عضو مجلس خبرگان رهبری:

لایه های پنهانی علوم در دانشگاه ها تدریس شود/ مرحوم آیت الله حائری استاد تلفیق مبانی علوم مدرن و اسلامی

لایه های پنهانی علوم در دانشگاه ها تدریس شود/ مرحوم آیت الله حائری استاد تلفیق مبانی علوم مدرن و اسلامیعضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید مبانی علم تغییر کند و لایه های پنهانی آن در دانشگاه تدریس شود و با فناوری مبانی علم مدرن و دستیابی به علم اسلامی می توان به یک علوم انسانی اسلامی دست یافت که مرحوم آیت الله حائری در این حوزه مبناگرا بودند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش «آیت اخلاق و حکمت» به مناسبت سالگرد و تبیین شخصیت مرحوم آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه مرحوم حائری مشکل اصلی جامعه را به خوبی تشخیص داده بود، گفت: سال های پایانی خود را برای حل معضلات گذاشته بودند و علوم انسانی اسلامی را تنگه احد انقلاب می دانستند.

وی افزود: یکی از رقبای تمدتی ما یعنی مارکسیست شکست خورده و حذف شده و تمدن لیبرال دموکراسی آمریکایی در حال افول است و این دستاورد بزرگی است همچنین در مقیاس منطقه ای اتفاقات بزرگی افتاده و دستاوردهای بزرگی داشتیم که البته رکودهایی داشتیم که با شناخت می توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

آیت الله میرباقری بیان کرد: یکی از این کمبودها خلاء اداره اسلامی است، برنامه ریزی های بر اساس علوم انسانی مدرن شکل گرفته و این علوم در غرب هم پاسخ موفقی به مشکلات ندادند به حدی که امپراطوری خبری غرب توان پوششی مشکلات را ندارند، حتی اگر در غرب هم پاسخگو بود در کشور ما پاسخ مثبتی به حل معضلات نخواهد داد.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی ترین مشکلات ما این است که راهکار ها بر اساس علوم مدرن غربی است، عنوان کرد: از سال ۱۳۲۷ برنامه ریزی در ایران آغاز شده اما کارساز نبوده و به نظر کارشناسان این مدل ها در جامعه اسلامی ما پاسخگو نخواهد بود و تغییرات بر اساس الگوی پیشرفت غربی نمی توانند سبب احقاق اهداف اسلامی می شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه دانش به کار‌گرفته ناکارآمد بوده، تصریح کرد: مدیران با افکار غربی ضعف ها را نمی پذیرند و ضعف ها را به اسلام و رهبری تعمیم می دهند تا خود را تبرئه کنند، بنابراین پر کردن این خلاء به عهده نخبگان خودمان است ولی غربگرایان که خود را روشنفکر می دانند هنوز این را در مرحله ضرورت نگهداشته اند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به کارهای انجام شده در اجرایی کردن علوم انسانی، بیان کرد: اگر ظرفیت های علوم انسانی تجمیع شود نشانه عبور از مرز علوم مدرن است و باید در این حوزه نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرد و علوم انسانی مدرن را تصحیح و ترمیم کرد.

وی با تأکید بر ترمیم نقاط متفاوت علوم مدرن با علوم انسانی اظهار کرد: باید مبانی علم تغییر کنند و با فناوری مبانی علم مدرن و دستیابی به علم اسلامی می توان به یک علوم انسانی اسلامی دست یافت که مرحوم آیت الله حائری در این حوزه مبناگرا بودند.

عضو مجلس خبرنگان با بیان اینکه آفت جامعه غربی شامل لایه های اخلاقی و علمی است، گفت: آفت اصلی جامعه غربی مغفول بودن از جایگاه وحی در عقل است که ما باید آن را بازآفرینی کنیم و عقلانیت مبتنی بر ایمان تولید کنیم که این نیازمند یک روش اساسی است تا دانش را در عقلانیت دینی جاری کند.

آیت الله میرباقری تأکید کرد: علوم اخلاقی ما هم دچار آفت شده، فلسفه اسلامی با فلسفه یونانی و غربی متفاوت است اما از نوعی سکولاریسم منطقی رنج می برد و گاهی بحران پرستی به جای خداپرستی ایجاد می شود بنابراین برای دینی زندگی کردن، باید علوم مختلف و برنامه ریزی خود را بر مبنای دین بازآفرینی کنیم.

وی با بیان اینکه این بازآفرینی نیازمند یک نرم افزار بزرگ است، گفت: این نرم افزار باید تمام تلاش های انسان را در یک فضای عقلانیت مبتنی بر وحی طراحی کند که نیازمند یک شبکه بزرگ است که بزرگانی در این حوزه همت کردند که یکی از ارکان مهم آیت الله مصباح است که شاگردان مفتخری تربیت کردند و دیگری مرحوم آیت الله حائری شیرازی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دانش و اندیشه انسانی یا نوری است یا ظلمانی، افزود: دانش ارائه ای از واقعیت دارد اما می تواند رحمانی یا ظلمانی باشد بنابراین باید با معنویت عقلانیت ظلمانی را به رحمانیت تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: باید در دانشگاه لایه های پنهانی علوم را تدریس کرد، باید پاسخ سوالات را مبنای دین و عقل به دست آورد و شبکه بزرگ علوم انسانی اسلامی را به وجود آورد تا به نقطه مطلوب رسید.
انتهای پیام/م

همایش آیت اخلاق و حکمت به مناسبت سالگرد آیت الله حائری در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.