هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سفر بشار اسد به ایران یک سفر سیاسی نبود/ شاید ظریف از ادامه مذاکره با غربی‌ها ناامید شده است!

کارشناس مسائل بین الملل گفت: فشار‌های آمریکا و تحریم‌ها، منجر به ناامیدی ظریف نسبت به روند مذاکرات شده است.

گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد استعفای ظریف وجود دارد/ ناامیدی ظریف از مذاکرات و خروجی برجام به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بودحسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استعفای ظریف گفت: گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد استعفای ظریف وجود دارد اول اینکه ظریف نتوانست به مطالبات و انتظاراتی که از برجام وجود داشت برآورده کند چرا که فشار‌های آمریکا و تحریم‌هایی که اعمال شد موجب نامیدی ظریف نسبت به روند مذاکرات بین ایران و سایر کشور‌های غربی شده است.

وی افزود: گمانه‌زنی دیگری وجود دارد که هدف از این استعفا به نهاد‌های مسئول که در مورد مسائل کلان کشور و مخصوصا امضای توافق نامه‌ها و پروتکل‌های FATF و پالرمو به عنوان ابزار فشار به مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی می‌باشد تا امتیاز بیشتری بگیرد، شاید اگر محدودتر فکر کنیم این گزینه به واقعیت نزدیک‌تر است.

هانی‌زاده بیان کرد: اگر روحانی با استعفای ظریف موافقت نکند این گمانه‌زنی به واقعیت نزدیک‌تر است، ولی اگر رئیس جمهور با آن موافقت کند، مسئله ناامیدی ظریف از مذاکرات و خروجی برجام به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود و این مسئله به خارج ارتباط دارد.

کارشناس مسائل بین الملل در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه ظریف از رئیس جمهور دلخور است، گفت: سفر بشاراسد رئیس جمهور سوریه یک سفر کاملا فوق سری و امنیتی است و تمام تدابیر امنیتی لازم برای این سفر بین تهران و دمشق از مدت‌ها پیش هماهنگ شده است.

وی ادامه داد: تعداد بسیار محدودی در حوزه‌های امنیتی و نظامی از سفر بشاراسد اطلاع داشتند. در سفر بشار اسد به تهران و دیدار با روحانی، سردار قاسم سلیمانی حضور داشت و مفهومش این است این سفر کاملا امنیتی و نظامی است و در حوزه سیاست خارجی نمی‌گنجد بنابراین این گمانه زنی می‌تواند مردود باشد و ارتباطی با سفر بشاراسد ندارد.

هانی‌زاده با بیان اینکه سفر بشاراسد یک سفر سیاسی نبود، اظهار کرد: برای اولین بار حضور سردار سلیمانی در کنار یک شخصیت خارجی و روحانی می‌بینیم و این مفهوم خاصی دارد که این سفر سیاسی نیست لذا حتی مقامات سیاسی سوریه هم در این سفر حضور نداشتند.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: این سفر بسیار محرمانه است، چون اگر اسرائیل از قبل آن باخبر بود حتما دست به یک اقدامی می‌زد لذا این سفر از مدت‌ها قبل بین مقامات نظامی و امنیتی در دستور کار قرار گرفته بود و شاید خیلی ارتباطی با دستگاه دیپلماسی و ظریف نداشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
واقعا ظریف از ادامه مذاکره با غربی ها ناامید شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
باید استعفا ظریف بررسی بشه
آخرین اخبار