کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

افزایش نارضایتی مردم آمریکا از مداخلات واشنگتن در کشور‌های دیگر/ سایه تعطیلی مجدد بر سر دولت ترامپ

گوهری گفت: اگر کنگره آمریکا از پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی مکزیک امتناع کند، باز هم دولت آمریکا تعطیل می‌شود.

سایه تعطیلی مجدد بر سر دولت آمریکابه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش شبکه خبری «ان.بی.سی» و همچنین روزنامه «وال استریت ژورنال» نظرسنجی‌هایی را انجام دادند که در آن اکثر مردم آمریکا معتقد بودند کشورشان در مسیری اشتباه قرار دارد.

ابوذر گوهری کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با نظرسنجی انجام شده در آمریکا اظهار کرد: نارضایتی که در روز‌های اخیر به خصوص در اوایل سال میلادی در واشنگتن شاهد بودیم، بخش عمده اش به نوع تعامل دولت و کنگره آمریکا با یکدیگر باز می‌گردد. همچنین تعطیلی دولت فدرال این کشور باعث بیکاری ۸۰۰ هزار نفر در این کشور شده است.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: ناگفته نماند که ناکارآمدی مدیریت داخلی، ترجیح مواضع حزبی بر منافع مردم، هزینه‌های تحمیل شده بر مالیات دهندگان آمریکایی و همچنین هدر دادن منابع ایالات متحده در خارج از کشور به سبب لشگرکشی‌ها و مداخلات سیاسی در کشور‌های دیگر هم به این نارضایتی‌ها دامن زده است؛ بنابر این این نارضایتی به طور ریشه‌ای در مورد آمریکا وجود داشته اما دولت ترامپ به دلیل  نوع سیاست‌هایی که داشته در حال حاضر نارضایتی ها را بیشتر نشان داده و محبوبیت ترامپ هم به کمترین میزان در بین روسای جمهور آمریکا رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از بازگشایی دولت در آمریکا عدم رضایت مردم این کشور از بین خواهد رفت؟ گفت: شاید به طور مقطعی کمی از تلاطم نارضایتی‌ها کاسته شود، اما بازگشایی دولت آمریکا موقتی بوده و سایه تعطیلی مجدد کماکان روی سر این دولت وجود دارد. همچنین در دو هفته آینده اگر مجددا کنگره از پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی مکزیک امتناع ورزد بازهم دولت تعطیل شده و ترامپ هم تهدید کرده که وضعیت اضطراری در آمریکا اعلام خواهد کرد. بنابر این قطعا نارضایتی مردم این کشور به طور کامل حل نخواهد شد، چرا که بیشتر این نارضایتی‌ها ریشه‌ای هستند.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: تعطیلی یک ماهه دولت آمریکا مبلغی در حدود ۶ میلیارد دلار ضرر به این کشور تحمیل کرده و طبیعتا این هزینه‌ها از جیب مردم و مالیت دهندگان این کشور تامین خواهدشد. همچنین شرکت‌ها و حتی بازاربورس  این کشور روند نزولی داشته و علاوه بر این موارد  عدم اطمینان از آینده و پیش بینی ناپذیری وضعیت آتی باعث نوعی نارضایتی عمقی در واشنگتن شده است. ناگفته نماند که   ۹۹ درصد از مردم آمریکا فاصله‌ای از بخش یک درصدی این کشور که قدرت و ثروت را در دست دارند احساس می‌کنند که این هم موجب افزایش نارضایتی‌ها شده است.

گوهری در پاسخ به این سوال که «سیاست‌های خارجی آمریکا تا چه میزان سبب نارضایتی مردم این کشور شده است؟» گفت: در حالت عادی مردم آمریکا کمتر متوجه سیاست خارجی این کشور هستند، اما در زمان بحران و جنگ و زمانی که مداخلات این کشور افزایش دارد، واکنش بیشتری به سیاست خارجی واشنگتن نشان می‌دهند. در حال حاضر شاهد هستیم که آمریکا ۱۷ سال در افغانستان حضور نظامی داشته و در مداخلات عراق، غرب آسیا و شرق آسیا نیز حضور دارد. مداخلاتی که هزینه‌های گزافی در پی داشته و بودجه ۷۰۰ میلیارد دلاری دفاعی را برای آمریکا در پی داشته است. بودجه‌ای که فاصله‌ای بسیار زیادی از رقبای این کشور داشته و تمامی این‌ها نیز از جیب مالیات دهندگان آمریکا تامین می‌شود. از همین رو مردم آمریکا بیشتر نگران سیاست خارجی این کشور شده اند، چرا که احساس می‌کنند ممکن است بودجه‌های ایالت متحده همچنان صرف نظامی گری و مداخلات خارجی شود و  اگر هم آمریکا بخواهد مجددا وارد ماجراجویی جدیدی شود هزینه‌اش مجددا به مردم این کشور تحمیل شود.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: طبیعتا اگر این بودجه‌ها به سمت حوزه رفاهی، زیر ساخت‌ها، فقرا و تامین اجتماعی و وضعیت مهاجران این کشور معطوف شود، بسیاری از این نارضایتی‌ها کاهش می‌یابد، اما دولت جمهوری خواهان اساسا توجهی به این مسائل نشان نمی‌دهد و همین امر باعث افزایش شکاف ها در این کشور شده است.

وی در پایان تاکید کرد: آرایی که مردم در انتخابات میان دوره‌ای کنگره به حزب دموکرات دادند، نمایانگر این است که بی‌توجهی دولت آمریکا به مسائل رفاهی باعث شد که آمریکایی‌ها جمهوری خواهان را کنار گذاشته و به دموکرات‌هایی روی بیاورند که معمولا شعار‌های عمومی‌تر می‌دهند و سعی در جذب مردم دارند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، کنگره ، ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار