ابداع روشی جدید برای کاهش نویز و خرابی الکترود‌های نوار قلب

با اختراع «الکترود یکپارچه گیره اندامی» توسط دو محقق مشهدی، روشی جدید برای کاهش نویز و خرابی الکترود‌های نوار قلب ارائه شد.

ابداع روشی جدید برای کاهش نویز و خرابی الکترودهای نوار قلببه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ،قاسم صادقی بجستانی استاد گروه مهندسی پزشکی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و محمود تاج بخش از مخترعان جوان مشهدی هستند که جدیدترین اختراع خود را با عنوان «الکترود یکپارچه گیره اندامی در ثبت سیگنال الکتریکی قلب» به ثبت رسانده است که تاکنون نمونه خارجی یکپارچه آن هم تولید نشده است.

صادقی بجستانی، مخترع این طرح و استاد دانشگاه امام رضا (ع) گفت: یکی از اولین و متداول‌ترین ابزار تشخیصی در مشکلات قلبی بعد از علائم بالینی بیمار نوار قلب است. در دستگاه نوار قلب؛ الکترود‌هایی به صورت گیره‌های اندامی بر روی دو دست و پای چپ استفاده می‌شود، تا مثلث آندهوون تشکیل شود.

وی افزود:تمیز بودن گیره‌های اندامی و خشک نشدن ژل بر روی گیره‌ها و اتصالات آن، به دلیل تاثیر بر کیفیت سیگنال‌های الکتریکی فعالیت قلب بسیار مهم است و هر گونه کثیفی مانند تکه‌های ژل خشک شده باعث می‌شود تا مانعی مانند عایق بر سر راه ارسال سیگنال‌های قلبی ایجاد شود.

استاد دانشگاه امام رضا (ع) و مخترع مشهدی گفت: هدف از ثبت این اختراع، ارائه نوع یکپارچه و بدون فلز گیره‌های اندامی برای بهبود کیفیت ثبت سیگنال قلبی است؛ زیرا در تمامی گیره‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود ساختار چند تکه‌ای در این دستبند‌ها منجر به نفوذ ژل به ویژه در محل اتصالات و کاهش کارایی گیره اندامی و خرابی بسیار آن شده است.

صادقی بجستانی افزود: ویژگی خاص این گیره اندامی، نویز بسیار کم بر روی سیگنال اصلی به علت استفاده نشدن از گیره و مهره و اتصال یکپارچه آن است

وی گفت: دستگاه «الکترود یکپارچه گیره اندامی در ثبت سیگنال الکتریکی قلب» به شماره اظهارنامه ۱۳۹۶۵۰۱۴۰۰۰۳۰۱۲۱۰۵ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام//م.م

اختراعات در حوزه تجهیزات پزشکی

 

برچسب ها: پزشکی ، قلب و
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.