وجود ۱۴ امام زاده شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس

امام زاده ها در بهبود وضعیت معشیتی ، اقتصادی و رونق گردشگری یک منطقه نقش بسزایی دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  اهالی منطقه   آزاد ارس از ديرباز عزت و احترام خاصی برای  «امامزاده سید محمد نوجه مهر» قائل بوده وهستند و همه ساله روستائيان اطراف نيز بعد از برداشت محصولات خود در فصل پاييز برای زيارت مرقد مطهر امامزاده سيد محمد آقا (علیه السلام) به اين مكان مقدس تشريف می آورند. 

در كنار رود ارس در روستای نوجه مهر جلفا «امام زاده سید محمد نوجه مهر » معروف به «سيد محمد آقا»قرار دارد، این بارگاه الهی از شرق به کوه اوتای و از غرب به کوه کانتال محدود می شود.

 

14امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس / زائریا تاجر

 

 وجود ۱۴ امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس

 

حجت السلام والمسلمین مصائبی مدیر کل اداره  اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ،با اشاره به موقعیت جغرافیایی امامزاده سید محمد اقا (ع) جلفا  و وجود ۱۴ امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: امامزاده سید محمد آقا  یکی از اماکن مهم و تاثیر گذار در گردشگری استان است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: این امامزاده در روستای نوجه مهر و در ۶۰ کیلومتری شهرستان جلفا در نقطه مرزی کشورهای آذربایجان و ارمنستان و در کنار رودخانه ارس واقع شده که عوامل فوق در تبدیل این مکان به قطب گردشگری مذهبی و فرهنگی نقش بسزایی دارد.

 

وی امکانات موجود در این امامزاده را شامل ۲۰۰ باب زایر سرا و پارکینگ اعلام کرد و گفت: سعی داریم با ایجادامکانات بیشتر و اقدامات مختلفی برای آسایش و رفاه زائران در محوطه های امام زادگان در نظر گرفته شده است که انشالله به حول قوه ی الهی بتوانیم با تکمیل کردن آنها آسایش کامل برای زائران فراهم کنیم.

14امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس / زائریا تاجر

 

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در مورد امکانات رفاهی برای زائران توضیح داد وافزود، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و گردشگری نیازمند مساعدت مسئولان و مشارکت مردم است.

 

حجت السلام والمسلمین مصائبی بیان کرد: مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس به وجود مرقد های مطهر 14امام زاده ی شاخص مزین شده اند که هر کدام دارای شجره نامه معتبر هستند.

14امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس / زائریا تاجر

 

وی افزود:امام زاده«سید محمد آقا» یکی از امام زادگان شاخص این منطقه است که مرقد ایشان در روستایی به نام ((نوجه مهر))قرار دارد.

 

حجت السلام و المسلمین علیزاده  دهیار رویتای نوجه مهر،نیز درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ بیان کرد:امام زاده سید محمد آقا نوجه مهر از نوادگان امام جواد (ع)است که از طریق واسته به ایشان متصل می شود.

14امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس / زائریا تاجر

 

سکونت هزار خانوار در  روستای نوجه مهر جلفا

وی  گفت:حدود 1000خانوار در این روستا زندگی می کنند ،که حدود ۷۰ درصد آنها از برکت وجود امام زاده شاغل هستند که علاوه بر این تبدیل این امامزاده به قطب فرهنگی،امروزه سبب شده است که تغییرات فرهنگی چشم گیری دربین مردم این روستا وناحیه حاصل شود.

وی در مورد تعداد زائران این امام زاده چنین اذعان داشت :در هفته ما پذیرای حدود ۲۰۰۰ زائر هستم و در فصل تابستان این رقم به ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ زائر افزایش پیدا می کند.

14امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس / زائریا تاجر


این آمار ارقام نشان می دهد که وجود امام زادگان در این ناحیه به خودی خود نقش مهمی را در صنعت گردشگری این منطقه بازی می کنند.


علاوه براین مناطق بکر گردشگری ودیدنی در این مناطق وجود دارد که از شاخص ترین آنها میتوان به آبشار آسیاب خرابه ،کلیسای سنت اسپانتوس و ...اشاره کرد .

14امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس / زائریا تاجر

 

داداش زاده معاون گردشگری منطقه آزاد ارس  همچنین  درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ اذعان داشت : با توجه به افزایش  ۲۵ درصدی ورودی ها به منطقه آزاد ارس  طبیعتا ما تلاش می کنیم که امکانات لازم چه برای گردشگران و چه برای زائران را به نحو احسنت فراهم کنیم.

 

وی ادامه داد:بنابراین ما پروژه های مختلف عمرانی و فرهنگی را در نظر گرفته ایم وبه یاری خداوند متعال در صدد توسعه ی این امکانات دراین منطقه گردشگری هستیم.

14امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس / زائریا تاجر

وی با وجود مشکلات اخیر اقتصادی تنها صنعتی که دچار حداقل تغییرات شده است حوزه گردشگری است .

 

ارسباران بهشت گمشده ی ایران


بهروزخاماچی مدرس تاریخ ،نیز درگفتگو با خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: ارسباران بهشت گمشده ی ایران همه ساله پذیرای میهمانان زیادی از سراسر آذربایجان شرقی و حتی از مناطق مختلف کشور است ،اگر شما به این ناحیه سفر کنید مطمئن باشید که دست خالی به دیار خود باز نمیگردید البته وجود قبور مطهر امام زادگان در این منطقه ،حال و هوای معنوی توصیف ناپذیری به این بهشت گمشده بخشید و رونق اقتصادی و گردشگری در این منطقه را می توان از برکات وجود امامزادگان در این منطقه تلقی کرد.

 

 

 

14امام زاده ی شاخص در مناطق ارسباران و منطقه آزاد ارس / زائریا تاجر

 

با وجود مشکلات اخیر اقتصادی تنها صنعتی که دچار حداقل تغییرات شده است گردشگری است.بنابراین آیا بهتر نیست برای رونق اقتصادی و بهتر شدن وضعیت معشیتی یک منطقه به سرمایه گذاری در بخش گردشگری روی آورد .گردشگری صنعتی است که سرمایه گذاری در آن علاوه براینکه باعث اشتغال افراد و مزیت های دیگر در یک منطقه است بلکه توسعه آن می تواند یکی از منابع ارز آوری برای کشور باشد , آمار و ارقامی که مشاهده کردید فقط یکی از اثرات وجود ورونق گردشگری در یک ناحیه است وچه بسا مزیت های دیگری برای کشور که با سرمایه گذاری و توسعه آن به ارمغان می آید.

 

روستای نوجه مهر ارتفاع اين روستا از سطح دريا در حدود ۸۰۰ متر است و اقليمی معتدل و خشک دارد،برای رفتن به روستای نوجه مهر باید از هادی شهر به سیه رود ، سپس به پایانه مرزی نوردوز و کمی بالاتر از این پایانه مرزی دست راست تابلوی این امام زاده مشهود است.

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: گردشگری ، تبریز2018
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار