به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت JAC یکی از خودروسازان قدیمی چینی به شمار میرود و تلفظ صحیح نام این برند «جی اِی سی» است که در ایران به «جَک» معروف شده است. شرکت JAC در گذشته به تولید کامیونهای سبک مشغول بود و محصولات خود را به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادر میکرد. با گذشت زمان این خودروساز نیز به تولید خودروهای سدان و کراساوور روی آورد و اکنون شاهد عرضهی محصولات این خودروساز در کشورمان هستیم.
در اواخر سال ۱۳۹۳ خودروی S5 که یک کراساوور (شاسی بلند شهری) از شرکت JAC است، به بازار عرضه شد. این اولین خودروی تولیدی در داخل کشور محسوب میشود که مجهز به جعبهدندهی ۶ سرعتهی دستی و پیشرانهی ۲ لیتری توربوشارژر است. بعد از گذشت دو سال، این خودروساز نسخهی اتوماتیک این خودرو را که مجهز به جعبهدندهی ۶ سرعتهی دو کلاچه بود، به بازار عرضه کرد که از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با نسخهی دستی ندارد، اما شاهد برخی تغییرات جزئی هستیم که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
کراساوور چینی اس ۵ در بخش مشخصات فنی تنها یک انتخاب پیش روی خریداران میگذارد. این خودرو در هر دو نسخهی جعبه دندهی دستی و اتوماتیک، به یک نوع پیشرانه مجهز است که تنها تفاوت دو نسخه در میزان گشتاور تولیدی آنها است. در حال حاضر تنها پیشرانهای که در این کراساوور وظیفهی تولید قدرت را بر عهده دارد، نمونهی ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر است که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. اما در مورد جعبه دنده، دو نسخهی دستی و اتوماتیک قابل انتخاب است که هر دو نسخه از نوع ۶ سرعته هستند. جعبه دندهی اتوماتیک از فناوری دوکلاچه بهره میبرد که سرعت تعویض دندهها را بهبود میبخشد، همچنین در مصرف سوخت عملکرد بهتری نسبت به بقیهی جعبه دندههای اتوماتیک دارد.
این نسخه همانطور که گفته شد، دارای پیشرانهی ۲ لیتری است که البته حجم دقیق آن ۱۹۹۷ سیسی است و توان خروجی آن ۱۷۴ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰ دور در دقیقه است. گشتاور تولیدی این پیشرانه ۲۳۵ نیوتنمتر است که در طیف دور موتور ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه، در دسترس است. تمامی این قدرت توسط جعبه دندهی ۶ سرعتهی دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۵ است و از سیستم EOBD یا «سیستم عیبیابی خودکار» بهره میبرد، که در صورت بروز ایراد در سیستمهای کاهندهی آلایندگی خودرو و کاتالیست هشدار میدهد که باعث افزایش طول عمر این قطعات و مانع تخریب آنها میشود.
در بررسیهای بعمل آمده، مصرف سوخت این خودرو هنگام رانندگی در ترافیک و خیابانهای شلوغ، رقم ۱۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را در کامپیوتر سفری نشان میدهد که رقم قابل توجهی است. در مجموع میانگین مصرف سوخت شهری بین رقم ۱۱ الی ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که متوسط ارزیابی میشود. سیکل ترکیبی مصرف سوخت در حین رانندگی جادهای تا ۷.۸ لیتر کاهش مییابد.
پیشتر به این نکته اشاره کردیم که هر دو نسخه پیشرانهی یکسانی دارند؛ تنها تفاوت پیشرانهی نسخهی اتوماتیک، افزایش گشتاور تولیدی این پیشرانه از ۲۳۵ نیوتنمتر به ۲۶۵ نیوتنمتر است. اما مهمترین تفاوت دو نسخه، به جعبه دندهی آنها برمیگردد. این نسخه مجهز به جعبه دندهی ۶ سرعتهی اتوماتیک از نوع دوکلاچه است و سرعت تعویض دندهها به مراتب بهتر از بقیهی جعبه دندههای اتوماتیک است. در این نوع جعبه دندهها دو کلاچ برای قطع و وصل نیرو روی دو محور چرخ دندههای زوج و فرد قرار گرفته است که مجزا از یکدیگر عمل میکنند؛ یکی از محورها از چرخدندههای فرد و دیگری از چرخدندههای زوج تشکیل میشود.
مصرف سوخت در اس۵ اتوماتیک کمی متفاوت از نسخهی دستی است. بهطوری که در ترافیک روان داخل شهری، مصرف سوخت حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. اما عملکرد این نسخه نیز در ترافیک سنگین چندان خوب نیست و این رقم تا ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر افزایش مییابد. مصرف خارج از شهر این نسخه در صورتی که با گازدهی ثابت و ملایم همراه شود، بین ۷.۲ الی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر متغیر خواهد بود که مقدار مناسبی است.
در گذشتهی نهچندان دور، طراحی خودروهای چینی زیاد دلنشین و عامهپسند نبود. این مشکل مسئولان چینی را به استفاده از طرحهای بهروز جهانی در خودروهایشان واداشت. هر چند در برخی موارد شاهد الهام گرفتن از طراحی سایر خودروسازان جهانی در محصولات چینی هستیم، اما در نهایت این مشتری است که بدون توجه به این مسائل جذب طراحی این خودروها میشود. طراحان JAC اس۵ نیز با آگاهی از این مسئله، این خودرو را عامهپسند و بهروز طراحی کردهاند. نمای کلی این خودرو نشاندهندهی یک شاسی بلند کوچک شهری است که طراحی قسمتهای مختلف آن هماهنگی خوبی دارد.
نمای جلوی این خودرو شباهت زیادی به هیوندای ix35 دارد و در نگاه اول میتوان این شباهت را تشخیص داد. نکتهی مهمی که باید به آن اشاره کنیم، جلوپنجرهی این خودرو است که در تصاویر منتشرشده از نسخهی اتوماتیک جلوپنجرهی متفاوتی با نسخهی دستی داشت؛ اما مسئولین کرمان موتور با بیان اینکه جلوپنجرهی جدید بهطور ویژه برای پیشرانهی ۱.۵ لیتری طراحی شده است و به علت عدم تجهیز اس5 های ایرانی به این نوع پیشرانه، از جلوپنجرهی جدید در محصولات مونتاژ داخل استفاده نخواهد شد. دلیل عدم استفاده از جلوپنجرهی جدید به ساختار خنک پیشرانهی ۱.۵ لیتری برمیگردد که جوابگوی میزان هوای مورد نیاز پیشرانهی ۲ لیتری نیست.
در نمای کناری خودرو شاهد طراحی هماهنگی با جلوی خودرو و چراغهای عقب آن هستیم، به این منظور یک خط از بالای دستگیرههای درب به سمت چراغ های عقب کشیده شده است تا نمای کناری خودرو از یکنواختی دور شود. دومین تغییری که در نسخهی اتوماتیک اعمال شده است، تغییر سایز رینگهای این نسخه از ۱۷ اینچ به ۱۸ اینچ است که باعث بهبود نمای خودرو میشود. دیگر تغییرات نسخهی اتوماتیک استفاده از سنسور پارک در سپر جلو است.
نمای عقب و فرم چراغهای عقب خودرو، بدون شک یادآور آئودی Q5 است. با اینکه طراحی بخش عقب نیز ببهنوعی از یک خودروی دیگر الهام گرفته شده است؛ اما نمیتوان منکر هماهنگی این بخش با سایر بخشهای خودرو باشیم. گرافیک چراغهای عقب نیز خوب است و توجه بیننده را به خود جلب میکند. تنها تغییر این بخش در نسخهی اتوماتیک، اضافه شدن نام 6DCT در زیر نام JAC است که به معنای جعبهدندهی ۶ سرعته دو کلاچه است و باعث تمایز نسخهی دستی و اتوماتیک میشود.
با ورود به کابین خودرو، فرمان سه پره و خوشدست اس5 توجه ما را جلب میکند. اما قصهای که انگار در داخل کابین نیز تمامی ندارد، شباهت داشبورد اس۵ با هیوندای ix35 است. این شباهت بیشتر از هر قسمت دیگر، در کیلومترشمار به چشم میخورد. اما عاملی که باعث جذابیت کابین این خودرو میشود، امکاناتی است که روی آن نصب شده است؛ امکاناتی مانند تهویه مطبوع دوگانه، استارت دکمهای، ترمز پارک برقی و برخی امکانات دیگر که در بخش آپشنهای کابین بهطور کامل به معرفی آنها خواهیم پرداخت. طراحی داخلی دو نسخه نیز تفاوت چندانی با هم ندارد، اما بهطور کلی میتوان طراحی کابین این خودرو را با توجه به رده قیمتی آن که عموماً حس ارزان بودن به راننده و سرنشینان منتقل میکنند، خوب و موفق دانست.
یکی از نقاط قوت اس۵ آپشنهای کابین آن است. این آپشنها در نسخهی اتوماتیک بیشتر از نسخهی دستی به چشم میخورند و باعث جذابیت بیشتر کابین میشوند. برای ورود به کابین خودرو تنها فشردن دکمهی روی درب خودرو کافی است؛ این خودرو به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای مجهز شده است که در خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان کمتر دیده میشود. نمایشگر دیجیتالی روی کیلومترشمار میزان سوخت موجود در باک ۵۵ لیتری خودرو را نشان میدهد که زیبایی بیشتری به بخشکیلومترشمار داده است. همچنین ترمز پارک برقی یکی از آپشنهای روز جهانی به شمار میرود که بعضا در خودروهای با قیمت بالاتر از ۱۰۰ میلیون نیز بهعنوان یک آپشن گرانقیمت خودنمایی میکند؛ اما شاهد اضافه شدن این آپشن در نسخهی اتوماتیک هستیم که بیانگر درک اهمیت وجود آپشنهای مختلف توسط این شرکت چینی است.
در وسط کنسول میانی صفحه نمایش لمسی جای گرفته است که قابلیت اتصال از طریق بلوتوث دارد. سیستم صوتی خودرو نیز نسبت به نسخهی دستی ارتقاء یافته است و صدای لذت بخشی در کابین ایجاد میکند که قابل کنترل از طریق دکمههای کنترلی نصبشده روی غربیلک فرمان است. سیستم تهویه مطبوع دوگانه نیز یکی از آپشن های اضافهشده در نسخهی اتوماتیک است، اما یکی از ایرادات آن را میتوان عدم وجود پخشکننده هوای صورت در ردیف عقب دانست.
دیگر امکانات کابین عبارتند از: پشتسریهای جلو با قابلیت پیشگیری از تصادف و تنظیم زاویه، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی راننده برقی با دو حافظه، یخزدای شیشه جلو، قفل ايمني كودك، سان روف، تنظيم ارتفاع نور چراغهای جلو، چراغ راهنما روي آينه، داراي ديمر (تنظیمکننده نور صفحه كيلومتر)، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، اخطاردهنده فشار باد چرخها، فرمان برقی + Servomotor، قابليت تنظيم غربيلك فرمان در ۲ جهت، سیستم پخش DVD با خروجی AUX و ورودی IPOD، USB، بلوتوث، دارای ۶ بلندگو، كليدهای مولتیمدیا روي فرمان، خروجي پاور ۱۲ ولت آنتن شيشهای، کنسول جلو و عقب، شيشه Reflex، چراغهای جلو مجهز به سيستم مشايعت تا درب منزل، سنسور باران، شيشههای جلو و عقب برقی، گرمکن شيشه جلو، سنسور پارک جلو و دوربین دندهعقب.
JAC این خودرو را به سیستمهای ایمنی مختلفی مجهز کرده است تا حس اطمینان و امنیت به سرنشینان القا کند. اس5 اتوماتیک دارای ۴ ایربگ است که در مقایسه با نسخهی دستی شاهد اضافه شدن ۲ ایربگ جانبی جلو هستیم. ایربگ راننده، سرنشین جلو و جانبی جلو وظیفهی محافظت از سرنشینان را بر عهده دارد. ترمزهای هر چهار چرخ اس۵ از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل ABS چهار کاناله، ترمز هیدرولیکی HBA، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، پایداری الکترونیکی ESC، کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC، کنترل ایستایی در سربالایی HAC و ترمز پارک برقی EPB هستند.
در تستهای تصادف موسسه ایمنی خودروها در چین به نام C-NCAP، اس۵ موفق به اخذ ۵ ستاره ایمنی شده است. اس۵ اولین خودروی شرکت JAC محسوب میشود که موفق به اخذ ۵ ستارهی ایمنی شده است.
بعد از روشن کردن پیشرانه و شروع به حرکت، دو چیز باعث ایجاد لبخند رضایت بر صورت راننده میشود. اولین نکته فرمان نرم این خودرو است که به دلیل استفاده از سیستم چرخ دندهای با کمک برقی Servometer چرخش فرمان بهراحتی صورت میپذیرد. دومین نکته و به نوعی برگ برندهی این خودرو پیشرانهی قدرتمند آن است که به لطف توربوشارژر نیروی کافی برای به حرکت در آوردن این شاسی بلند ۱۵۴۵ کیلوگرمی مهیا میکند. کابین خودرو راحت است و عایق بندی خوب پیشرانه باعث نفوذ صدای کمی به کابین میشود. عملکرد سیستم تعلیق خوب است و سیستم تعلیق مک فرسون در چرخهای جلو و مستقل چند بازو در عقب، ضربات را جذب میکنند و در وضعیت خوبی قرار دارند.
در نسخه اتوماتیک تعویض دندهها به نرمی انجام میشود و هیچگونه ضربه در حین تعویض دنده به کابین و سرنشینان وارد نمیشود. اما به علت تنظیمات جعبهدنده برای حالت اکونومی جهت کاهش مصرف سوخت، کمی تعلل در حین کاهش دنده و یا به اصطلاح در حین معکوس کشیدن وجود دارد، اما این کندی آزاردهنده نیست. خودرو در سربالایی ها و مسیرهای ناهموار عملکرد مطلوبی دارد و حتی در حین استفاده از کولر خودرو، افت محسوسی در توان پیشرانه حس نمیشود.
برخی از خودروهای چینی به بیکیفیتی مشهور هستند و این دلیل مهم باعث تردید افراد جهت خرید خودروهای چینی است. اما با توجه به نظرات مصرفکنندگان، اس۵ نسبت به بقیه چینیها با کیفیتتر است و کیفیت داخل کابین و کلی خودرو بهمراتب بهتر از برخی خودروها است. همچنین این خودرو دو ستاره کیفی از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دریافت کرده است. بیشتر امتیازات منفی این خودرو مربوط به کیفیت تزئینات داخلی و خارجی آن بوده است.
همچنین طبق گفتهی واحد فنی مهندسی شرکت کرمان موتور، پیشرانهی توربو این خودرو در تست دوام در جادههای ایران و با بنزین معمولی بیش از ۴۰ هزار کیلومتر را بدون هیچگونه ایراد سپری کرده است. جهت بهبود راندمان و افزایش عمر پیشرانه، توصیه میشود از بنزین سوپر و یا یورو4 استفاده کنید.
کرمان موتور متولی فروش این خودرو در سراسر کشور است و با گذشت چندین سال از فعالیت این شرکت تعداد نمایندگیهای مجاز در سراسر کشور افزایش یافته است که خبر خوبی برای خریداران این خودرو است. با توجه به اینکه اس۵ خودرویی محبوب میان مردم است، فروش لوازم یدکی این خودرو در جایجای ایران بهسرعت گسترش یافته است که نقطهی عطفی برای این خودرو محسوب میشود.
JAC اس۵ رقبای زیادی در بازار دارد. ام وی ام X33 اسپرت، چانگان CS35، لیفان X60، چری تیگو ۵، سانگ یانگ تیوولی و BYD اس۶ از مهمترین رقبای این خودرو محسوب میشوند. اس۵ با استایل جوانپسند، پیشرانهی قدرتمند و امکانات بیشتر نسبت به رقبا، انتخاب جذابتری به نظر میرسد.
انتهای پیام/