محققان بوشهری و مرودشتی از چربی مرغ گازوئیل تولید کردند

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و مرودشت موفق شدند با فناوری نانو از چربی مرغ گازوئیل تولید کنند.

محققان بوشهری و مرودشتی از چربی مرغ گازوئیل تولید کردندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، این محققان سنتز نانوکاتالیستی تولید کردند که می‌توان به کمک آن چربی یا پیه مرغ را به گازوئیل طبیعی (بیودیزل) تبدیل کرد که آلودگی به‌مراتب کمتری نسبت به گازوئیل رایج دارد.

سوخت‌های بیودیزل از منابع روغنی و در حضور کاتالیست تولید می‌شود.

دکتر حسین اسماعیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، گفت: حدود ۷۰ درصد هزینه تولید بیودیزل مربوط به منبع روغن اولیه است و در سال‌های اخیر، یافتن منبع روغنی ارزان‌قیمت و همچنین یک کاتالیست مناسب برای تبدیل روغن به بیودیزل از اهداف محققان این حوزه بوده‌است.

وی افزود: ما در طرح حاضر با سنتز یک نانوکاتالیست جدید و کارا و استفاده از پیه مرغ به‌عنوان منبع روغنی، موفق به تولید گازوئیل زیستی شدیم.

این مدرس دانشگاه، بازدهی بالای تولید بیودیزل را به‌عنوان مهم‌ترین مزیت نانوکاتالیست سنتز شده عنوان کرد و ادامه داد: ازآنجایی که در این طرح از ماده بی‌مصرف پیه مرغ به‌عنوان منبع روغنی تولید بیودیزل استفاده شده‌است؛ ازاین‌رو انتظار داریم هزینه تمام شده محصول نهایی کاهش قابل‌توجهی داشته باشد.

اسماعیلی بیان کرد: همچنین این محصول در مقایسه با گازوئیل مشتق شده از نفت خام آلایندگی بسیار کمتری ایجاد می‌کند.

وی گفت: اندازه نانومتری ذرات کاتالیستی تولیدی، موجب شده تا این کاتالیست سطح ویژه بسیار بالایی داشته باشد که این موضوع باعث افزایش همزمان سرعت و بازدهی واکنش تبدیل پیه مرغ به بیودیزل می‌شود.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر حسین اسماعیلی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، دکتر بیژن هنرور و دکتر نادیا اسفندیاری از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت و کامبیز صفتی، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت است و نتایج آن در مجله Fuel به چاپ رسیده‌است.

انتهای پیام/ک

تولید گازوئیل زیستی از چربی مرغ

برچسب ها: محققان ، بیودیزل ، گازوئیل ، مرغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.