ترامپ «جیمز متیس» را زودتر از موعد برکنار و جانشین وی را معرفی کرد

رئیس‌جمهور آمریکا درحالیکه پیشتر گفته بود جیمز متیس تا دو ماه دیگر در دولت او حضور خواهد داشت ناگهان اعلام کرد پاتریک شاناهان معاون پنتاگون از هفته آینده سرپرست وزارت دفاع خواهد شد.

ترامپ «جیمز متیس» را زودتر از موعد برکنار و جانشین وی را معرفی کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حالیکه پیشتر گفته بود جیمز متیس تا دو ماه دیگر در دولت او حضور خواهد داشت، در یک پیام توئیتری اعلام کرد «پاتریک شاناهان» معاون پنتاگون از هفته آینده سرپرست وزارت دفاع خواهد شد.

دونالد ترامپ امروز (یکشنبه) در یک پیام توئیتری نوشت جیمز متیس، وزیر دفاع، تا یک هفته دیگر (اول ژانویه سال 2019 میلادی) از سمت خود کنار می‌رود و پاتریک شاناهان، معاون کنونی او، سرپرست وزارت دفاع آمریکا خواهد شد. این در حالی است که متیس قصد داشت تا دو ماه دیگر نیز در این پست باقی بماند.

گفته می‌شود یکی از دلایل عصبانیت ترامپ که باعث شد این تصمیم ناگهانی را اتخاذ کند، انتقادهایی است که متیس در استعفانامه خود از وی به دلیل بر هم زدن روابط آمریکا با متحدان بین‌المللی‌اش و ناکامی وی در کنترل حکومت‌های «استبدادی» مطرح کرده است.

زمانی که ترامپ جمعه گذشته پس از دریافت استعفانامه متیس برای نخستین بار از تصمیم او برای کناره‌گیری از سمتش خبر داد، در پیامی توئیتری از خدمات وی تمجید و عملکرد او را در وزارت دفاع برجسته توصیف کرد. یکی از مشاوران ترامپ در این باره می‌گوید اگرچه او استعفانامه متیس را در آن زمان خوانده بود، اما نتوانسته بود عمق انتقادهایی را که متیس بر راهبرد سیاست خارجی وی وارد کرده بود، درک کند.

اما هر روز که گذشت، بر شدت عصبانیت ترامپ افزوده شد، تا جایی که او در توئیتی به تمسخر وزیر دفاع مستعفی دولتش پرداخت و نوشت: «زمانی که رئیس‌جمهور اوباما با فضاحت جیمز متیس را اخراج کرد، من به او شانس دوباره‌ای دادم. برخی می‌گفتند نباید به او این شانس را بدهم، اما من فکر می‌کردم باید به او این شانس را بدهم.»

طبق گفته رسانه‌های آمریکایی، یکی از دلایل اصلی متیس برای کناره‌گیری از سمتش تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه بوده است.

بلومبرگ هفته گذشته در مقاله‌ای (اینجا) با اشاره به استعفاهای پی در پی در کاخ سفید، از جیمز متیس ملقب به "سگ دیوانه" به عنوان آخرین فرد عاقل در دولت ترامپ یاد کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار