پیشرفت چین در صنعت فضایی

فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای چینی بر نیمه تاریک ماه + تصاویر

یک فضاپیمای چینی موفق شد برای نخستین بار بر روی نیمه تاریک سطح ماه فرود بیاید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک فضاپیمای چینی امروز (پنجشنبه) موفق شد برای نخستین بار بر روی نیمه تاریک سطح ماه فرود بیاید.

بخش نسبتا ناشناخته سطح ماه که فاصله زیادی با زمین دارد، به عنوان بخش تاریک ماه شناخته می‌شود. تصاویر گرفته شده از کاوشگر چانگ‌ئی-4 که از سوی خبرگزاری شینهوای چین منتشر شده، حفره‌ای کوچک و سطحی خشک را که بوسیله چراغ این کاوشگر روشن شده است، نشان می‌دهد.

فرود موفقیت آمیز فضاپیمای چینی بر بخش تاریک سطح ماه+ تصاویر

طبق اعلام سازمان ملی فضایی چین، کاوشگر چانگ‌ئی-4 در ساعت 10:26 صبح (به وقت محلی) بر سطح ماه فرود آمد. 

خبرگزاری شینهوا به نقل از «یو گوبین» سخنگوی این مأموریت فضایی نوشت: بخش دور ماه (بخش تاریک ماه) بخش ساکتی است که از مداخله سیگنال‌های زمینی، خالی است.

وی در ادامه افزود: این تحقیقات می‌تواند خلأ رصد نجومی که با امواج ریز رادیویی انجام می‌شود را پُر کند و اطلاعاتی مهم در خصوص مطالعه منشأ ستارگان و سیر تکامل سحابی‌ها در اختیار قرار دهد.

فرود موفقیت آمیز فضاپیمای چینی بر بخش تاریک سطح ماه+ تصاویر

فرود این فضاپیما، نشان از تلاش چین در جهت پیوستن به کشورهای دارای قدرت فضایی است. در سال 2013، کاوشگر چانگ‌ئی-3، نخستین فرودش را بر سطح ماه پس از فرود لونا-24 اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1976 به انجام رساند. همچنین آمریکا تنها کشور دیگری است که توانسته بر سطح ماه فرود بیاید.

وظیفه چانگ‌ئی-4 رصدهای نجومی و کاوش ساختار ترکیبات معدنی این قمر است. چین تصمیم دارد کاوشگر چانگ‌ئی-5 را سال آینده به ماه بفرستد.

همچنین راکت «Long March 3B» که فضاپیمای چانگ‌ئی-4 را حمل می‌کرد، در تاریخ 8 دسامبر از مرکز پرتاب ماهواره «شی چانگ» در جنوب چین پرتاب شد. چانگ‌ئی نام یکی از الهه‌های چینی است که طبق افسانه‌ها، هزاران سال بر سطح ماه زندگی کرده بود.

ترجمه و تنظیم: محمد حسن خلیلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۳ دی ۱۳۹۷
تا خودمان آنجا نرويم نميتوانيم اين حرفها و اين تصاوير را باور كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۳ دی ۱۳۹۷
یه سری ادم بودند در غرب که می گفتند در انسوی ماه فرازمینی ها پایگاه های بزرگی دارند و اداره زمین از اونجا صورت میگیره. . . . . . .
اینم اونور ماه
خدایا شکرت که به ما قران دادی تا راه خودمان را پیدا کنیم
آخرین اخبار