من انقلابیم؛

اسماعیل معنوی: ایجاد تشکل‌های جوان و آتش‌به‌اختیار، مهمترین دستاورد جبهه انقلاب در فضای مجازی

اسماعیل معنوی فعال فضای مجازی اهوازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به تشریح وضعیت فعلی نیروهای انقلابی در فضای مجازی پرداخت.

ایجاد تشکل‌های جوان و آتش به‌اختیار؛ مهمترین دستاورد جبهه انقلابی در فضای مجازیبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب شکوهمند اسلامی با تمامی دشمنی‌ها و عنادورزی‌های مستکبران جهان در آستانه‌ی چهل سالگی خود به سر می‌برد؛ مسیری پر از فراز و نشیب که برای نمونه می‌توان به کودتای نوژه که برای ساقط کردن انقلاب اسلامی کلید زده شد، هجوم رژیم بعث به کشورمان، اقدامات تروریستی گروهک منافقین، فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ و ترور دانشمندان هسته‌ای اشاره کرد.

اما در این میان این نظام جمهوری اسلامی بود که با مهر بطلان کوبیدن بر تمامی اهداف شوم ضدانقلاب و دشمنان، در مسیر پیشرفت گام برداشت؛ پیشرفت‌ در حوزه‌های مختلف بر هیچ کس و حتی دشمنان ما پوشیده نیست. بارها و بارها اذعان دشمنان و رسانه‌های غربی به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های دفاعی و موشکی و هسته‌ای و علمی و نانوتکنولوژی و ... را دیده‌ایم.

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به تناسب مأموریت خود در حوزه‌ی فضای مجازی و اینترنتی با برخی از افراد و چهره‌های مطرح انقلابی کشورمان در دنیای مجازی به گفتگو بنشیند؛ در همین راستا به سراغ اسماعیل معنوی فعال توئیتری و مجازی انقلابی مطرح اهوازی رفتیم.

اسماعیل معنوی: ایجاد تشکل‌های جوان و آتش‌به‌اختیار، مهمترین دستاورد جبهه انقلاب در فضای مجازی

در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید.

همانطور که اطلاع دارید انقلاب شکوهمند اسلامی در آستانه‌ی چهل سالگی خود قرار دارد؛ به عنوان سؤال نخست خواستم ارزیابی‌تان در خصوص وضعیت فعلی نیروهای انقلابی فعال در توئیتر و اینستاگرام را جویا شوم؟

بسم الله الرحمن الرحيم، تبریک عرض می‌کنم فرارسیدن روز ۷دی را، روزی که جوانان اهوازی در سال ۸۸ زودتر از همه مردم ایران علیه فتنه گران خروشیدند و آن حماسه عظیم ۹دی را از خوزستان کلید زدند. همچنین چهل سالگی انقلاب اسلامی را به همه دهه شصتی ها و هفتادی ها و بلکه دهه هشتادی‌هایی که همچنان بر آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند بطور ویژه تبریک میگویم.

در حال حاضر جوان های انقلابی تا حدی به اهمیت حضور هوشمندانه و فعالیت در شبکه های اجتماعی پی برده‌اند اما این حضور با کاستی‌هایی همراه است که باید برطرف شود. در کل حضور نیروهای انقلابی را مثبت ارزیابی می‌کنم، بچه‌ها مخصوصاً در یکی دو سال اخیر اثرات بزرگی را در مناسبات سیاسی و اجتماعی رقم زده‌اند که منشاء همه آن‌ها فعالیت در شبکه های اجتماعی بوده است.

به نظر شما در حال حاضر تیم های رسانه‌ای غربی و ضدانقلاب گستره‌ی نفوذ و مانورشان در چه موضوعات و حوزه‌هایی است؟

ببینید هر جا که ما سکوت کردیم و حقایق را شفاف نکردیم، دشمن از همان جا وارد می‌شود و از "عدم آگاهی" نسل جوان سوءاستفاده می‌کند. در فقدان روایت صحیح است که دشمن می‌تواند روایت مخدوش و غلط مد نظر خودش را مطرح کند. الآن در موضوعاتی از تاریخ انقلاب نقاط ابهامی برای نسل جوان هست که به نظر من باید با استناد به شواهد و مستندات برای نسل سوم و چهارم انقلاب تشریح شود.

بهترین‌ شیوه مقابله با شایعات و شبهات ضدانقلاب در فضای مجازی (بالاخص موضوعاتی که در خصوص تطهیر چهره پهلوی مطرح می‌کنند) چیست؟

همانطور که در سؤال قبل پاسخ دادم بهترین شیوه "روایت حقیقت" است؛ حقیقت را باید روایت کرد و قضاوت را به مخاطبین سپرد.

سؤال بعد را اینطور مطرح می‌کنم؛ بزرگترین خلاء در بین نیروهای انقلابی فعال در فضای مجازی را چه می‌دانید؟

خب طبیعتاً من نباید نقطه ضعف نیروهای خودی را در فضای عمومی مطرح کنم اما در کل ما در بین نیروها و رسانه‌های انقلابی به تقویت "شبکه انتشار و توزیع محتوا" بسیار نیازمندیم. محتواهای بسیار خوبی در سطوح مختلف تولید می‌شود اما به شیوه مناسبی توزیع نمی‌شود و مخاطب تشنه می ماند.

طی این چند سال هماورد در دنیای مجازی بین جریان انقلابی و ضدانقلاب، کدام گروه بیشتر تاثیرگذار بوده و از کجا این تاثیرگذاری را می‌توان مشاهده کرد؟

فعالان رسانه‌ای و خصوصاً فعالان شبکه‌های اجتماعی در واقع سربازان و افسران جنگ نرم در مواجهه با بیگانگان هستند. برای یافتن درصد موفقیت آنها باید به جایگاه انقلاب و ضدانقلاب نگاه کنیم؛ هم اکنون انقلاب اسلامی در منطقه و جهان بسیار مقتدر است، همین ماجرای سوریه یک مثال واضح است. همه دنیا به کمک داعش و گروه‌های تکفیری آمدند اما ایران اراده کرد که حکومت سوریه باقی بماند و بالاخره دیدید که اسد ماند و نیروهای به ظاهر داعشی و در واقع آمریکایی کارشان به نابودی و یا فرار کشید. این تبلور و خروجی یک جنگ تمام عیار است که بخشی از آن در میدان عملیات نظامی و بخشی از آن در میدان عملیات رسانه‌ای است.

از سویی نباید فراموش کنیم که ما در شبکه های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام در واقع به نوعی در زمین دشمن پیشروی کرده‌ایم و در زمین متعلق به خودش داریم با او می‌جنگیم. پس طبیعی است که او هم اطلاعاتش از این زمین بیشتر است و هم ممکن است از سلاح‌های نامتعارف استفاده کند، خیلی اوقات اکانت دوستان انقلابی ما را حذف می‌کنند، در واقع این نشان از عجز آن‌ها در مقابله رودررو با منطق نیروهای انقلابی‌ست.

به نظر شما سیاستمداران انقلابی در دنیای مجازی تا چه میزان اثرگذار هستند؟

مناسبات در دنيای مجازی با دنيای واقعی متفاوت است. در شبکه‌های اجتماعی برخی افراد به مرجع اخبار تبدیل می‌شوند. مثلاً گاهی یک توییت از یک جوان اهوازی که همیشه در طی سال مسائل خوزستان را دنبال می‌کند، از مدیران ارشد این استان موثرتر است.

هدف اصلی شما از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

من خودم را سرباز انقلاب اسلامی می‌دانم. در هر عرصه‌ای احساس کنم می‌توانم بهتر حق این سربازی را ادا کنم، لحظه‌ای برای ورود به آن تردید نخواهم کرد. حضور در توییتر هم به همین دلیل است.

مهم‌ترین دستاورد جبهه انقلابی در فضای مجازی را چه می‌دانید؟

ایجاد تشکل‌های جوان و آتش به اختيار؛ هر چند گاهی اشتباهاتی هم دارند اما در کل برآیند این فعالیت باعث پختگی بیشتر جوان های انقلابی شده است.

آینده فضای مجازی و سایبری در حوزه انقلابی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیار خوب و روشن؛ البته باید بدانیم که دشمن هم بیکار نمی‌نشیند و همواره در کمین است.

گزارش از: امیرحسین جلیلوند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار