منطقه مراکان خوی، یکی از قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور

منطقه حفاظت شده مراکان خوی یکی از قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،منطقه حفاظت شده مراکان یکی از مناطق چهارگانه حفاظت شده حیات‌وحش ایران می‌باشد و این منطقه در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان خوی واقع شده است

در حال حاضر منطقه حفاظت شده مراکان با حدود ۴۰ سال سابقه حفاظت قانونی یکی از قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شمار می‌رود.

منطقه حفاظت شده مراکان به علت وجودزیستگاه‌های مختلف از تنوع گونه‌های جانوری برخوردار بوده و با تأثیرپذیری از محیط اطراف خود و به دلیل داشتن ارتفاعات، صخره‌ها، دشت‌ها و تپه ماهور‌های متعدد با پوشش گیاهی متنوع استپی، به صورت یک مجموعه ارزشمند از حیات جانوری در شمال‌غربی کشور در آمده است.

جبرائیل قلی پوردرگفتگوبا  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، بابیان اینکه در این منطقه ۲۸گونه جانوری ازجمله، قوچ و میش ارمنی، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش، روباه، شغال، گربه وحشی، گراز، خرگوش، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، گرگ، لک لک سفید، کشیم بزرگ، شاه بوف، قرقی، گونه‌هایی از اردک‌ها، گونه‌های مختلفی از مارمولک‌ها از شاخص‌ترین گونه‌های جانوری دراین منطقه زیست می‌کنند.

وی در باره سرشماری اخیر وحوش این منطقه گفت: در سرشماری وحوش منطقه مراکان تعداد هزار و ۴۰۰ رأس قوچ و میش اصیل ارمنی و ۳ هزار و ۴۰۰ رأس کل و بز وحشی مشاهد شد.

قلی پور ادامه داد:در اجرای این طرح ۴۵ محیط بان و دوستدار محیط زیست در قالب ۱۲ گروه به مدت یک هفته همکاری می‌کنند.

وی درپایان بخش سخنان خود افزود: در منطقه حفاظت شده مراکان هفت پایگاه مجهز برای صیانت از حیات وحش فعال است

لازم به ذکر است: بر اساس آخرین مساحت اعلام شده با استفاده از سیستم موقعیت زمینی (GPS) مساحت منطقه حفاظت شده مراکان بیش از۱۰۳هزار هکتار می‌باشد.
 
انتهای پیام/م
 

وجود هزار و ۴۰۰ رأس قوچ و میش در منطقه مراکان خوی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.