کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا از راه اندازی اینستکس احساس خطر ندارد

مرندی گفت: آمریکا خیلی نگران راه اندازی اینستکس نیست، چرا که اروپا از همان ابتدا که برجام امضا شد آن را نقض کرد و ثبت اینستکس نقض مضاعف برجام محسوب می‌شود.

آمریکا از راه اندازی اینستکس احساس خطر نخواهد کردبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه در دومین سخنرانی خود در کنگره این کشور اعلام کرد که از ایران چشم برنداشته و سخت ترین تحریم ها را بر ضد کشورمان اعمال خواهد کرد. وی همچنین چندی پیش هم اعلام کرده بود که به سبب رصد نیروهای ایرانی حضور آمریکایی ها را در عراق تداوم خواهد بخشید.

سید محمد مرندی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیات علمی دانشگاه تهران درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات ضد ایرانی دونالد ترامپ در دومین سخنرانی کنگره در آمریکا مبنی بر اینکه «از ایران چشم برنمی‌داریم»، اظهار کرد: پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود که در حال رصد نیرو‌های ایرانی در عراق بوده و اعتراف به همین موضوع نمایانگر این است که تحریم‌های آمریکا کارایی لازم را نداشته، چراکه اگر به زعم آمریکا قرار بود این قبیل محدودیت‌ها اقتصاد ایران را از هم بپاشد، دیگر نیاز به چنین اقداماتی نبود.

وی ادامه داد: اقرار به اینکه آمریکا از ایران چشم برنداشته چندان عجیب نیست، چرا که آمریکا از همان روز اول که وارد عراق شد می خواست منابع نفتی عراق را تصرف کرده و به ایران فشار بیاورد. ضمن اینکه حضور این کشور در افغانستان هم به سبب تصاحب منابع غنی و زیرزمینی نفت این کشور، جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه و فشار مضاعف بر روی کشورمان بوده است.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به ماجرای دستگیری ۱۰ ملوان آمریکایی توسط ایران در خلیج فارس در سال ۹۴ گفت: این موضوع بیش از هرچیز بر غرور و تکبر آمریکا دلالت دارد، چرا که به طور طبیعی زمانی که نیرو‌های یک حکومت وارد یک سرزمین دیگر آن‌ هم سرزمینی که به طور دائم آن را تهدید کرده می‌شوند، به طور طبیعی بازداشت خواهند شد. اما همان‌طور که در ونزوئلا هم شاهد هستیم، آمریکا و اروپا برخلاف قوانین بین‌المللی یک جوان تازه کار را که طبق قانون اساسی هم نمی‌تواند ریاست یک کشور را برعهده بگیرد به رسمیت شناخته اند، چرا که آمریکا خود را حکومتی فرا قانونی دانسته و معتقد است اگر زمانی نیروهایشان وارد مرز‌های آبی یک کشور شدند آن حکومت باید این موضوع را پذیرفته و تمکین کند؛ اما این اتفاق درباره ایران هرگز رخ نخواهد داد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص کودتا در ونزوئلا اظهار کرد: در دوران اوباما، بوش، کلینتون و ریگان هم رویه دولت آمریکا این بوده که برای ایجاد انسجام داخلی به دنبال یک دشمن بیرونی باشد. اوباما نیز ونزوئلا را یک تهدید برای امنیت ملی آمریکا می‌دانست، در حالی که ونزوئلا کوچکترین تهدیدی برای آمریکا هرگز نبوده است. آمریکایی ها همیشه به دنبال این هستند که با تهدید دانستن برخی کشورها هم در داخل انسجام پیدا کنند و هم از طرف دیگر حاکمیت خودشان را بر مناطق مختلف جهان استمرار ببخشند.

مرندی در پاسخ به این سوال که اظهارات ضد ایرانی اخیر ترامپ تا چه میزان به سبب راه اندازی ساز و کار اینستکس است، گفت: به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها خیلی نگران راه اندازی اینستکس باشند. حقیقت این است که اروپا از همان ابتدا هم که برجام امضا شد آن را نقض کرد و با خروج آمریکا از برجام این نقض تشدید شد و حال نیز ایجاد اینستکس نقض مضاعفی بر برجام از سوی اروپا محسوب می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار