نایب رئیس شورای عالی انجمن خوش‌نویسان ایران:

مشق خوش‌نویسی تکرار حُسن و زیبایی است

نایب رئیس شورای عالی انجمن خوش‌نویسان ایران گفت: تمرین و مشق هنر خوش‌نویسی، تکرار حُسن و زیبایی است.

مشق خوش‌نویسی تکرار حُسن و زیبایی استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عباسعلی صحافی نایب رئیس شورای عالی انجمن خوش‌نویسان ایران در نشست تخصصی «بررسی تطبیقی چلیپای قدما با معاصرین» که دیروز در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، بیان کرد: خوش‌نویسی، بستر بسیار مناسبی برای بار گرفتن و نشستن مفاهیم بلند آسمانی و معارف عمیق عارفانی مانند مولانا، حافظ و سعدی است که ارتباط خودشان را با آسمان پیوند زده‌اند.

وی در پاسخ به چرایی قدسی بودن خوش‌نویسی گفت: نمادهای بصری این هنر، بیننده را هر چند کوتاه از جهان روزمرگی فارغ می‌کند و به عالمی می‌برد که برتر از موقعیت این عالم سنجش‌پذیر است.

صحافی مقدم افزود: ریتم و ملودی چرخش‌ها و گردش‌های قلم خوش‌نویسی، هماهنگ و متناسب با ملودی زندگی است.

وی گفت: یک خوش‌نویس، استاد یا هنرجو عمری را صرف حسن و زیبایی می‌کند و در این مسیر سلوک معنوی و عوالمی از جنس بی‌خودی را تجربه می‌کند؛ عوالمی که نشاط و آرامش را برای او به ارمغان می‌آورد.

این هنرمند پیش‌کسوت به برخی روش‌ها مانند مدیتیشن برای کسب آرامش و کاهش استرس در جامعه امروز بشری اشاره کرد و افزود: طبق تحقیقات پزشکی، سیستم اعصاب مرکزی انسان نسبت به محرک‌های ریتمی و موزیکال مانند موسیقی و هنرهای بصری پاسخ مثبت می‌دهد و موجب آرامش فرد می‌شود.

وی ادامه داد: خوش‌نویسان در زمان مشق هنر خوش‌نویسی از خود بی‌خود می‌شوند و لحظات آرامش‌بخشی را تجربه می‌کنند که نیاز به بررسی و تحقیقات جامع پژوهش‌گران در این زمینه دارد تا مشخص شود چه اتفاقی در زمان تمرین این هنر ارزشمند رخ می‌دهد.

نایب رئیس شورای عالی انجمن خوش‌نویسان ایران به حالت روحی هنرمندانی مانند یاقوت مستعصمی اشاره و بیان کرد: این هنر، هنری قدسی است، چرا که خوش‌نویس لحظات از خود بی‌خود شدن را در یک سلوک معنوی و مراقبه، به‌صورت عملی تجربه می‌کند.

وی درباره شعرهای شاعرانی همچون حافظ و مولانا گفت: خوش‌نویسی مؤانست مستقیم با معارف عرفانی ما دارد و از این‌رو هنری مقدس است.

رئیس انجمن خوش‌نویسان مشهد نیز در این نشست با ذکر آمارهایی از تعداد استادان و هنرجویان انجمن‌های خوش‌نویسی خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ابراز کرد: انجمن خوش‌نویسان مشهد قدمتی بالغ بر 50 سال دارد و قطب دوم خوش‌نویسی کشور پس از تهران به‌شمار می‌رود.

محمدعلی باقرزاده طوسی ضمن گرامی‌داشت یاد استادان فقید خوش‌نویسی منطقه گفت: خراسان بزرگ از دیرباز تاکنون مهد و منشأ ظهور استادان و نام‌آورانی مانند سلطان علی مشهدی، میرعلی هروی، شاه محمود نیشابوری تا جلال‌الدین انتظاری، مصطفی مهدی‌زاده و علی اکبر ابراهیم‌زاده بوده است.
 
انتهای پیام// ه.ز
 
 

حالت روحی خوش‌نویسان ایران مانند یاقوت مستعصم است

برچسب ها: خوشنویسی ، مدیتیشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.