مرندی در همایش کمیته سلامت جمنا:

علی رغم وجود موانع بسیار باز هم پیشرفت‌ کردیم/ پیش از انقلاب نسبت پزشک به جمعیت کشور، یک به ۲۸۰۰ بود

پیشرفت‌ها ما علی رغم وجود موانع بوده است/ پیش از انقلاب نسبت پزشک به جمعیت کشور، یک به ۲۸۰۰ بودبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیّد علیرضا مرندی عضو شورای مرکزی جمنا ظهر امروز در همایش ملی کمیته سلامت جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی که در سالن همایش‌های الغدیر برگزار شد، گفت: پیش  انقلاب در روستا‌ها  برق و آبی نبود و من نمی‌دانم چطور مردم در مناطق زندگی می‌کردند.

وی افزود: ما برای تاسیس خانه بهداشت باید آلونکی ایجاد می‌کردیم و وسایلی مانند یخچال را با قاطر به آنجا می‌بردیم، اما پزشکان بخاطر احساس امنیتی که می‌کردند در کشور چه قبل انقلاب و چه بعد از انقلاب حضور داشتند.

عضو شورای مرکزی جمنا با اشاره به اینکه قبل انقلاب تنها هفت دانشکده‌ پزشکی در کل  کشور داشتیم، گفت: از این تعداد ۳ دانشکده در تهران بودند و فارغ‌التحصیلان آن عمدتا به آمریکا می‌رفتند و دانشکده‌های پزشکی پاسخگوی نیاز‌های مردم قبل از انقلاب نبودند.

مرندی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب انتظارات مردم افزایش یافت، گفت: بعد از انقلاب تاکید امام راحل بر عدالت و خدمت به محرومین بود و با اینکه در جنگ هم مشکلات عظیمی داشتیم مسائل و مشکلات زیربنایی وجود داشت، اما خدمات افزایش یافت.

وی تصریح کرد: اوایل انقلاب سالی ۱۱ هزار نوزاد در ظرف چند روز اول کزاز گرفته و می‌مردند، اما با ایجاد و گسترش شبکه بهداشتی درمانی در سال ۶۳، ایجاد خانه‌های بهداشت و پوشش ۱۵۰۰ نفر در روستا‌های اصلی و اقمار وضعیت بهبود یافت.

عضو شورای مرکزی جمنا تاکید کرد: ایجاد شاخه پزشکی ستاد انقلاب فرهنگی و بررسی ۲۰۰ طرح، افزایش دانشجویان پزشکی و گروه پزشکی، تشکیل وزارت بهداشت، تاسیس یک دانشگاه علوم پزشکی در هر استان، ارتقای مراقبت‌های سلامت وافزایش رشته‌های تخصصی، افزایش هیئت علمی‌های تخصصی مخصوصا بانوان اقدامات مهم ما بوده است.

وی با بیان اینکه حضرت امام مدام بر رسیدگی به محرومین و کوخ‌نشینان تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: ما در وزارت بهداری به ذهنمان رسید که موضوع واکسیناسیون را کلید بزنیم، اما حتی وسایل انتقال مواد واکسن به شیشه‌های مربوطه وجود نداشت. به سردخانه‌های سیار و بزرگ نیاز بود که وجود نداشت. همه این‌ کمبودها هم در اوج جنگ بود.

مرندی با بیان اینکه در بحث واکسیناسیون توانستیم پوشش ۹۹ درصدی ایجاد کنیم؛  اظهار کرد: این در حالی است که  وقتی در آمریکا بودم بهداشت آن کشور  اذعان داشت که ما فقط توانستیم ۴۶ درصد واکسیناسیون را در کشور پوشش دهیم؛ شما لطفا راه این پوشش گسترده  را به ما نشان دهید.

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه با شروع انقلاب، بسیاری از پزشکان به خارج از کشور مهاجرت کردند، افزود: نسبت پزشک به جمعیت کشور، یک به ۲۸۰۰ بود. در ۶۵ هزار روستای کشور، هیچ نیروی پزشکی وجود نداشت و تنها در تعداد محدودی از روستا‌ها کسانی که دوره دیده بودند حضور داشتند.

مرندی تصریح کرد: هر کشوری در دنیا می‌خواهد ما را با خودش مقایسه کند باید بداند که مثل این است که مسابقه دو برگزار شود، اما یکی از دونده‌های ماهر را مجبور به دو با مانع کنیم. پیشرفت‌هایی که شاهد هستیم، با وجود این موانع صورت گرفته است.

وی افزود: زمانی که وزیر بودم برای درمان ناباروری، پیوند کلیه و حتی تشخیص بسیاری از بیماری‌ها بیماران را به خارج از کشور منتقل می‌کردیم، اما اکنون تمام این درمان‌ها در ایران صورت می‌گیرد.

مرندی در پایان گفت: هیچ غیر ممکنی وجود ندارد خود ما مانع بسیاری از کار‌ها هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار