به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در انتخاب باتری خودرو باید به شش نکته دقت کرد:
۱- خشک بودن یا تر بودن باتری
دو نوع باتری در بازار موجود است: باتری خشک (سیلد، sealed) و باتری تر (حاوی مایع اسید).
برای استفاده در صنعت خودرو، باتری خشک از هر نظر مناسب تر و ایمن تر است، تنها مزیت باتری تر، ارزان بودن آن است.
مزیت های باتری خشک عبارتند از:
– بخارات اسیدی ندارد و به دلیل جامد بودن محتویات این نوعباتری، لازم نیست نگران ریختن اسید روی خودرو و داخل محفظه موتور باشیم.
– نوسانات ولتاژی کمتر و عمر طولانی تری دارد.
– از هر نظر نسبت به باتری تر ایمن تر است.
۲- آمپراژ باتری
شرکت سازنده خودرو، آمپراژی را به عنوان حداقل آمپر مجاز برای باتری ماشین تعیین می کند. اگر تجهیزات اضافی، نظیر باند، ساب ووفر، آمپلی فایر و … روی خودرو نصب باشد، حتماً باید از آمپرهای بیشتری استفاده کنید.
۳- قیمت باتری
قیمت باتری به چهار عامل زیر بستگی دارد:
– آیا باتری کهنه را تحویل می دهید، قیمت باتری کهنه بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان است.
– آمپراژ باتری، باتری با آمپر بالاتر گران تر است.
– باتری خشک از باتری تر گران تر است.
–باتری خارجی، مخصوصا کره ای از سایر باتری های ایرانی گران تر است.
۴- ابعاد فیزیکی باتری
ابعاد باتری باید به گونه ای باشد که در محفظه مخصوص خود قرار گیرد.
۵- کشور سازنده باتری – برند باتری
فرایند تولید باتری آسیب های قابل توجهی به محیط زیست وارد می کند و هیچ کارخانه تولید باتری در کشورهای اروپایی وجود ندارد. در بازار ایرانباتری خودرو ساخت کره جنوبی، ایران، ترکیه و چین است.باتری های کره ای با برندهایی نظیر دوو, دلکور, پوما, سین, شارک, اوراستارت, تایگر و … عرضه می شوند که بیشتر آنها ساخت کارخانه Delkor هستند. در حال حاضر کیفیت باتری های ایرانی از باتری های ترکیه ای بهتر است.
۶- تاریخ تولید باتری
اگرچه باتری در اثر شارژ و دشارژ شدن فرسوده می شود و تاریخ تولید چندان تاثیری در کیفیت آن ندارد، اما طبیعتا تاریخ تولید جدیدتر، انتخاب بهتری است.
انتهای پیام/
از هر لحاظ باتری اسیدی توصیه میشه.