رهبری حزب جمعیت در دیدار با اشرف غنی:

لغو شورای عالی صلح به نفع مردم نیست/ به گزارش های غیر واقعی سران امنیتی اتکا نشود

رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور تاکید کردند که شورای عالی صلح از طریق لویه جرگه شکل گرفته و لغو آن به نفع مردم و کشور نیست.

 

لغو شورای عالی صلح به نفع مردم نیست/ به گزارش های غیر واقعی سران امنیتی اتکا نشودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که اشرف غنی،‌ رئیس جمهور این کشور روز جمعه با شماری از چهره های سیاسی و ملی به طور جداگانه پیرامون روند صلح دیدار و گفتگو کرده است.

بر اساس این گزارش، اشرف غنی با رهبری احزاب جمعیت اسلامی و حزب اسلامی و همچنین با عبدالرب رسول سیاف از چهره‌های سرشناس جهادی، عبدالهادی مسلم یار رئیس مجلس سنا، یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری سابق، حاجی دین محمد از چهره‌های جهادی و عبدالهادی ارغندیوال رئیس حزب اسلامی به طور جداگانه دیدار کرده است.

اشرف غنی در این دیدارها در خصوص ایجاد بورد مشورتی صلح صحبت کرده و گفته است که ما برای رسیدن به صلح به اجماع اقشار مختلف مردم نیاز داریم و سلسله نشست‌های مشورتی ادامه می یابد.

در این دیدارها همچنین درباره فعالیت های شورای عالی صلح، ترکیب هیات مذاکره کنند، ایجاد بورد مشورتی صلح که از نمایندگان احزاب سیاسی، جامعه مدنی و 34 ولایت افغانستان تشکیل می‌شود و تشکیل کمیته های مختلف در صورت آغاز مذاکرات، بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه و رئیس حزب ججمعیت اسلامی، عطا محمد نور، رئیس شورای اجرایی و امیر محمد اسماعیل خان از اعضای ارشد شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی نیز بنا به دعوت اشرف غنی با وی در مورد روند صلح دیدار و گفتگو کرده اند.

رهبری جمعیت اسلامی با تاکید بر نیاز مردم افغانستان به صلح تاکید کردند که شورای عالی صلح از طریق لویه جرگه شکل گرفته و لغو آن به نفع مردم و کشور نیست و بهتر است در کنار آن، بورد مشورتی محدود در چارچوب ریاست دفتر و یا اداره امور ریاست جمهوری متشکل از افراد نخبه، مجرب و متعهد تشکیل و برای صلح کار کند و این کمیته نظریات در مورد صلح را جمع آوری و تحلیل کند.

رهبری جمعیت اسلامی در حالیکه حمایت قاطع خود از صلح را اعلام کردند تصریح نمودند که رهبر فقید این حزب برای آوردن صلح قربانی شده است و در ا‌دامه همان راه، جمعیت متعهد به کمک برای صلح است، اما صلحی که مدیریت آن به دست افغان‌ها باشد و از طریق یک هیات مقتدر، متعهد و همه شمول با حضور احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و حکومت افغانستان به دست بیاید.

اعضای رهبری حزب جمعیت افزودند: صلحی که مردم توقع دارند این است که قیمت گزافی از آنان نگیرد و قیمت آن مشخص باشد، همجنین باید در مساله صلح افغانستان پای قدرت های بزرگ دنیا، کشور‌های همسایه و‌ منطقه کشانده شود.

رهبری جمعیت اسلامی همچنین تاکید کردند که نباید به گزارش‌های برخی سران امنیتی که وضعیت را نرمال نشان می‌دهند اتکا شود؛ بلکه وضعیت امنيتی افغانستان باید از ديد واقعی مطالعه شده و به توقعات احزاب سیاسی نیز احترام گذاشته شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.