ترکیه مهلت تعیین‌شده از سوی آمریکا برای توقف واردات انرژی از ایران را رد کرد

وزیر خارجه ترکیه امروز به مهلت شش‌ماهه تعیین‌شده از سوی دولت آمریکا برای توقف واردات فراورده‌های نفتی از ایران اعتراض کرد.

ترکیه مهلت تعیین‌شده از سوی آمریکا برای واردات انرژی از ایران را رد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از بلومبرگ، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) به مهلت شش‌ماهه تعیین‌شده از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای توقف واردات فراورده‌های نفتی از ایران اعتراض کرد. چاووش اوغلو چنین مهلتی را به دلیل وابستگی ترکیه به همسایه اش (ایران) برای واردات انرژی بسیار کوتاه خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با مایک پمپئو، همتای آمریکایی اش در واشنگتن گفت: من نمی توانم منابع انرژی خودم را در عرض شش ماه یا دو سال تغییر دهم. چاووش اوغلو افزود: هیچ کس حمایت از این تحریم ها (تحریم های ضدایرانی آمریکا) را تأیید نمی کند- این (تحریم ها) تصمیمی یکجانبه از سوی آمریکاست.

ترکیه جزء 8 کشوری است که برای واردات نفت خام ایران از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کرد. معافیت های تحریمی پس از آنکه دولت ترامپ تحریم ها را بر بخش های انرژی و بانکداری ایران، بازگرداند برای 8 کشور چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه صادر شد. ترامپ دلیل این اقدام را آسیب‌پذیر بودن بازار جهانی نفت اعلام کرد. اعطای معافیت تحریمی به خریداران عمده نفت خام ایران شکست بزرگی برای دولت ترامپ بود که مدعی شده بود سطح صادرات نفتی ایران را به صفر خواهد رساند.

آمریکا خواستار آن شده است که این 8 کشور در مهلت تعیین شدۀ 180 روزه واردات خود را از ایران «به میزان چشمگیری» کاهش دهند. هرچند به گفته وزیر امور خارجه ترکیه، واشنگتن در این باره به آنکارا جزئیات دقیقی ارائه نداده و مشخص نیست منظور از «میزان چشمگیر» دقیقا چه مقدار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار