معرفی رشته مدیریت+ توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه این رشته

دارا بودن قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی مطلوب، توان تجزیه و تحلیل خوب و قدرت بیان قوی از عوامل مهم موفقیت در رشته مدیریت است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، داوطلبان علاقمند به تحصیل در رشته مدیریت باید از توان کافی در درس‌هایی همچون ریاضی، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی دوره دبیرستان برخوردار باشند تا بتوانند در این رشته به برتری برسند، این رشته گرایش های متفاوتی دارد که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به بررسی و معرفی آن بپردازد.

معرفی رشته مدیریت + توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه این رشته

بررسی رشته مدیریت

واژه مدیریت را نمی توان به سادگی تعریف کرد و شاید از دلایل آن بتوان  به گستردگی دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن اشاره کرد.

مدیریت فرایند برنامه ریزی، تشکیلات، فرماندهی، هدایت و نظارت بر تلاش‌های اعضای سازمان و استفاده از دیگر منابع سازمانی جهت دستیابی به اهداف سازمانی است.

مدیریت امروز مجموعه‌ای از علوم گوناگون همانند اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی، ریاضیات، آمار و … است که هدفش افزایش بهره وری، کارائی و اثربخشی سازمانی است.


این مطلب را از دست ندهید: همه آنچه که باید از انتخاب رشته کارشناسی ارشد بدانید


بکارگیری اصول مدیریت از مؤسسه‌ای به مؤسسه دیگر یا حتی از موقعیتی به موقعیت دیگر، متفاوت است.

دانش مدیریت اولین بار به شکل علمی و امروزی در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط فردی به نام فردریک ونسلوتیلور مطرح شده، مدیریت را برخی هنر و برخی نیز علم دانسته اند و برخی نیز ترکیبی از این دو، اما آنچه مهم است نقش و جایگاه بسیار مهم مدیریت در دنیای امروز است.

ضرایب رشته مدیریت

ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به سه گرایش نامبرده در آزمون ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی عبارتند از:

ضریب ۴ برای درس ریاضی، ضریب ۲ برای دروس اقتصاد و ادبیات فارسی، ضریب ۱ برای دروس زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی.


این مطلب را از دست ندهید: پرتقاضاترین رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی


داشتن قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل خوب و قدرت بیان قوی از عوامل مهم موفقیت در این رشته است، همچنین تسلط به دروس ریاضی و آمار با توجه به کاربرد وسیع آن‌ها در مدیریت الزامی است.

معرفی رشته مدیریت + توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه این رشته

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه در رشته مدیریت

داوطلب باید از توان کافی در درس‌های ریاضی، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی دوره دبیرستان برخوردار باشد و درک بالایی در فهم مطالب به ویژه در زمینه امور مالی داشته باشد، قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل و قدرت بیان قوی از ویژگی‌های لازم برای دانشجوی رشته مدیریت در تمامی گرایش‌هاست.

دانشجوی این رشته به خصوص در گرایش‌های بازرگانی و صنعتی باید به مسائل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقمند بوده و در دروس ریاضی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی قوی باشد، چون در رشته مدیریت برای تجزیه و تحلیل مطالب باید در درس ریاضی قوی بود و همچنین برای دسترسی به منابع مختلف این رشته، تسلط به زبان انگلیسی بسیار اهمیت دارد و بالاخره یک مدیر باید بتواند مطالب را به درستی و زیبایی بیان کرده و بنویسد وگرنه شنونده و یا خواننده مطالب او خسته خواهد شد، به همین دلیل باید در درس ادبیات قوی بوده و از نگارش خوبی بهره‌مند باشد.

دانشجوی رشته مدیریت به خصوص مدیریت صنعتی باید در دروس ریاضی و آمار قوی باشد و به همین دلیل بهتر است که دانشجویان این گرایش از بین داوطلبان رشته علوم ریاضی فیزیک انتخاب شوند.

دانشجوی رشته مدیریت باید خلاقیت، نوآوری و قدرت تشخیص خوبی داشته باشد تا بتواند نتیجه تصمیمی را که امروز می‌گیرد، در آینده ارزیابی کند و بدین وسیله از انجام کار‌های بی‌فایده که گاه می‌تواند ضرر و زیان‌های غیرقابل جبرانی نیز به همراه داشته باشد، جلوگیری کند.


این مطلب را از دست ندهید: کدام رشته‌های دانشگاهی بازار کار و آینده شغلی خوبی دارند؟


دانشجوی مدیریت جهانگردی لازم است که به تاریخ و فرهنگ خود و به درس جغرافیا علاقمند باشد و همچنین از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و به یک زبان خارجی مثل انگلیسی، فرانسه و یا عربی مسلط باشد تا بتواند با جهانگردان خارجی به راحتی ارتباط برقرار کند.

معرفی رشته مدیریت + توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه این رشته

آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت

به جرات می‌توان گفت یک فارغ‌التحصیل رشته مدیریت اگر طی تحصیل به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و فرد کارآمدی باشد، هیچ‌وقت بیکار نخواهد ماند، چرا که امروزه شرکت‌ها برای این که بتوانند در مقایسه با رقیبان، کالا یا خدمات را در زمانی کمتر، با هزینه پایین‌تر و کیفیت بالاتر به مشتریان تحویل دهند، به مدیرانی متبحر نیاز دارند.

برای مثال در یک کارخانه کنتورسازی که روزانه ۷۰۰ کنتور با ۲۶ نفر تولید می‌کرد اکنون با حضور یک مدیرعامل توانا و آشنا با فن مدیریت، روزانه ۱۰۵۰ کنتور با ۱۳ نفر در هر خط تولید ساخته می‌شود، همچنین ارزبری هر کنتور از ۱۲ دلار به ۹/۱ دلار کاهش یافته است.


این مطلب را از دست ندهید: پول سازترين رشته هاى دانشگاهى را بشناسيد+ اسامى


مدیر عامل این شرکت در بخشی از خاطرات خود می‌گوید:

در اوایل دوران مدیریت شرکت با یکی از کارکنان آشنا شدم که از روی شرارت چندین بار با مدیر عامل پیشین درگیر شده بود، اما بعد از اجرای طرح نظام مشارکت که در آن علاوه بر همکاری جسمی از همکاری قلبی و روحی کارکنان نیز در پیشبرد اهداف کارخانه استفاده می‌شود، همین فرد بیش از ۲۵۰ طرح ارائه داد که تنها یک طرح وی ۵۰ هزار مارک صرفه‌جویی ارزی و ۴۰ میلیون تومان صرفه‌جویی سالانه برای شرکت به همراه داشته است?

بدون شک چنین مدیری نه تنها بیکار نمی‌ماند بلکه اوست که در میان فرصت‌های شغلی مختلف، بهترین را انتخاب خواهد کرد.

در رشته‌های مدیریت اشتراک و تداخل دروس نسبتا بالاست، بنابراین ضرورتی ندارد که فرصت‌های شغلی آن‌ها را تفکیک کنیم، اما اگر بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم، باید بگوییم که فارغ‌التحصیل مدیریت دولتی می‌تواند در موسسات دولتی و عمومی و خدماتی مشغول به کار گردد.


این مطلب را از دست ندهید: برخی رشته‌های دانشگاهی منسوخ شده‌اند


مدیریت بازرگانی در سازمان‌های اقتصادی و بازرگانی فعالیت کند و مدیریت صنعتی برای کار در سازمان‌های صنعتی و تولیدی مناسب‌تر است.

معرفی رشته مدیریت + توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه این رشته

گرایش های رشته مدیریت

  • مدیریت بیمه اکو
  • مدیریت بیمه
  • مدیریت جهانگردی
  • مدیریت امور گمرکی
  • مدیریت دولتی
  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت بازرگانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
سلام ببخشید من میخوام رشته مدیریت رو انتخاب کنم به نظر شما مدیریت چی رو انتخاب کنم
France
محدثه علی محمدی
۲۳:۰۲ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید.من امسال میرم دهم و بین رشته مدیریت و کامپیوتر موندم میشه یکم راهنمایمم کنید؟؟
تودرس ریاضی ام یکم مشگل دارم میشه بهم چندتاپیشنهاد بدین؟؟