قاسمی در گفت‌وگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان:

منتظر توضیح دولت تفلیس در قبال برخورد با اتباع ایرانی هستیم/ برخورد گرجستان با هموطنانمان جای شگفتی دارد


سخنگوی وزارت امور خارجه از ایرانیان خواست تا ارائه ضمانت دولت گرجستان از سفرهای غیرضروری به این کشور خودداری کنند.


منتظر توضیح دولت تفلیس در قبال برخورد با اتباع ایرانی هستیم/ برخورد گرجستان با هموطنانمان جای شگفتی داردبهرام قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،در پاسخ به سوالی در رابطه با تجمع تعدادی از معترضین مقابل سفارت گرجستان در تهران گفت: من این خبر را الان از برخی خبرنگاران همکار شما شنیدم و خودم در جریان جزئیات آن نیستم. به من گفته شد آنها افرادی هستند که در سفر به گرجستان مورد بی مهری مرزبانی این کشور قرار گرفته و از ورودشان به گرجستان ممانعت به عمل آمده است. در هفته‌های اخیر شنیده‌ها و گزارشات دریافتی مبنی بر این موضوع داشتیم که تعدادی از اتباع کشورمان که عازم آن کشور بوده اند از مرز‌های زمینی و هوایی گرجستان دیپورت شده‌اند و با وجود اینکه بین تهران_تفلیس لغو روادید وجود دارد موفق به ورود به گرجستان نشده اند و نیرو‌های امنیتی از ورود ان‌ها به خاک آن کشور جلوگیری کردند.

وی با بیان اینکه از کم و کیف تجمع کنندگان اطلاع دقیقی ندارم گفت:  احتمالا معترضین در مقابل سفارت گرجستان تعداد محدودی از افرادی هستند که بدون روشن بودن و اعلام دلایل متقن از گرجستان بازگردانده شده‌اند و طبق گزارش یکی از خبرنگاران معترضین با نماینده یا دیپلماتی از سفارت این کشور در تهران صحبت کرده اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه در هفته‌های اخیر در تهران و همچنین برخی از نمایندگی‌ها از جمله تفلیس گزارش‌هایی مبنی بر ممانعت از ورود اتباع کشورمان به گرجستان و همچنین وقوع برخی رفتار‌های نامطلوب و غیرقابل انتظار در مبادی ورودی این کشور به دستمان رسیده است، گفت: وزارت امور خارجه در حال بررسی موضوع است و زمانی که ارزیابی‌ها در رابطه با رفتار‌های انجام شده با اتباع کشورمان به نتیجه برسد در رابطه با آن اطلاع رسانی خواهیم کرد، اما در حال حاضربه زمان نیاز داریم.

قاسمی با اشاره به فراخوانده شدن سفیر گرجستان به وزارت امور خارجه در اواخر هفته گذشته خاطرنشان کرد:‌در صحبت‌هایی که با سفیر گرجستان داشتیم نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران از برخورد‌های انجام شده با اتباع کشورمان را اعلام کردیم و سفیر گرجستان هم اظهار کرد که مراتب نگرانی ایران را به مقامات کشور متبوعش منعکس خواهد کرد. در تفلیس هم مقامات آن کشور پس از دریافت اطلاعاتی از سفارت ایران شدیدا اظهار تاسف و نگرانی داشته و قول بررسی و پیگیری در این این زمینه را داده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته سفارت ایران در تفلیس ماموریت ویژه‌ای برای بررسی این ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها دریافت و در حال پی گیری موضوع هستند.

سیاست دولت ایران و وزارت خارجه مبتنی بر احقاق حقوق تمام شهروندان ایرانی در هر کجا که هستند بوده و تاکید می‌کنم که علت دیپورت اتباع کشورمان هر چه که بوده دلیل بر انجام رفتار‌های غیرمعمول و نا متعارف نمی‌شود و اتباع دیپورت شده کشورمان مورد حمایت دولت ایران هستند و برای احقاق حقوق آن‌ها در حال مذاکره با دولت گرجستان هستیم.

قاسمی ادامه داد: اصولا روابط خوبی میان تهران و تفلیس برقرار بوده و تعاملات خوبی با گرجستان داریم و روابط دو کشور در امور کنسولی به جایی رسیده بود که دو کشور به تفاهمی در مورد لغو روادید برای شهروندان دو کشور دست یافتند، تعجب ما از این است که چر ابا وجود داشتن چنین روابط مثبتی شاهد برخی رفتار‌های عجیب و غیر معمول در مبادی ورودی گرجستان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نسبت به برخورد نامناسب با اتباع کشورمان و دیپورت افراد از گرجستان با جدیت پیگیر هستیم گفت: اتباع کشورمان که اجازه ورود به گرجستان پیدا نکرده‌اند متحمل خسارات و ضرر و فشار‌هایی شده‌اند که با همه آن‌ها همدردی می‌کنیم همچنین امیدواریم دولت گرجستان ظرف چند روز آینده دلایل چنین رفتار‌هایی را ارائه کند که البته در انتهای برسی‌ها و دریافت گزارشات طرف گرجی قضاوت نهایی انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اگر فردی حتی مجرم تلقی شود باز هم آنها اجازه برخورد‌های نامطلوب و برخلاف قانون با وی را ندارند. در هر حال به ایرانیانی که با مشکلاتی مواجه شده اند اطمینان می‌دهیم که این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.

قاسمی تاکید کرد: ایرانیان در سال‌های گذشته چه به صورت توریست و چه در قامت سرمایه‌گذار منابع مفید و ارزنده‌ای برای اقتصاد گرجستان بوده اند و آن طور که گزارش‌ها حکایت می‌کند ایرانیان نسبت به اتباع سایر کشور‌ها مشکلات کمتری رابرای این دولت داشته اند، در نتیجه این رفتار با هموطنانمان در گرجستان شگفت‌انگیزاست.

وی با بیان اینکه اجازه بدهید منتظر اظهارات دولت گرجستان در روز‌های آینده بمانیم، گفت: البته تا زمانی که این موضوع به صورت کامل روشن نشده و دولت گرجستان ضمانت‌های لازم را برای ممانعت از برخورد‌های خلاف اصول اولیه در روابط کنسولی با اتباع ایرانی نداده است از هموطنمان درخواست می‌کنیم حتی الامکان از سفر‌های غیرضروری به گرجستان خود داری کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سارینا
۱۵:۱۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
از ماست که بر ماست واقعاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
الان خدایبش چند روزه گرجی ها از بالا تا پایین ظاهرا از کشورهای همجوار هم کمک خاستن تا پاسخی به شما ارایه بدن تلاش مضاعف دارن میکنن
United States of America
Afshin
۱۱:۴۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
پولشو داشتيم رفتيم ، ولي اين دليل بر بي احترامي نميشه و هر رجكتي دليل بر تخلف و خلاف شخص نيست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
باید رسیدگی بشه هر چه زودتر
Iran (Islamic Republic of)
A
۰۸:۲۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
تجربه کنن.دبی، انتالیا، و... رفتن سرمایه گذاری کردن و همین بلا رو سرشون اوردن.اما تجربه نکردن
Germany
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
شاید ایرانیانی که به گرجستان رفتن برای آنها مسجل بوده دارای تخلفی هستند که باعث این برخوردها و بی اعتمادی با دیگر ایرانیان شده که باید بهتر بررسی شود باید منتظر ماند و ما ایرانیها باید بعضی از رفتارهای خود را وقتی وارد یک کشور میشویم اصلاح کنیم و از هر گونه بکار بردن کلمات و یارفتارهایی که با فرهنگ دیگر کشورها سنخیت ندارد خود داری کنیم مثل سفر بعضی از مردمان به کربلا در کشور عراق که علارغم محبت عراقیها به زوار متأسفانه بعضی از هم وطنان رفتار بسیار بدی دارند و ایرادات زیادی از بعضی از خانواده های فقیر که بر حصب بضاعتشان خدمت میکنند میگیرند و تمسخر میکنند ما باید یادبگیریم به فرهنگ دیگران احترام بگذاریم و فرهنگ غنی خود را به رخ دیگر کشورها بکشانیم و نه تحت تأثیر فرهنگ آنها قرار بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
شاید دولت گرجستان دوست نداره توضیح بده کشور خودشونه دوست ندارن ایرانیا برن کشورشون .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
اونا پول ما رو دوست دارن .تبلیغات گسترده اقامت میکنند ، شرطش رو خرید ملاک میزارن ، یه ایرانی میره اونجا یه ملک میخره تا اقامت یک ساله بگیره ، بعد یه سال اون بابا رو راه نمیدن تو کشورشان بعد ملک میمونه برای خودشون ، جذب سرمایه بدون دردسر .آخه ما چقدر کوتاه فکریم .بهترین جا برای سرمایه گذاری کشور خودمون هست .از خواب بیدار شید بابا.
Germany
سعید
۰۱:۰۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
خب مراتب اعتراضتونو به سفیرگرجستان برسونیین مگه چی میشه؟..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
واقعامسول کجاهستن گرجستان این برخورد رامیکنه
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۰:۰۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
درود بر قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۲۱:۱۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
مبادا از گل بالاتر به گرجستان بگینا ! دلخور میشن !
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۲۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
تقصیرماست ماهرجاسرمایه گذاری کردیم بجای تشکر اینطوری بامابرخوردشده بایدحرمت ما تحت هرشرائطی حفظ بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
هرکس وطن را به بیگانه ترجیح داد وسرمابه خود را در کشور بیگانه هزینه کرد.بایدم اینگونه تحقیر شوند.
Georgia
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
داداش نمیتونی بری اظهار نظر نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
بهتره ماهم مثل اونها برخورد بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
اینجوری میخوایم فرهنگ رو نشون بدیم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
باید پاسخگوی دولت ایران باشند
آخرین اخبار