کوچ خبرنگاران ضد انقلاب به رسانه فارسی تحت حمایت عربستان

حمایت مالی عربستان از شبکه فارسی ایران اینترنشنال سبب شده است کارمندان مستعفی رسانه‌های ضد انقلاب بی‌درنگ مقصد جدیدی را برای فعالیت‌ رسانه‌ای خود انتخاب کنند.

کوچ خبرنگاران ضد انقلاب به رسانه فارسی تحت حمایت عربستانبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند ماهی می‌شود که کارمندان کهنه‌کار شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی یکی پس از دیگری آوای رفتن از این شبکه سر ‌می‌دهند. فرداد فرحزاد، پناه فرهاد بهمن و اخیرا نادر سلطان پور مجریان و خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی هستند که در ماه‌های اخیر خبر استعفای خود را در حساب کاربری‌شان در توییتر به اشتراک گذاشتند.

تعدد خبرنگاران و مجریان مستعفی این شبکه در بازه زمانی کوتاه گمانه‌زنی‌های متفاوتی را به دنبال داشت. در نگاه اول شاید بتوان تعامل نداشتن گروه جایگزین صادق صبا با کارمندان این شبکه را دلیلی برای قطار شدن مستعفیان این شبکه دانست. با این حال تلویزیون فارسی ایران اینترنشنال که بیشتر از یکسال است فعالیت خود را در لندن آغاز کرده مأمنی برای اخراجیان و مستعفیان سایر شبکه‌های ضدانقلاب شده است. پیشتر نیز تعدادی از کارمندان بی‌بی‌سی فارسی از این تیم جدا شده بودند که در حال حاضر اداره سه رسانه‌ی بزرگ فارسی‌زبان را برعهده دارند: مهدی پرپنچی ریاست رادیو فردا، محمد منظرپور ایران اینترنشنال، جمشید برزگر دویچه له فارسی.


بیشتر بخوانید: استعفای کارمندان بی‌بی‌سی فارسی ادامه دارد

بیشتر بخوانید: دومینوی استعفا در بی‌بی‌سی همچنان ادامه دارد +تصویر


شبکه فارسی ایران اینترنشنال سال گذشته پیش از انتخابات ریاست جمهوری رسما فعالیت خود را شروع کرد و با یارگیری از نیروهای اخراج شده و مستعفی سایر رسانه‌های ضد انقلاب مثل من‌و‌تو، صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی فعالیت رسانه‌ای خود را آغاز کرد. از جمله این افراد می‌توان از پریسا فرهادی مجری اخراجی صدای آمریکا نام برد که با وساطت محمد منظرپور به شبکه ایران اینترنشنال پیوست. آرام بلندپز و طناز خامه نیز که از من و تو جدا شده بودند به شبکه ایران اینترنشنال پیوستند.

پس از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز، این شبکه در اقدامی غیرحرفه‌ای با یکی از سخنگویان گروهک‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلب تماس تلفنی برقرار کرد و ضمن خوشامدگویی به این شخص در مقابل دیدگان مخاطبان از او خواست تا درباره حادثه توضیح دهد. برقراری ارتباط تلفنی با این شخص و دادن فرصت به او و خوشامدگویی به گروهکی تروریستی، تردید درباره منابع مالی ایران اینترنشنال را به واقعیت تبدیل می‌کند. پیش از این بارها اعلام شده بود عربستان سعودی حامی مالی این شبکه است.

در روزهای اخیر و همزمان با داغ شدن بحث قتل جمل خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان، این شبکه بار دیگر موضع خود در قبال عربستان سعودی را بر همگان آشکار کرد. در فیلم زیر نمونه‌ای از حمایت این شبکه از عربستان سعودی را می‌توانید ببینید. وقتی از مهمان برنامه درمورد  قتل خاشقچی سوال می‌شود او می‌گوید چون موضوع در حال بررسی است نمی‌تواند اظهار نظر کند در حالی که موضع‌گیری این رسانه‌ در قبال حوادث داخلی ایران کاملا برعکس و مغرضانه بود.

ظاهراً بودجه ایران اینترنشنال آنقدر مکفی است که توانسته کارمندان سابق شبکه‌های ضد انقلاب را دور هم جمع کند. پیش از این علی‌ علیزاده تحلیلگر سابق بی‌بی‌سی از شبکه من و تو و اینترنشنال خواسته بود منابع مالی خود را شفاف‌سازی کنند که تا به حال هیچ کدام از این رسانه‌ها زیربار نرفته‌اند.

بی بی سی اینترنشنال

سعید کمالی دهقان خبرنگار ایرانی گاردین نیز درباره عدم شفاف سفاف‌سازی گردانندگان این شبکه مدتی قبل در حساب کاربری خود نوشته بود: «در مورد منابع مالی خود شفاف نیستند، پاسخ سؤال را نمی‌دهند، دنبال سفسطه هستند، بعد خبرنگار گاردین را تهدید به برخورد حقوقی می‌کنند تا مثلا ساکتم کنند. زهی خیال باطل».


بیشتر بخوانید: تهدید نویسنده گاردین به خاطر افشاگری از منابع مالی ایران اینترنشنال


در حال حاضر شبکه بی‌بی‌سی فارسی با استعفای کارمندان سابق این شبکه با کمبود نیرو مواجه شده و به فکر یارگیری از سایر رسانه‌های ضد انقلاب است. در تازه‌ترین اقدام گردانندگان این شبکه تصمیم گرفتند تعدادی از خبرنگاران رادیو فردا را به این شبکه دعوت کنند که در میان اسامی این افراد نام سینا ولی‌الله مدیر اجرایی شبکه فارسی وان هم به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.