بازخوانی تحریم‌های دارویی بعد از فتنه ۸۸ /نشانه رفتن زندگی مردم

سنگین‌ترین تحریم‌های طول تاریخ؛ اصطلاحی که آمریکایی‌ها روی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران پس از جریانات فتنه انتخابات سال ۸۸ گذاشتند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   تحریم‌های چندجانبه‌ای که  پس از فتنه 88 مردم ایران را هدف قرار داده بود باعث شد آنها مستقیما تا مدت‌ها اثرات آن تحریم‌ها را در زندگی روزمره خود حس کنند.


بشیتربخوانید : حماسه باشکوه ۹ دی و تودهنی مردم به فتنه‌گران؛ از سرپیچی مدعیان تقلب نسبت به اجرای قانون تا هتک حرمت به عاشورای حسینی

این تحریم‌ها در سه حوزه ایرانی‌ها را هدف قرار داده بود؛ نفت، دارو و فعالیت‌های هسته‌ای. بعد از وقوع حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ بسیاری از کشورها از خرید نفت ایران منع شدند و آن را در دستور کار خود قرار دادند. مساله‌ای که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم روی زندگی 80 میلیون ایرانی تاثیر می‌گذاشت. اما شاید هیچ‌کدام از این تحریم‌ها به اندازه تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ناجوانمردانه نبود. همان زمان آمارهای رسمی اعلام می‌کردند نزدیک به یک‌میلیون نفر از هموطنان‌مان برای ادامه حیات‌شان نیاز به رادیودارو دارند، رادیودارویی که پیش از آن در رآکتور هسته‌ای تهران ساخته می‌شد که البته همین فعالیت در ایران یکی از بهانه‌های آمریکا به‌منظور تحریم ایران بود.

پس از مدتی که سوخت این رآکتور هسته‌ای به اتمام رسید، کشورهای مختلف از فروش سوخت به ایران جلوگیری کردند و همین باعث شد دانشمندان ایرانی دست به کار شوند و سوخت هسته‌ای 20 درصد را بسازند و مشکل سوخت رآکتور را که لازمه تولید رادیو داروهاست، برطرف کنند. رادیودارو‌ها که جزء دارو‌های خاص به شمار می‌روند، برای تشخیص و درمان بیماری‌هایی مثل سرطان و ‌ام‌اس مورد استفاده قرار می‌گیرند و ازجمله داروهای راهبردی برای هر کشور هستند. جالب است بدانید بیش از ۹۵درصد رادیوداروها برای تشخیص بیماری‌های خطرناک کاربرد دارند، یعنی در زمینه پیشگیری از بیماری‌هایی مثل سرطان و ‌ام‌اس موثر هستند و تنها ۱۰درصد این داروها برای درمان استفاده می‌شوند. به همین دلیل این داروها برای سلامت عمومی جامعه و پیگیری سیاست‌ها و استراتژی‌های سلامت یک کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

مدیون شهدای هسته‌ای هستیم

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس شورای اسلامی که همین سمت را در سال 88 نیز در مجلس هشتم داشته است، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از آن دوران و تحریم‌هایی که علیه مردم کشور اعمال شد، می‌گوید. شهریاری می‌گوید آمریکایی‌ها در حوزه سلامت تلاش زیادی برای تحریم علیه ما کردند و در بعضی از مواقع مشکلاتی هم پیش آوردند ولی خوشبختانه با مدیریتی که توسط دولت وقت انجام شد، در خیلی از موارد توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و نگذاریم که برای مردم مشکلی پیش بیاید. او از شهید دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای که در رآکتور هسته‌ای تهران مشغول فعالیت بود، یاد می‌کند و می‌گوید او و اعضای تیمش توانستند صفحه‌های سوخت رآکتور را تکمیل کنند تا جایی که ما امروز در داروهای هسته‌ای نه‌تنها در داخل کشور مشکل نداریم بلکه در مسیری هستیم که در آینده نزدیک می‌توانیم این داروها را صادر کنیم. خوشبختانه در این رابطه به لطف شهیدان هسته‌ای مشکلی نداریم و از این لحاظ ما مدیون شهدای هسته‌ای هستیم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

برچسب ها: 9 دی ، تحریم ، فتنه 88 ، تجمع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار