وزیر علوم مطرح کرد؛

ضرورت زمانی برای مدیریت منابع نیروی انسانی/ نباید در دور و تسلسل بیفتیم/ آموزش نیروی انسانی را دیر آغاز می‌کنیم

غلامی گفت: نباید شرایط طوری پیش رود که در دور و تسلسل‌ها بیفتیم تا هدر رفت منابع داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی با حضور منصور غلامی وزیر علوم در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم غلامی اظهار کرد: در شرایط فعلی باید مدیریت منابع انسانی را با در نظر گرفتن اینکه ۴۰ سال از پیروزی انقلاب گذشته و تحولات گسترده‌ای در حوزه نیروی انسانی اتفاق افتاده است، انجام دهیم؛ این تحولات ناشی از تحولات دستگاه‌ها و فناوری است.

نباید هدر رفت منابع داشته باشیم

وی ادامه داد: تجارب زیادی در حوزه مدیریت منابع انسانی اندوخته‌ایم البته تجربیات ما به طور مکرر تکرار شده که این اشکال بزرگی است، نباید شرایط طوری پیش رود که در دور و تسلسل‌ها بیفتیم تا هدر رفت منابع داشته باشیم.

وزیر علوم گفت: ضرورت زمان ایجاب می‌کند که در حوزه مدیریت منابع انسانی با استفاده از تجربیات دنیا و تجربیات خود پایه‌ای استوار برای حرکت قوی با حذف مشکلات در نظر بگیریم، حاصل این برنامه ریزی ایجاب می‌کند که آموزش به روز در حوزه نیروی انسانی داشته باشیم.

غلامی با اشاره به اینکه در زمان پیش رو فناوری‌های جدید و پیش بینی تحولات در آینده را نباید از نظر دور کنیم، گفت: اگر سامانه‌های مجازی طی ۵ سال گذشته در حوزه سامانه‌های نیروی انسانی را توجه کنیم می‌بینیم با این سرعت به نتیجه نمی‌رسیم.

در آموزش‌های سازمانی خوب کار نکردیم

وی افزود: افتخار ما این است که در ۴۰ سال گذشته، دانشگاه‌ها افراد را در تحصیلات رسمی و تخصصی آموزش می‌دهند و در بررسی کلی دانشگاه‌ها پایه مورد نیاز برای احراز پست را انجام دادند، اما در موارد خاص مانند آموزش‌های سازمانی خوب کار نکردیم، کارمند با مدرک کارشناسی گرفتیم، اما کاری به او واگذار کردیم که در دانشگاه آموزش مستقیم ندیده است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه این موضوع نقص بزرگی است، ادامه داد: گاهی دیر سراغ آموزش نیروی انسانی می‌رویم که همین مسئله باعث نارضایتی می‌شود و اتفاقات پیش بینی نشده‌ای به دنبال دارد، پس آموزش جدی در ماه‌های اول که به طور هدفمند و کارشناسی شده پیش رود، اهمیت دارد.

آموزش مدیران را باید با علم جدید دنبال کنیم

غلامی بیان کرد: آموزش مدیران را باید با علم جدید دنبال کنیم، ویژگی خاصی در نظام اداری داریم که نباید این ویژگی‌ها را فراموش کنیم چراکه موفقیت مدیر در گرو حفظ تجربه‌ها و آموزش توام با هم است و تکرار آموزش به تثبیت علوم و انتقال آن کمک می‌کند.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها در بکارگیری مدیران کل و ارشد آموزش را فراموش می‌کنیم مثلا وقتی وزیر منصوب می‌کنیم می‌گوییم نگرانی‌های این وزارتخانه، نقد وزارتخانه، حساسیت‌ها چطور بوده است؛ همچنین در انتخاب معاونان وزیر این موضوع ادامه می‌یابد.

وزیر علوم بیان کرد: به شدت به نگاه علمی در مدیریت کشور نیاز داریم؛ فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های اداری آسیب جدی به نظام اداری ما زده است.

غلامی اظهار کرد: این آسیب‌ها از انتخاب، انتصاب و مراحل بعدی دیده می‌شود و علت این موضوع این است که آموزش یا جایش خالی است یا دیر انجام شده یا اینکه تحت تاثیر فضا‌های دیگری خارج از فضای مدیریتی که در نظام مدیریت منابع انسانی است، انجام گرفته است.

وی ادامه داد: هر چه چهارچوب را جدی‌تر بگیریم آسیب‌ها کاهش می‌یابد، باید تلاش‌ها را در راستای باور‌ها و تکالیف پیش ببریم که این روش ممکن است در دوره‌ای زحمت داشته باشد، اما به نتیجه می‌رسد.

دوره دفاع مقدس، سخت‌ترین دوره مدیریت در ایران بود

وزیر علوم ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی تحولات بزرگی از جمله مدیریت جنگ را شاهد بودیم و سخت‌ترین دوره مدیریت دوره دفاع مقدس بود، اما جوان‌هایی شرایط را مدیریت کردند که دوره ندیده بودند زیرا خمیر مایه کار آن‌ها اعتقاد و همراهی جمعی بود که با هم کار می‌کردند.

وی بیان کرد: باید بتوانیم با تحلیل‌های درست از افق‌های پیش رو و ایستادگی در راستای تحقق اهداف کار‌ها را دنبال کنیم تا مشکلات و مسائل اقتصادی را فرصت تلقی کنیم.

غلامی با اشاره به اینکه همانطور که در جراحی، جراح به درد بیمار فکر نمی‌کند بلکه به درمان می‌اندیشد، گفت: امیدواریم اصلاح آموزش‌ها ما را در اصلاح ساختار اداری کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار