باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نگاهی گذرا بر روابط ایران- لبنان

در این گزارش نگاهی به روابط تهران - بیروت در سالی که گذشت می اندازیم.

از تهران تا بیروتبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صدر هیاتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد لبنانی، به این کشور سفر کرد.

سعد حریری نخست وزیر لبنان، توانست پس از ۹ ماه چالش‌های سیاسی کابینه دولت را تشکیل دهد و ظریف، نخستین وزیر امور خارجه ای بود که پس از تشکیل دولت سعد حریری، راهی لبنان شد که این موضوع را می‌توان به عنوان نقطه مثبت در روابط دو کشور ارزیابی کرد.

ظریف در این سفر با نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور دیدار داشت؛ آخرین سفر ظریف به لبنان در آبان ماه سال ۱۳۹۵ انجام شد که در آن با سعد حریری نخست وزیر لبنان، جبران باسیل نخست وزیر این کشور، نبیه بری رئیس مجلس لبنان، سید حسن نصرالله رئیس حزب الله این کشور، و مسولان نهادهای ایرانی و رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی در لبنان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

در ادامه واکنش برخی رسانه‌ها نسبت به سفر پیشین ( آبان 1395 ) ظریف به لبنان را خواهید خواند.

نارضایتی سعودی‌ها از سفر ظریف به لبنان

سفر پیشین ظریف به لبنان واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت؛ روزنامه "السفیر" این کشور در گزارشی اظهار کرده بود مقامات سعودی از دیدار ظریف با مقامات لبنانی ناراضی بوده و به همین دلیل تصمیم گرفتند نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند؛ در همین راستا سفیران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس با سعد الحریری، نخست‌وزیر منتخب دیدار کردند. همچنین در این گزارش آمده بود که ایران از ریاست جمهوری میشل عون با شور و اشتیاق استقبال کرده و همچنین به گفته روزنامه "السفیر" پیام سفر ظریف در سال ۱۳۹۵ ، حمایت از میشل عون را در بر داشته است.

باسیل: موضع سیاسی تهران- بیروت مشترک است

همان گونه که پیش تر نیز ذکر شد، در سفر پیشین ظریف به لبنان وی با وزیر امور خارجه این کشور هم دیدار و گفت‌وگو کرده بود؛ جبران باسیل در آن دیدار اظهار کرده بود که موضع سیاسی ایران و لبنان، مشترک است؛ وی همچنین از حمایت‌ها و کمک‌های تهران از بیروت تشکر کرده بود. بعلاوه باسیل انتخاب ریاست جمهوری لبنان را "پیروزی زبان گفت‌وگو بر زبان تحریک دانسته" و گفته بود ایران و لبنان در در حل بحران‌های منطقه دارای مواضع سیاسی مشترکی هستند.

رویترز: نخستین مقام خارجی که به دیدار رئیس جمهور جدید لبنان رفت

خبرگزاری "رویترز" در گزارشی سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان برای دیدار با رییس‌جمهور جدید این کشور را تایید کننده رقابت ایران با عربستان دانسته بود. به گفته رویترز، دیدار ظریف با میشل عون نشان‌دهنده رقابت تهران با ریاض بر سر نفوذ در بیروت بوده است.

سفر نخستین مقام خارجی به لبنان

همانگونه که پیش تر هم گفته شد در سال 1395ظریف نخستین مقام خارجی بود که پس از انتخاب شدن "میشل عون" به عنوان رئیس جمهور لبنان، به این کشور سفر کرد . اکنون هم نخستین مقام خارجی که پس از تشکیل کابینه دولت به این کشور می‌رود، وزیر امور خارجه ایران است. حال این سوال پیش می‌آید که با توجه به شرایط کنونی خاورمیانه، همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بد عهدی‌های اروپایی‌هاوقت آن نرسیده از این موضوع که نکته مثبت و نقطه قوت روابط دو کشور است، استفاده کرده و روابط خود را با کشورهای دوست، و نزدیک، گسترش دهیم؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار