به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی میشود که شرکت مدیران خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی خودروسازی چری چین کار خود را آغاز کرده است. با حضور محصولات چینی شرکت مدیران خودرو در بازار کشورمان کمابیش رنگ و لعاب تولیدات داخلی تغییر کرد و به تدریج اقشار متوسط رو به پایین (از نظر توانایی مالی) نیز توانستند، طعمی ورای تولیدات منسوخ و از رده خارج داخلی را بچشند.
به دلیل کیفیت پایین بسیاری از اجناس چینی که در آن سالها وارد بازار کشور میشد، بسیاری از مشتریان در ابتدا با شک و تردید فراوان به سراغ محصولات ام وی ام (چری) میرفتند، اما پس از به اصطلاح جا افتادگی محصولات این شرکت در بازار، هم اکنون استقبال خوبی از محصولات شرکت مذکور به ویژه انواع مدلهای کراس اوور آن مشاهده میشود.
قدیمیترین کراس تولیدی توسط شرکت مدیران خودرو، مدل X۳۳ است که البته در طی بیش از ده سال از حضورش در ایران، دو-سه مرتبه دچار فیسلیفت و تغییرات داخلی، خارجی و یا فنی (گیربکس) شده است.
این محصول در ابتدا تحت عنوان چری تیگو در سال ۲۰۰۵ و در نمایشگاه خودرو شانگهای به نمایش عمومی گذاشته شد. از سال ۲۰۱۰ به بعد همزمان با ارائه نسخه فیس لیفت، نام آن نیز تغییر کرد و تحت عنوان چری تیگو۳ روانه بازارهای مختلف شد.
البته نام ایکس۳۳ از همان ابتدا در کشورمان بدون تغییر باقی مانده و تنها گاهی پیشوند و پسوند آن تغییر نموده است. جدیدترین نسخه ایکس۳۳ که هم اکنون توسط شرکت مدیران خودرو به فروش میرسد، مدل X۳۳S اسپرت است که با تغییرات خارجی و داخلی فراوانی در قیاس با نسخه اولیه، همراه بوده است.
تغییرات گسترده این اتاق نسبت به نسل قبل موجب زیبایی بیشتر MVM X۳۳S شده است. با نگاهی گذرا به نسل جدید MVM X۳۳ میتوان دریافت که شرکت چینی چری سعی کرده تا این اتاق را به المانهای اسپرت و جسورانه مزین نماید.
در مدل X۳۳S نمای جلوی خودرو با چراغهایی زیبا، جلوپنجرهای چشم نوازتر و سپری تاثیرگذارتر تزئین شده است و تفاوت شگرفی نسبت به مدلهای قبلی X۳۳ دارد.
چراغهای روشنایی در روز و هالوژن به زیبایی روی سپر قرار گرفته اند، لازم به ذکر است MVM X۳۳S در دو مدل اسپرت و معمولی به بازار کشور عرضه شد که مدل اسپرت از طراحی متفاوت و اسپرتتر سپرها بهره میبرد.
مضاف بر اینکه سقف مشکی رنگ تضاد جالبی با بدنه ایجاد کرده است، خروجی دوبل اگزوز نیز در قسمت عقب از مهمترین موارد تمایز مدل اسپرت نسبت به مدل معمولی میباشد. البته در حال حاضر شرکت سازنده تنها مدل نسخه اسپرت X۳۳S را به بازار ارائه میدهد.
نمای جانبی خودرو با رینگهای نسبتا جذاب و اسپرت و ضربهگیرهای کروم با جهشی بلند نسبت به اتاق قبلی مهیجتر به نظر میرسد، اما نمای عقب خودرو نسبت به سایر بخشها کمترین میزان تغییر را تجربه کرده است و همین تغییرات اندک در بهبود نمای عقب کمک شایانی کرده است، هرچند نمیتوان این قسمت را بدون نقص دانست.
در واقع سادگی این بخش نسبت به نمای جلو کاملا محسوس است و استفاده از سپر تزیینی با خروجیهای اگزوز غیر واقعی نیز نتوانسته مانع از نمود طراحی ساده و قدیمی این بخش شود. در ضمن ابعاد بدنه X۳۳S به شرح ذیل است:
طول: ۴۴۱۹ میلیمتر، عرض: ۱۷۶۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۶۵۱ میلیمتر، فاصله دو محور: ۲۵۱۰ میلیمتر.
در یک جمع بندی کلی نسبت به طراحی خارجی MVM X۳۳S میتوان نمره قبولی را به این کراس اوور شهری داد که در تمام قسمتها پیشرفت قابل توجهی داشته است.
با بازکردن درب خودرو شاهد به روز رسانیهایی در این قسمت هستیم که واقعا قابل قبول انجام شده است. طراحی کلی کابین با رویه جدید در طراحی و افزایش چشمگیر کیفیت رو به رو بوده و باز هم در مقایسه با نسل قبل بسیار بهتر شده است. استفاده از رنگ قرمز در حاشیه دریچههای تهویه و قسمتهایی از درب خودرو موجب اسپرت شدن نمای داخلی شده است.
صفحه LCD هشت اینچی با قابلیت لمسی و متصل به دوربین دنده عقب نشان از تکنولوژیک شدن MVM X۳۳S دارد. از نظر ارگونومیک نیز میتوان نمره قبولی را به این شاسی بلند شهری داد.
فضاسازی کابین از موارد مهم در یک شاسی بلند محسوب میشود و MVM X۳۳S با اینکه فضای چندان زیادی ندارد، اما موجب آزار و اذیت شما نخواهد شد.
البته فضای سرنشین وسط صندلیهای عقب چندان راحت نیست و اگر قصد مسافرت پنج نفره را داشته باشید، باید هر از چند گاهی سرنشینان جای خود را با نفر وسط عوض کنند تا از فشار وارده بر ستون فقرات او کاسته شود.
از این جهات MVM X۳۳S با اینکه پیشرفت بسیار زیادی را تجربه کرده است، اما هنوز برای رسیدن به بهترینهای این کلاس راه زیادی را پیش رو دارد و نمیتوان این خودرو را یک کراس اوور خانوادگی بسیار راحت برای مسافرت توصیف کرد.
قلب تپنده ام وی ام X۳۳ از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری (۱۹۷۱ سی سی) شانزده سوپاپه مجهز به فناوری DVVT-i تشکیل شده است که قادر به تولید توان خروجی معادل ۱۳۶ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور حاصل از آن در دور موتور ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰rpm، معادل ۱۸۰ نیوتن متر است.
ضریب تراکم سیلندر این پیشرانه نیز برابر با نسبت ۱:۱۰ است و X۳۳S موفق به اخذ استاندارد آلایندگی یورو ۵ شده است. حداکثر سرعت این خودرو در حدود ۱۷۵ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برآورد میشود. ضمناً باک سوخت ایکس ۳۳ اس معادل ۵۵ لیتر گنجایش دارد.
وظیفه انتقال نیرو در ام وی ام X۳۳S اسپرت برعهده گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی به صورت هفت دنده (در نسخه کامفورتیبل یک گیربکس دستی پنج سرعته حضور داشت) گماشته شده است.
همانطور که در ابتدا ذکر شد، هم اکنون تنها نسخه X۳۳s اسپرت توسط مدیران خودرو تولید شده و روانه بازار میشود. اگر خواهان نمونه مجهز به گیربکس دستی هستید، بایستی به بازار مدلهای دست دوم این خودرو مراجعه نمایید.
از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز ام وی ام X۳۳S در شرایط قابل قبولی قرار دارد که شامل: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم برقی آینه کناری، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، سانروف، مه شکن جلو و عقب، پشتیبانی سیستم ترمز از ABS و EBD، تنظیمات سیستم رانندگی بین دو حالت eco و sport میشود.
با نشستن بر روی صندلی راننده و قرار گرفتن در پشت فرمان ام وی ام X۳۳S، پیشرانه را استارت میزنیم. گیربکس CVT را درگیر نموده و قصد حرکت مینماییم.
در ابتدای کار، پیشرانه نسبت به اعمال فشار بر روی پدال گاز با کمی تاخیر عمل مینماید که میتوان ریشه آن را در گیربکس CVT و یا ارتباط الکترونیکی مابین پدال گاز و پیشرانه جستجو نمود.
در حالت قرار دادن اهرم تعویض دنده در وضعیت دنده عقب، گاهی اوقات امکان دارد که موتور نسبت به فشردن پدال گاز تا چند لحظه واکنش خاصی از خود بروز ندهد. ظاهراً این مشکل در برخی ایکس ۳۳ اسهای تولیدی به صورت موردی گزارش شده که البته شنیدهها از رفع آن توسط شرکت سازنده در تولیدات جدید این خودرو حکایت دارد.
با تمهیدات اندیشیده شده توسط مهندسین، کیفیت مونتاژ این خودرو نسبت به قبل افزایش یافته و در نتیجه به واسطه عایق بندی بهتر فضای کابین از میزان نفوذ صداهای مزاحم و بر هم خوردن آرامش سرنشینان تا حد زیادی کاسته شده است.
کابین x. ۳۳ در حین حرکت، تا حداکثر ۴۰۰۰rpm آرامش و آسایش مساعدی را به سرنشینان هدیه میدهد، اما از این دور به بالا، نفوذ صدای موتور به داخل کابین تاحدی افزایش یافته و از میزان آسوده مندی آن کاسته میشود.
وضعیت رانندگی را میتوان بین دو حالت eco و sport تنظیم کرد که در شرایط اقتصادی به دلیل کاهش مصرف سوخت، دور موتور در محدوده پایینتری حفظ میشود و نمیتوان حداکثر توان خودرو را به کار گرفت.
شتابگیری خودرو در حالت eco چندان چنگی به دل نمیزند، به همین دلیل ترجیح دادیم در تجربه چند ساعته و به دلیل بهره مندی از حداکثر توان خودرو، سیستم رانندگی را روی اسپرت گذاشته تا عملکرد بهتری را از این خودرو چینی داشته باشیم.
شتابگری خودرو در حالت اسپرت با توجه به موتور ۲ لیتری ۱۳۶ اسب بخاری (با توجه به کلاس خودرو) قابل قبول به نظر میرسد، اما نمیتوان آن را مطلوب توصیف کرد.
در مقابل کشش خودرو در وضعیت بهتری قرار دارد که به لطف حفظ دور موتور در محدوده بالاست که از ویژگیهای عملکردی گیربکس CVT ناشی میشود. فرمان به نسبت سایر خودروهای چینی از مهندسی و نرمی قابل توجهی برخوردار است، اما در مقایسه با خودروهای غربی هنوز فاصله زیادی از نظر انتقال حس رانندگی دارد.
به دلیل نبود سیستم ESP در این خودرو به نظر میرسد که بر روی مسیرهای لغزنده حفظ جانب احتیاط الزامی باشد، اما در مجموع هندلینگ و پایداری ام وی ام X۳۳S خوب است و نمیتوان نقطه ضعف چندان بزرگی را به این بخش وارد دانست. تسلط راننده به ابعاد و زوایای بدنه نیز مناسب به نظر میرسد و مشکلی از نظر دید جانبی و رو به عقب وجود ندارد.
اما در نقطه مقابل هندلینگ خوب، سیستم تعلیق خودرو علی الخصوص در ردیف دوم صندلی نسبتا خشک احساس میشود و ضربات و پستی بلندیهای بیشمار شهرهای بزرگ کشور را به اتاق منتقل میکند، هر چند این مشکل نیز در میان خودروهای کراس اوور با سیستم تعلیق ساده (غیر تطبیق پذیر) کاملا شایع است و حتی شامل حال برندهای اروپایی هم میشود.
از میان خودروهای کراس اوور موجود در کشور، مدلهایی نظیر: لیفان ایکس ۶۰، ساندرو استپ وی، جک S۳، هایما S۵ و با کمی ارفاق برلیانس C۳ کراس، ام وی ام ایکس ۲۲ و لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک را میتوان به عنوان رقبای اصلی ایکس ۲۲ در نظر گرفت.
انتهای پیام/