پیگیری ایجاد مرز رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو در نشست با مقامات ترکیه/ شهر‌های قونیه و خوی خواهرخوانده می‌شوند

استاندار آذربایجان‌غربی برخی از مهم‌ترین دستاورد‌های سفر اخیر خود و وزیر کشور به ترکیه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به سفر وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به ترکیه گفت: دکتر رحمانی فضلی وزیر محترم کشور و هیأت همراه وی، روز پنجشنبه ۱۹ مهر ۹۷، جهت دیدار با سلیمان سویلو وزیر کشور و جمعی از مقامات ترکیه به آنکارا سفر نمودند.

شهریاری افزود: در این سفر، طرفین در خصوص مسائل مرزی، مبارزه با قاچاق انسان و ترانزیت مواد مخدر و مبارزه با تروریسم، به بحث و تبادل‌نظر پرداخته و تصمیمات مهمی را اتخاذ نمودند.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: در نشست با مقامات ترکیه، برخی مسائل مرزی مربوط به استان آذربایجان‌غربی مطرح شد که مهم‌ترین آنها، ایجاد مرز رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو بود.

مقام عالی استان اضافه کرد: در نشست با مقامات ترکیه، توافق شد که کمیته‌ای مشترک برای بررسی کارشناسی مسأله ایجاد مرز و بازارچه رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو تشکیل‌شده و پس از اعلام نظر کارشناسی و تصویب در این کمیته، این توافقات اجرایی شود.

شهریاری همچنین به سفر خود به استان قونیه ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: در جلسه با مسئولان استان قونیه، پیشنهاد خواهرخواندگی شهر‌های قونیه و خوی به جهت وجود مقبره دو شخصیت برجسته یعنی مولانا و شمس تبریزی در این دو شهر، از سوی هیأت ایرانی مطرح شد که مورد استقبال مسئولان قونیه قرار گرفت و مقرر شد با پیگیری دو طرف، موضوع خواهرخواندگی قونیه و خوی عملیاتی شود.

گفتنی است وزیر کشور را در این سفر، سامانی قائم‌مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها، دین‌پرست معاون اقتصادی وزارت متبوع، شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی، شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور، کلانتری مدیرکل امنیتی و انتظامی وزارت کشور، سردار تقوی جانشین فرماندهی مرزبانی ناجا و برزگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همراهی می‌کردند.

لازم به ذکر است که رؤسای جمهور ایران و ترکیه تاکنون بیش از ۷ بار با یکدیگر گفتگو و جلسه داشته که این تماس‌ها و دیدارها، اراده تهران و آنکارا را در گسترش روابط دوجانبه، به‌خوبی نشان می‌دهد.

انتهای پیام/م

 

تشریح دستاورد‌های استاندار آذربایجان غربی و وزیر کشور به ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.