فاصله ای جدی پیدا کرده که این بازخوردهای میدانی بخشی از بازخودرهای جدی است و نشان از دیده شدن برنامه ما دارد.

بخش دیگر برنامه صفحه مجازی است که مخاطبان در آن، مهمان پیشنهاد می دهند و نظر می دهند و ما را نقد می کنند، همچنین نظرسنجی های سازمان  از رسانه، آماری رو به رشد را نشان ما می دهد.

«کتاب باز» محفلی ادبی برای همه مردم است/ ما در «کتاب باز» روی فرهنگ مطالعه کار می‌کنیم/ «کتاب باز» را برای خودم می‌سازم

برنامه «کتاب باز» در فرهنگ نسل آینده تاثیر دارد؟

من «کتاب باز» را خیلی دوست دارم و از همه کارهایی که انجام می دهم برایم عزیزتر است. من یک دختر یک ساله دارم که «کتاب باز» را برای او می سازم. حرفم نمادین است، ولی من دارم روی خودم و روی نسل گذشته و آینده کار می کنم. هدف این برنامه تاثیرگذاری روی نسل خودمان نیست ولی حرفمان ساختن نسلی برای آینده است.

ما روی فرهنگ مطالعه کار می کنیم و معتقدیم که فرهنگ مطالعه، فرهنگ گفتگو را به همراه دارد. بزرگترین چیزی که در جامعه ما در وجوه مختلف دیده نمی شود ، مشکل فرهنگ گفتگو است که در نیمه نهایی جام ملت های آسیا خودش را خوب نشان داد از این رو ما برای فرهنگ نسل آینده کار می کنیم . وقتی ما روی فرهنگ کار می کنیم همه موضوعات در آن ریشه دارد.

همه ما خوب شعار می دهیم؛ ما بخش جدی از کارمان ایجاد سوال برای مخاطب است که خودشان برای فرهنگ شخصی خودشان چه کرده اند و چه برنامه ای دارند؟ ما سعی می کنیم اینجا حواسمان باشد که برای رسانه ای کار می کنیم که ذاتش سرگرمی است و این اصل اساسی برای ماست که به کدام سمت باید برویم.

در انتخاب سروش صحت بارها گفتید، شما کسی را می خواستید که با کتاب زندگی کرده باشد،یعنی تصمیمی برای حضور فردی دیگر در برنامه ندارید؟

انتخاب سروش صحت یک انتخاب هنری-رسانه‌ای نبوده، بلکه انتخابی فرهنگی بوده است. به عقیده من اگر تا امروز «کتاب باز» برنامه ای موفق بود، همه عوامل از سیاست گذاری های کلان در صدا و سیما تا مدیران شبکه و گروه و عوامل برنامه ساز خودمان نگاهی فرهنگی به این برنامه داشتند و این مولفه در همه جوانب «کتاب باز» وجود دارد. حتی درباره طراحی دکور، متراژ و استفاده رنگ ها و ... فکر شده و به قاعده روی آن بحث و کار شده است.

«کتاب باز» محفلی ادبی برای همه مردم است/ ما در «کتاب باز» روی فرهنگ مطالعه کار می‌کنیم/ «کتاب باز» را برای خودم می‌سازم

مهمترین رکن هر برنامه تلویزیونی، مجری و ویترین آن است که مخاطب هر برنامه را با حضور آن می شناسد و هیچ کدام از عوامل دیگر را مخاطب عام نمی بیند و طبیعتا انتظار ویژه ای هم ندارد.

ما با مشکلات زیادی به سروش صحت رسیدیم و آن را در برنامه حفظ کردیم. ما کسی را انتخاب کردیم که سعه صدر دارد. سروش صحت اهل رسانه، فرهنگ است. او کتابخوان است  و جزو کارگردان آثار تلویزیونی طنز محسوب می شود و خوب بلد هست که مردم را سرگرم کند، اما در کنار تمام این مولفه ها باید اشاره کرد که سروش صحت اهل گفتگو است.

هیچ سناریو و متنی برای سروش صحت نوشته نمی شود و خود اصلی صحت مقابل دوربین قرار می گیرد. البته به نسبت مهمانی که در برنامه حضور دارد، سوال برایش طرح می شود اما وقتی به گفتگو می نشیند فقط با مهمان صحبت می کند. تا امروز ما هیچ یک از گفتگوهای سروش صحت را سانسور نکردیم و سوال های آن به هیچ وجه حذف نشده است.

این فصل از برنامه «کتاب باز» تا چه زمانی در سال ۹۷ روی آنتن خواهد بود؟

ما یک هفته تا ۱۰ روز قبل از پایان سال برنامه روی آنتن داریم.

در ایام نمایشگاه کتاب برنامه دارید؟

تمام تلاش خود را می کنیم تا در بازه نمایشگاه کتاب روی آنتن باشیم. چرا که در آن برهه زمانی این نیاز از سمت مخاطبان بیشتر بوده  است. اما بودن ما روی آنتن مشروط به این است که جدول پخش و شرایط مالی شبکه این اجازه را به ما می دهد یا خیر.

«کتاب باز» محفلی ادبی برای همه مردم است/ ما در «کتاب باز» روی فرهنگ مطالعه کار می‌کنیم/ «کتاب باز» را برای خودم می‌سازم

دستمزد سروش صحت برای این برنامه چقدر است؟

طبیعتا رقم اصلی آن را نمی توانم بگویم؛ ولی رقم دستمزد سروش با بقیه مجریان اصلا قابل مقایسه نیست. کسی میلیاردی دستمزد نمی گیرد و سروش صحت حضورش در «کتاب باز» تجارت نیست بلکه زندگی‌اش را در این برنامه سپری می کند و براساس علاقه اش در برنامه ما حضور دارد.

سروش صحت از نظر مالی خیلی خیلی همراه برنامه است و اصلا رقم دستمزد آن قابل باور نیست.

در پایان به جشنواره تلویزیونی صدا و سیما اشاره می کنم که تا چه اندازه وجود چنین جشنواره هایی در رسانه ملی باعث قوت برنامه ها و رقابت بین برنامه سازان می شود؟

وجود چنین جشنواره هایی حتما در برنامه سازی موثر خواهد بود و رقابت و مسابقه لازم است. البته شاید برخی ها نقدهایی به دسته بندی برنامه ها و اجراها داشته باشند، ولی از اساس برگزاری جشنواره جام جم درست است.

این رقابتی که شما درباره آن حرف می زنید، زیاد بین من و دیگر همکاران برنامه ساز پر رنگ نیست، اما شاید بین مجریان باشد. بیشترین تاثیر این جشنواره روی مخاطبان است و یک بار تمام محصولات و خدمات صدا و سیما را ارائه می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.