مدیر عامل بانک مسکن:

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در دستور کار نیست/ بدهی ۴۵۰ هزار میلیارد ریالی بانک مسکن به بانک مرکزی

انارکی گفت: بانک مسکن هم ‌اکنون کمترین نرخ سود تسهیلات را به متقاضیان پرداخت می‌کند و توانایی کاهش بیشتر این نرخ وجود ندارد.

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در دستور کار نیستبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در حاشیه اولین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در نشست خبری  با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز مصادف با هشتادمین سالگرد تاسیس بانک مسکن در ایران است، گفت: صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سال ۱۳۲۷ توسط بانک رهنی پایه‌گذاری شده است و برای خانه اولی‌ها تسهیلات می‌دهد.

رحیمی انارکی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب فعالیت‌های بانک مسکن افزایش  چشمگیری داشته است، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۰۰ شعبه بانک مسکن وجود داشت، اما هم‌اکنون تعداد شعبه‌های بانک مسکن ۱۲ برابر رشد یافته و به ۱۲۵۵ شعبه رسیده است.

وی اظهار کرد: تعداد خانوار‌هایی که بعد از انقلاب از طریق بانک مسکن و دریافت تسهیلات، صاحب خانه شده اند به ۸ میلیون خانوار رسیده است.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه گروه‌های هدف بانک مسکن شامل ۷ دهک جامعه است، گفت: برای هر کدام از گروه‌های هدف، با توجه به توان مالی آن‌ها، تسهیلاتی  طراحی شده است. می‌توانیم ادعا کنیم که متنوع‌ترین ابزار‌های مالی را در اختیار داریم.

رحیمی انارکی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون، ۳۶۳ هزار واحد تسهیلات به مبلغ ۱۳۲ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است، گفت: به لحاظ تعداد ۴۱ درصد و به لحاظ مبلغی ۲۱ درصد رشد در پرداخت تسهیلات نقدی داشته‌ایم.

وی افزود: در بخش ساخت پروانه و فروش اقساطی، ۱۱۵ هزار واحد فروش اقساطی به مبلغ ۴۶ هزار میلیارد ریال داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه، ۲ درصد در بخش تعداد و ۷ درصد در بخش مبلغی رشد داشته‌ایم.

مدیر عامل بانک مسکن اظهار کرد: امسال در مجموع ۴۸۰ هزار واحد با رقمی بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد ریال  تأمین مالی شده است.

رحیمی انارکی یادآوری کرد: از ابتدای امسال ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک مسکن پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه آیا نرخ سود تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن کاهش می‌یابد؟ گفت: هیچ برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن نداریم، زیرا که بانک مسکن در مقایسه با سایر بانک‌ها کمترین نرخ سود تسهیلات را دارد و میانگین کل نرخ سود تسهیلات مسکنی ۱۳.۷۴ درصد است.

مدیر عامل بانک مسکن  اظهار کرد: کاهش نرخ تسهیلات نه تنها برای بانک مسکن وجود ندارد بلکه برای هیچ بانکی در چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست و ما توانایی مالی خود را از محل اقساط دریافت می‌کنیم.

رحیمی انارکی توضیح داد: در صندوق مسکن یکم نرخ سود تسهیلات ۶ درصد و در بافت‌های فرسوده و سایر بافت‌ها ۸ درصد است.همچنین در محل اوراق تسهیلات نرخ سود ۱۶ درصد و در سایر بافت‌ها از جمله بافت‌ فرسوده ۱۰ ونیم درصد است.

وی درباره صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ابتدای سال تا بیستم دی ماه گفت: تعداد افتتاح سپرده‌های بانک مسکن ۵۵۶ هزار فقره بوده و تعداد سپرده‌های زنده هم‌اکنون به ۳۷۰ هزار می رسد.

مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به اینکه تعداد واحد‌هایی که از تسهیلات صندوق مسکن یکم استفاده کرده اند، ۹۰ هزار واحد بوده است، افزود: از این تعداد، سهم زوج‌ها  به ۳۲ هزار واحد رسیده است.

رحیمی انارکی اظهار کرد: هم‌اکنون منابع صندوق پس‌انداز یکم مصرف شده و از این زمان به بعد با توجه به استمهال ۷ سال اقساط مسکن مهر، از منابع وصولی آن  برای پرداخت تسهیلات استفاده می‌کنیم که این رقم تا سال ۱۴۰۵ ادامه پیدا می‌کند. تا زمانی که دارایی های صندوق پس‌انداز یکم به اندازه‌ای معقول، بزرگ شود از محل وصولی‌ها، پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم، متکی به وصولی اقساط مسکن مهر است که نرخ سود آن در بافت‌های فرسوده ۶ درصد و در سایر مناطق ۸ درصد است.

مدیر عامل بانک مسکن درباره افزایش سقف تسهیلات گفت: افزایش سقف تسهیلات مسکن یکم در دستور کار قرار نمی‌گیرد، هدف اصلی ما سرمایه‌گذاری در بازآفرینی شهری است و در همین رابطه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بازآفرینی شهری منعقد خواهیم کرد تا ۲۰ درصد از تسهیلات در قالب وجوه ارائه شده تخصیص یابد.

رحیمی انارکی درباره انصرافی‌های دریافت کنندگان تسهیلات مسکن مهر گفت: ۶۰ هزار نفر از سپرده‌گذاران در بازه زمانی که بازار مسکن وارد رکود شد انصراف داده اند که ۳۴ هزار فقره در ۱۰ ماه امسال بوده است.

وی افزود: درآمد‌های بانک مسکن ۷۰ هزار میلیارد ریال بوده که هم‌اکنون به ۶۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیر عامل بانک مسکن یادآوری کرد: تعداد افتتاح حساب‌های بانک مسکن روزانه ۸۰۰ فقره بوده، اما هم‌اکنون تعداد افتتاح حساب به ۶۰۰ فقره در روز کاهش یافته است.

اعمال تخفیف در بخش مصالح ساختمانی برای کاهش قیمت تولید مسکن

رحیمی انارکی درباره بدهی‌های بانک مسکن گفت:  بانک مسکن از سال ۷۷ بابت اجرای پروژه مسکن مهر در قالب خط اعتباری با مصوبه شورای پول و اعتبار، به بانک مرکزی  ۴۵۰ هزار میلیارد ریال بدهکار است. برای پرداخت این بدهی‌ها از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۱۵ فرصت پرداخت برای آن‌ها وجود دارد.

مدیرعامل بانک مسکن درباره تسهیلات پرداخت شده بانک مسکن به واحد‌های مسکن مهر گفت: ۴۳۰ هزار واحد مسکن مهر، تسهیلات دریافت کرده اند و برای ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار واحد، قرارداد پرداخت تسهیلات منعقد شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۴۴۳ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است و ۲۴۰ هزار واحد غیرفعال مسکن مهر در تمامی شهر‌های کشور وجود دارد.

انارکی افزود: افزایش سقف وام مسکن بدون تأمین مالی امکان‌پذیر نیست و هم‌اکنون منابع صندوق به اتمام رسیده و این صندوق به وصولی‌های مسکن مهر متصل است بنابراین افزایش سقف وام از دستور کار خارج شده است.

مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: تمامی موارد مرتبط با تأمین مسکن در زنجیره تأمین این پروژه‌ها ریزش قیمت خواهند داشت و ما تخفیف هایی را در بخش مصالح ساختمانی اعمال خواهیم کرد تا قیمت تولید مسکن کاهش یابد.

وی اظهار کرد: همکاری‌ها با بنیاد مسکن برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی از امسال آغاز می‌شود، اما کاهش قیمت تمام شده زنجیره کامل تأمین مسکن در ۳ ماهه دوم سال آینده به اجرا می‌رسد.

انارکی درباره تأثیرگذاری افزایش تسهیلات خرید مسکن در این بازار گفت: افزایش قیمت مسکن بستگی به این دارد که در چه دوره‌ای سقف تسهیلات رشد یابد اگر در دوره رونق نسبت به افزایش وام مسکن اقدام شود قیمت مسکن متأثر از آن بالا می‌رود، اما در دوره رکود افزایش سقف تسهیلات کمترین تأثیر را بر قیمت‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۶ دی ۱۳۹۷
وام مسکن فقط وقتی منطقی است که هفتاد تا نود درصد قیمت هر ملک را تامین نماید. اینکه بیایید و یک مبلغ ثابت وام، به همه در یک شهر بدهید در هیچ کجای دنیا کار عقلانی و اقتصادی نیست. اگر خانه ای یک میلیارد است و بانک آن را برای وثیقه بر می دارد باید حداقل هفتصد میلیون وام بدهد اگر خوب فکر کنید می بینید که خود بانک مسکن در این زمینه از همه کلاهبردارتر است. وام کم با سود زیاد و در ازای وثیقه سنگین می دهد. یعنی بانک مسکن حق ندارد خانه ای را که بیشتر از دویست و پنجاه میلیون تومان معامله شده به عنوان وثیقه برای وام صدو شصت میلیونی در رهن خودش ببرد. این ظلمی است که مردم غافل از علم اقتصاد به راحتی به آن تن داده اند
آخرین اخبار