شریفی دونچالی گفت: فلات مرکزی ایران با داشتن نزدیک به ۳۰۰ روز آفتابی در سال، بهترین مکان برای تولید انرژی‌های نو هستند.

هدر رفت ۳۰۰ روز آفتابی در کشور/مناطق کویری می‌تواند برق کشور را تامین کنند

محمدرضا شریفی دونچالی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ظرفیت انرژی‌های های نو در کشور اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی ایران و قرار گرفتن آن در مدار جنب حاره‌ای فرصت مناسبی را برای استفاده از انرژی خورشیدی فراهم کرده است.

این کارشناس ادامه داد: فلات مرکزی ایران مانند مناطق کویری با دارا بودن نزدیک به ۳۰۰ روز آفتابی در سال، بهترین مکان برای تولید انرژی‌های نو هستند و با استفاده از این ظرفیت  می‌توان برق کشور را تأمین کرد که متأسفانه به این پتانسیل توجه چندانی نشده است.


بیشتر بخوانید: انرژی‌های نو، جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی


وی با تأکید بر اینکه کاهش منابع آبی می‌تواند ما را به سمت استفاده از انرژی‌های نو سوق دهد، افزود: کاهش تولید برقابی و کمبود منابع آبی مورد نیاز برای فعالیت نیروگاه حرارتی، بخشی از مشکلات مربوط به خشکسالی‌های یک دهه اخیر است.

شریفی دونچالی تصریح کرد: با توجه به معاهده پاریس و تعهد ایران برای کاهش آلایندگی و استفاده کم از سوخت‌های فسیلی، انرژی‌های تجدیدپذیر بهترین گزینه برای تأمین انرژی است.

این کارشناس بیان کرد: با توجه به منابع عظیم نفت و گاز در کشور، به انرژی‌های تجدیدپذیر توجهی صورت نگرفته است و این بی توجهی در اجرای برنامه پنجم توسعه به وضوح قابل مشاهده است و به گونه‌ای که قرار بود تا پایان برنامه پنجم ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر به ۵ هزار مگاوات برسد، اما با بی توجهی این برنامه بدون هیچ پیشرفتی به برنامه ششم توسعه رسید.

شریفی دونچالی افزود: مقایسه قیمت پایانی برق تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فسیلی کفه ترازو را به سمت استفاده از سوخت فسیلی سنگین کرده است، برای اصلاح این موضوع نیاز است ضمن واقعی سازی قیمت برق، شرایط برای استفاده از انرژی خورشیدی فراهم شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، سهم انرژی‌های نو ۵ هزار مگاوات است که خوشبختانه در سال‌های ۹۷ گام مثبتی در این خصوص برداشته است و ظرفیت انرژی‌های نو به ۱۰۰۰ مگاوات رسیده است.

این کارشناس بیان کرد: استفاده از پنل‌های خورشیدی برای برق‌رسانی به روستاها، تجربه‌ای موفق بوده است که می‌تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کند و هزینه‌های برق رسانی به مناطقی که تعداد خانوار‌های آن کمتر از ۱۰ خانوار است را کاهش دهد.

شریفی دونچالی در پایان گفت: باید زیرساخت‌های تولید برق از نیروی خوشیدی فراهم شود و از سوی دیگر باید مکانیزم مناسبی برای توزیع برق تولیدی در نظر گرفته شود که نیاز است وزارت نیرو برای استفاده از این ظرفیت، سرمایه گذاری‌های لازم و مناسبی انجام دهد.

انتهای پیام/

سهم ۵ هزار مگاواتی انرژی‌های نو در برنامه ششم توسعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۲:۵۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
با توجه به بهره مندی بالای کشور ما از تابش خورشید ، ما می توانیم مقدار زیادی از از برق مورد نیاز را از انرژی پاک خورشیدی بدست آورده و با تبدیل نفت خام به مواد پتروشیمی ، از آن ارز دهها برابری کسب کنیم !!
Azerbaijan
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
پیشرفت بسیار سریعی در اقتصادی کردن این انرژی صورت میگیره بطوری که در آینده بهترین منبع انرژی پاک خواهد بود. الان هم که رشد آن کمی کند شده، یکی از دلایل اصلیش این هست که ترامپ بر روی واردات صفحه های خورشیدی از چین مالیات سنگین وضع کرده تا صنعت نفت را رونق ببخشد. ولی ایده های زیادی برای انرژی خورشیدی در آینده، سبب برتری این انرژی به منابع دیگر میشود، مثلا اگر بشود برای پنجره ها صفحه خورشیدی طراح کرد که هم نور را عبور دهد و هم تولید برق کند؛ در اینصورت برق منازل و سوخت ماشینها(حتی ماشین در حال حرکت) تامین میشود. شرکت‌هایی در حال حاضر صفحه های خورشیدی تولید می‌کنند که دقیقا شبیه بام منازل یا نمای خانه باشد و بدون دیده شدن تاثیری در زیبایی خانه ها نداشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش باهر
۰۹:۵۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
و آن همه نیروی بادهای 180 روزه سیستان و بلوچستان که با آن همه عظمت به هدر میرود و می تواند انرژی لازم برای کل کشور را برای همیشه با کمترین هزینه تامین کند و بعنوان باد شکن هم عمل کنند تا محیط زیست آنجا و روستاها وشهرهای انجا زیر ماسه دفن نشوند!!
ولی کو آن مدیریت ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
پیشنهاد میکنم برای کسانی که حاضرند در این کار سرمایه گذاری کنند زمین مجانی به شرط در نظر بگیرند . بخش هایی از دریاچه نمک قم. در حاشیه دو اتوبان تهران قم و قم گرمسار و....شناسایی شود و بصورت اجاره به شرط کاربری ایجاد برق خورشیدی و با تامین امنیت میتواند از بیابان های ایران انرژی پاک قابل صادرات برداشت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
فقط حرف و وعده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
بله
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۱۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
غیر از این موضوع ایران همه چیز از چین وارد کشور میکند از سنجاق تا....کفش...........پس چرا از چین تکنولوژی جدیدی که چینی ها در بیابانهای خود پیاده سازی کرده اند و بیابانهایشان را چنان سرسبز کرده اند که گوئی جنگل تازه تاسیس است اینها را از کشور چین وارد کنند...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
هر راهي كه مصرف ذغال سنگ رو كم كنه برا رفع آلودگي زمين عاليه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۳:۲۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
حیف حیف .
ایشالله یه خرده از اروپا یاد بگیریم که از کمترین امکانات بیشترین بهره را میبرن
آخرین اخبار