در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عامل انسانی مهم‌ترین علت تصادفات جاده‌ای است/ سالانه ۱۶ هزار نفر جان خود را در جاده های کشور از دست می‌دهند

گفت‎وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی علل داستان ناتمام تصادفات جاده ای پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی علل داستان ناتمام تصادفات جاده‌ای موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه 21 مهرماه بود که با حضور سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور و محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شد.

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور در ابتدای برنامه با بیان اینکه حادثه جاده‌ای امروز در ساعت ده دقیقه به شش صبح به وقوع پیوست، اظهار کرد: رانندگان این اتوبوس بیش از حد مجاز رانندگی نکرده بودند و زمان لازم را هم برای استراحت داشتند و می توانستند به خوبی استراحت کنند؛ خودرو سالم بود و راه هم مشکلی نداشت؛ اما در یک لحظه راننده خوابش می گیرد؛ از مسیر خود خارج شده و وارد مسیر مقابل می‌شود. خوشبختانه در مسیر مقابل خودرویی از روبرو نمی آمد. اتوبوس در شانه خاکی مسیرِ مقابل به بغل می خوابد که متاسفانه ۵ نفر در این حادثه جان خود را از دست می دهند و چندین نفر هم مجروح می‌شوند.

حمیدی با بیان اینکه عامل انسانی مهم ترین علتی است که جان بسیاری از افراد را در جاده ها می گیرد گفت: بالای ۵۰ درصد از حوادث جاده‌ای کشور به دلیل خطای انسانی است. البته در تمام دنیا عامل انسانی نقش مهمی در تصادفات جاده‌ای دارد، اما در دنیا برای اینکه سهم عوامل انسانی کاهش پیدا کند اقدامات زیادی را انجام می‌دهند؛ ما هم در کشورمان تلاش های زیادی را انجام دادیم تا سهم خطاهای انسانی در بروز تصادفات کاهش یابد، به عنوان مثال در سال ۸۴ با تنها هشت میلیون خودرو تعداد تلفات جاده ای کشور ۲۸ هزار نفر بود که در سال ۹۶ با ۲۰ میلیون خودرو به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است، این کاهش آمار جان باختگان تصادفات علیرغم افزایش تعداد خودروها نشان می‌دهد که اقدامات موثری برای کاهش سهم عامل انسانی در تصادفات جاده‌ای انجام شده است.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه تلاش‌های ما در جلوگیری از تصادفات جاده‌ای کافی نیست، افزود: در جاده‌های کشور سالانه ۱۶ هزار  نفر جان خود را از دست می‌دهند؛ اگر به وضع موجود قانع باشیم نقطه اول شکست ماست.

حمیدی در خصوص سهم راه‌ها در بروز تصادفات جاده‌ای گفت: سهم راه‌ها در تصادفات جاده‌ای متفاوت است؛ گاهی جاده صد در صد در بروز یک تصادف مقصر است؛ در حادثه امروز، راننده ۱۰۰ درصد مقصر بود و جاده مشکلی نداشت؛ در ایام نوروز ۲۰ درصد تصادفات در محل های حادثه خیز رخ داد؛ محل هایی که از قبل آدرس شان را داشتیم و می دانستیم که این مناطق حادثه خیز هستند و مکاتباتی داشتیم و پیگیری هایی هم انجام شده بود، اما اقدامی تا پیش از عید برای برطرف شدن این نقاط حادثه‌خیز صورت نگرفت.

رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تصادفات جاده‌ای مربوط به مشکلات و نقص ایمنی خودروهاست افزود: فکر نمی‌کنم کسی از کیفیت خودروها دفاع کند؛ البته اتوبوس ها به نسبت خودروهای سواری شخصی در سال های گذشته کیفیت بهتری پیدا کردند؛ بررسی آمار تصادفات جاده ای از سال ۸۶ تا سال ۹۶ نشان می‌دهد در سال ۸۶ تعداد اتوبوس های موجود در جاده ها ۴ هزار خودرو بود، و بیشترین کشته در اتوبوس را در همان سال با ۱۴۴ تن داشتیم؛ در سال ۹۶ علی رغم اینکه تعداد اتوبوس ها به ۱۶ هزار خودرو افزایش یافت؛ اما تعداد کشته های کشور در اتوبوس ها بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و به ۵۵ تن رسیده است.

محمد تیموری معاون توسعه سازمان حمل و نقل جاده ای کشور، عامل انسانی، عامل محیطی و وسیله نقلیه را سه عامل اصلی تصادفات جاده ای دانست و ادامه داد: این سه عامل به یکدیگر مرتبط هستند؛ هر کدام از این عوامل می‌تواند اثر عامل دیگر را تشدید کنند. بنابراین چون این سه عامل از یکدیگر مستقل نیستند نمی توان برای هر کدام از این عوامل سهم جداگانه قائل شد. اگر خودرویی خراب باشد؛ بر روی روح و روان راننده آن هم اثر منفی خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه در کشور هزار و 582 نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده، گفت: در بسیاری از این نقاط با اقدامات کم هزینه و زودبازده مانند علامت گذاری و گذاشتن تابلو ها و چراغ های خطر از بروز تصادفات جلوگیری کرده‌ایم؛ در ۵۵۰ نقطه حادثه‌خیز که بیشترین خسارت ها را در آنها شاهد بوده ایم؛ ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم که با این میزان اعتبار بسیاری از این نقاط به صورت کامل بهبود یافته اند. به طور متوسط برای اصلاح هر نقطه حادثه‌خیز به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم. امسال با بودجه هایی که داشتیم ۵۵۰ نقطه اصلاح اساسی شده و در مابقی موارد به صورت زودبازده، رفع حادثه خیزی صورت گرفته که البته کفایت نمی‌کند.

تیموری با اشاره به اینکه نقطه حادثه‌خیز نقطه پرحادثه است که فراوانی حادثه در آن مشاهده می‌شود اظهار کرد: بر این اساس تیمی از پلیس راه و راهداری استان‌ها این نقاط را شناسایی می‌کنند تا با رسیدن بودجه هر کدام از این نقاط به صورت اساسی اصلاح شود.

رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه شانس آوردیم که در بسیاری از نقاط حادثه خیز اتفاقی نیفتاده، تصریح کرد: بسیاری از نقاط در جاده ها وجود دارند که بسیار خطرناک هستند، اما به عنوان نقاط حادثه‌خیز شناسایی نشده‌اند؛ اینکه در جاده ها مشکل داریم موضوعی غیرقابل انکار است.

حمیدی افزود: در جاده ها باید مناطق عاری از خطر طراحی کنند تا در صورتی که خودرو از این مناطق خارج شد، مقداری از مسیر را ایمن حرکت کرده و با مانعی برخورد نکند؛ این موضوع در قانون آمده، اما علت این که چنین موضوعی اجرایی نشده این است که آنقدر ما در سطح جاده ها از گذشته مشکل داشته ایم که با وجود کارهای بزرگی که رخ داده همچنان عقب هستیم و به اجرای این قانون نرسیده‌ایم.

رئیس پلیس راه کشور تعداد نقاط حادثه خیز کشور را سه هزار و 400 محل دانست و گفت: این نقاط حادثه‌خیز شناسایی و شناسنامه دار شدند، اما از آنجایی که نمی توانستیم تمام این نقاط را اصلاح کنیم، ۱۵۰۰ محل بحرانی‌تر شناسایی شده و در اولویت اصلاح قرار گرفتند.

تیموری با رد سخنان رئیس پلیس راه کشور تاکید کرد: نقاط حادثه خیزی که در دست بررسی است و باید اصلاح شود تنها ۱۵۰۰ نقطه است، البته این یک روال معمولی بوده؛ اگر ۱۵۰۰ نقطه که بیشترین تصادفات در آنها رخ می دهد اصلاح شوند، ۱۵۰۰ نقطه دیگر که در درجه دوم خطر قرار دارند، اولویت بعدی اصلاح هستند. نقاط حادثه خیز بر اساس فراوانی تصادف در آنها دسته بندی شده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه بیش از200 میلیارد از محل منابع داخلی سازمان برای بحث ایمنی سازی جاده ها استفاده شده، ادامه داد: همیشه مرز برون شهری و درون شهری مشکل آفرین است، نهاد راهبردی در کشور ما کمیسیون ایمنی راه ها است، این کمیسیون از جهت اختیار نمی تواند تکلیفی به سایر نهادها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اولویت اول ما در سازمان راهداری، ایمنی است خاطرنشان کرد: وظیفه ما ایمن کردن جاده ها بوده و هست، لذا نباید کوتاهی در این امر صورت بگیرد، 14 دستگاه در این موضوع درگیر هستند، علیرغم کمبود اعتبارات به سمت ایمن کردن راه ها حرکت می کنیم.

تیموری با اشاره به اینکه شرکت حمل، متصدی و مسئولیت حمل را بر عهده دارد بیان کرد: این شرکت از صفر تا صد ماجرا را مدیریت می کند، لذا ما مسئولیت اجتماعی داریم و به آن پايبند هستیم. شرکت حمل و نقل برای برند خود ارزش قائل است.

سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه در سال 4/5 میلیون برگه مسافری اتوبوس صادر می شود، گفت: ناوگان اتوبوسرانی علیرغم مسائلی که وجود دارد به لحاظ عملکردی از بقیه بخش خصوصی به جهت ایمنی جلوتر است.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند ناوگان اتوبوس رانی آنها به مراتب از ناوگان خودرویی آنها ایمن تر است خاطرنشان کرد: ما در مشکل مدیریت گرفتار هستیم، اگر می خواهیم کاری انجام دهیم نباید شعار بدهیم، باید دید هر کسی چقدر سهم خود را انجام می دهد، کسانی که پول و قانون در دستشان است صدای ما را نمی شنوند.

حمیدی با اشاره به اینکه 68 درصد حوادث در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد اظهار کرد: در دنیا، برای کاهش تصادفات سهم سرمایه گذاری برای هر نفر را اعلام می کنند، از 28 هزار کشته به 16 هزار رسیده ایم که البته چند سالی است که در این تعداد مانده ایم ، خیلی از مدیران به این تعداد قانع هستند، ولی صدای ما به آنها نمی رسد .

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه هر یک از دستگاه ها باید گزارش اقدامات خود را ارائه کنند اظهار کرد: سال گذشته ما نقشه راه را اعلام کردیم که اگر می خواهیم تصادفات کاهش پیدا کند چه مواردی باید صورت گیرد، مدیر فنی زیر مجموعه شرکت حمل و نقل است که اگر سخت گیری کند حقوقش را نمی دهند، لذا اساسا مدیر فنی کارایی ندارد .

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه می توان به عامل انسانی به عنوان عاملی نگاه کرد که نهایتا کار به آن ختم می شود افزود: عوامل دیگری پشت این قضیه هستند مانند مسائل مربوط به بازنشستگی، بیمه، نقص فنی که در ناآرام بودن راننده تأثیر گذار است، راننده ای که پشت فرمان می نشیند در این بحث تمام کننده است ولی آیا همه چیز در دست راننده است.

وی با اشاره به اینکه عالی ترین سازمان ما، کمیسیون راه ها است که اشرافی بر حوزه صنعت ندارد بیان کرد: متاسفانه خودرو ایمن در دسترس مردم نیست، یکی از زیر ساخت های اصلی ما حوزه راه است که باید اقدامات مؤثری در بحث راه انجام داد.

عامری با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید اعتباری را برای راه ها اختصاص دهد گفت: چطور می توان لاستیکی که قیمت آن 3 میلیون بوده را اکنون17 میلیون خریداری کرد؟ باید برای امنیت هزینه کرد، اما متاسفانه مسئولان ما در خواب هستند.

رئیس پلیس راه کشور با انتقاد از عملکرد دستگاه های مسئول اظهار کرد: حجم اعتباراتی که برای بهبود جاده ها مورد نیاز است و میزان مبالغی که تاکنون برای ایمنی جاده ها تخصیص داده شده، مشخص نیست و آمار شفافی هم در این خصوص منتشر نمی‌شود.

تیموری در پاسخ به سخنان رئیس پلیس راه کشور اظهار کرد: محل‌هایی که بودجه مربوط به ایمنی جاده ها را تامین می کند چند محل است؛ یک بند الف ماده ۲۳ قانون جرائم رانندگی است. در این قانون می گوید ۶۰ درصد از مبالغ جرائم رانندگی که در طول راه ها اخذ می‌شود باید برای ایمنی جاده‌ها مصرف شود؛ متاسفانه از ابتدای سال جاری این مبلغ را دریافت نکردیم. محل دوم دریافت بودجه موضوع بیمه است، بر اساس قانون بودجه هر چه میزان کشته های جاده ها کمتر شود، درصدی به نیروی انتظامی و وزارت راه پرداخت می شود که از این مراحل دریافت اعتبار هم تاکنون بودجه‌ای به ما نرسیده است؛ علیرغم وجود این مشکلات، ما وظیفه خود می دانیم که کارمان را انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
من
۰۹:۰۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
ماشینهای بی کیفیت وجاده های عهد بوق وقدیمی عامل تصادفات جاده ای فقط وفقط.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
چرا هیچ کنترل و نظارت نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
واقعا دارم فکر می کنم ژاپن جچوری ژاپن شد
آخرین اخبار