به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هیوندای در سال ۱۹۶۷ بوسیله چانگ جو یانگ تاسیس شد. این کمپانی در سال ۲۰۱۲ توانست در کشورهای مختلف حدود ۴/۴ میلیون خودرو را به فروش برساند بطور دقیقتر هیوندای در ۱۹۳ کشور جهان دارای نمایندگیهای رسمی و مرکز فروش است.
هیوندای النترا یک ماشین سدان شهری است که با توجه به کلاس ماشین، شخصیت مستقل و چهره با اعتماد به نفسی را از خود به نمایش می گذارد. چهره هیوندای النترا جدید را طراحان طوری شکل داده اند که علاوه بر جمع و جور بودن ماشین و نیز جذابیت و ویزگیهای اسپرت، به خوبی بتوان در این ماشین المانهای لوکس بودن را هم مانند برادرهای بزرگتر هیوندای النترا مشاهده کرد. مانند کیا سراتو از نظر طراحی، هیوندای النترا یک ماشین چند منظوره است؛ یعنی میانگین سنهای متفاوت و قشرهای مختلف جامعه به خوبی هیوندای النترا را مورد پسند قرار می دهند.
یکی از مهمترین دلایل فروش بالای هیوندای النترا به خصوص در نسل گذشته این ماشین، چهره جذاب و فریبنده هیوندای النتراست؛ که توجه بسیاری را به سمت خود جلب می کند و اکنون در نسل جدید طراحی چراغها و جلو پنجره جدید و خطوط رعایت شده در بدنه، بسیار بیشتر از هر مورد دیگری به چشم می آید؛ و علاوه بر مثبتتر کردن طراحی هیوندای النترا، ماشین را آیرودینامیکتر هم کرده است.
اکنون هیوندای النترا ضریب پسار بهتری نسبت به گذشته دارد و این مساله در شخصیت ماشین هم تاثیر مثبت گذاشته است و چهره ماشین را تکامل یافته نشان می دهد. در بازار کشور ما که مردم بیش از هر چیز به دنبال زیبایی و پر زرق و برق بودن چهره ماشین و آپشن هستند، هیوندای النترا و کیا سراتو را می توان موفقترین ماشینهای کلاس خودشان دانست؛ که در این بحث بسیار موفق عمل کرده اند. در هیوندای النترا جدید، ماشین بر اساس جدیدترین زبان طراحی هیوندای و آخرین المانهای این شرکت در ایجاد چهره ماشین شکل گرفته است که باعث شده است تا هیوندای النترا را بتوان کپی موفقی از براداران بزرگتر و لوکستر خود دانست.
در کابین هیوندای النترا جدید همانند مدلهای پیشین از طراحی زیبا و دل نشینی بهره می برد، که با ظاهر خارجی ماشین هماهنگ است. این بار در بخش متریال مورد استفاده هم هیوندای النترا یک ماشین با کیفیت تلقی می شود؛ چون مهندسان از بهترین مواد برای ساخت تجهیزات و ادوات کابین ماشین هیوندای بهره برده اند. مدل پیشین هیوندای النترا از نظر زیبایی، طراحی خوبی داشت؛ اما از نظر فنی طراحی ماشین با ایرادهایی مواجهه بود و به طور مثال به علت فرم خوابیده قسمت عقب سقف ماشین، داخل اتاق حالت خفگی داشت و افراد بلند قد هم نمی توانستند در قسمت عقب ماشین قرار بگیرند. اما الان فرم سقف و طراحی اصلاح شده است و نه تنها اتاق ماشین فضای بهتری پیدا کرده است، بلکه فضای بیشتری برای سرنشینان عقب هیوندای النترا به وجود آمده است.
کابین هیوندای الانترا در گذشته کمی از نظر ارگونومی گیج کننده و شلوغ به نظر می رسید، اما اکنون هیوندای النترا جدید ماشین منظمتر و ارگونومیک تری است؛ که دسترسی به ادوات و امکانات آن بسیار راحتتر است. در این امر باز طراحی داشبورد نقش مهمی را ایفا کرده است و باعث رفع بسیاری از ایرادات کابین هیوندای النترا شده است و علاوه بر این طراحی ظاهری و داخلی ماشین با هم تطابق کامل پیدا کرده اند و باید گفت که اکنون از نظر پارامترهای مختلف کابین ماشین، هیوندای النترا و کیا سراتو بالاترین امتیازات را دریافت میکنند. البته کیا سراتو ماهیت اسپرت دارد و ذات هیوندای النترا توام با آرامش است.
هیوندای النترا ۲۰۱۸ در مدل سدان طولی در حدود ۴.۵۶۹ میلیمتر، پهنایی در حدود ۱.۸۰۰ میلیمتر، ارتفاعی در حدود ۱.۴۳۵ میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی در حدود ۲.۷۰۰ میلیمتر دارد. گونه هاچ بک اندکی جمع و جورتر بوده و طولی برابر با ۴.۴۳۰ میلیمتر، پهنایی در حدود ۱.۷۹۶ میلیمتر، ارتفاعی در حدود ۱.۴۶۶ میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی در حدود ۲.۶۴۹ میلیمتر دارد. برای درک بهتر میتوان هیوندای النترا سدان را با نمونههایی مانند هوندا سیویک (Honda Civic) با طولی در حدود ۴.۶۳۰ میلیمتر، تویوتا پریوس (Toyota Prius) با طولی در حدود ۴.۵۴۰ میلیمتر و یا مزدا ۳ با طولی در حدود ۴.۴۷۰ میلیمتر، رنو مگان با طولی در حدود ۴.۶۳۲ میلیمتر و یا تویوتا کرولا با طولی در حدود ۴.۶۵۱ میلیمتر مقایسه کرد.
هرچند ابعاد این خودرو نسبت به رقبای اصلی اندکی کوچکتر بوده است؛ ولی این مساله موجب بالا رفتن قابلیت مانور در مسیرهای تنگ شده و شعاع چرخش را کاهش میدهد. تیپهای پایه با توجه به رینگهای کوچکتر، ظاهری سادهتر داشته، ولی مدلها مجهزتر و گرانقیمتتر با توجه به استفاده از تزئینات و تایرهای بزرگتر، از ظاهری مجللتر و اسپرتتر سود میبرد.
در مجموع طراحی این خودرو زیبا و جذاب بوده است و هیوندای با استفاده از خطوط منحنی در بخشهای مختلف مانند سپرها و گلگیرهای جلویی و عقبی سعی در هرچه بیشتر اسپرت نشان دادن نمای آن داشته است.
هرچند طراحی داخلی هیوندای النترا با استفاده از داشبورد تخت، فرمان سه شاخه اسپرت، جاگذاری مناسب و تنوع رنگی نمایی زیبا به خود گرفته است، اما استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایینتر از سطح متوسط و پلاستیک سخت، موجب بروز صداهای اضافی در داخل اتاق پس از مدتی رانندگی شده که البته با توجه به قیمت پایین در بازارهای جهانی، این مساله امری طبیعی و اجتناب ناپذیر به حساب میآید.
فضای موجود برای سر سرنشینان در بخش جلویی کافی بوده و و مکان قرارگیری پاها نیز وضعیتی مشابه دارد. اما این وضعیت در صندلیهای ردیف دوم بسیار محدودتر بوده که از این لحاظ هیوندای النترا ۲۰۱۸ در زمره خودروهای تنگ موجود در بازار قرار میگیرد. فضای موجود برای صندوق عقب و محفظه بار نیز در حدود ۴۰۸ لیتر در گونه سدان است. در مدل هاچ بک هیوندای النترا GT نیز این فضای بیشتر و در حدود ۷۰۵ لیتر بوده که در صورت خواباندن صندلیهای عقبی تا رقمی در حدود ۱.۵۶۰ افزایش پیدا خواهد کرد.
در مجموع امکانات و طراحی موجود در کابین در سطح قابل قبولی بوده است و هیوندای النترا ۲۰۱۸ با کسب امتیازاتی مناسب، مکانی در میانههای جدول خودروهای سدان سایز کوچک را به خود اختصاص میدهد.
برای هیوندای النترا ۲۰۱۸ چهار پیشرانه متفاوت در نظر گرفته شده است که عملکردی بسیار متفاوت را از خود به نمایش میگذارند. این موتورها عبارتند از:
موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری پایه
موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربو اکو
موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو اسپرت
موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری (هاچ بک)
این پیشرانه، نمونه استاندارد و پایه هیوندای النترا ۲۰۱۸ گونه سدان است که شامل یک موتور ۴ سیلندر خطی DOHC با ۱۶ سوپاپ می شود. این پیشرانه با حجم دقیق ۱.۹۹۹ سی سی و پاشش چند نقطهای سوخت (MPI) توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۴۷ اسب بخار در دور موتور ۶.۲۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۳۲ پاوند بر فوت (معادل ۱۷۹ نیوتون متر) در بازه دور موتور ۴.۷۰۰ RPM است. نیروی تولیدی نیز توسط ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک با قابلیت انتخاب مدل رانندگی به چرخهای جلویی (FWD) منتقل می شود.
با استفاده از این پیشرانه که تنها در گونههای سدان قابل استفاده است، هیوندای النترا مدل سال ۲۰۱۸ به زمانی در حدود ۸.۵ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود ۱۲۲ مایل در ساعت (معادل ۱۹۶ کیلومتر در ساعت) را دارد. البته در صورت استفاده از گیربکس ۶ سرعته دستی عملکرد این خودرو اندکی بهبود خواهد یافت، ولی در مجموع کندترین عملکرد ممکن را در بین پیشرانههای موجود برای این خودرو را از خود به نمایش خواهد گذاشت.
پیشرانه کوچک و قدرتمند به نسبت حجم با استفاده از یک موتور ۱.۴ لیتری خطی DOHC با ۱۶ سوپاپ، پاشش مستقیم سوخت (GDI) و حجم دقیق ۱.۳۵۳ سی سی و با استفاده از سیستم توربو شارژر توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۲۸ اسب بخار در دور موتور ۵.۵۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی که در دور موتور ۱.۴۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد، برابر با ۱۵۶ پاوند بر فوت (معادل ۲۱۲ نیوتون متر) خواهد بود. نیروی تولیدی نیر توسط یک جعبه دنده مدرن اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخهای جلویی انتقال مییابد.
انتهای پیام/
عالی بود