مکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایالات متحده برای حفظ هژمونی خود در منطقه به عربستان نیاز دارد

کارشناس مسائل آمریکا گفت:عربستان سعودی از مهمترین ابزار حفظ هژمونی ایالات متحده در منطقه است.

روابط ریاض-واشنگتن بر پایه منافع استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترامپ به تازگی در اظهاراتی ادعا کرد که عربستان امنیت خود را مدیون حضور نظامی ایالات متحده در منطقه است؛ بنابراین از عربستان خواست تا نه تنها هزینه‌های حضور ارتش آمریکا در منطقه را بدهد، بلکه باید تولیدات نفت خود را بیشتر کرده تا قیمت نفت کاهش یابد. حال چند سوال پیش می‌آید: آیا طبق قوانین اپک، کشورها می‌توانند تولیدات خود را افزایش دهند تا در زمان تحریم ایران، سهم تهران را وارد بازار کنند؟ آیا در صورت افزایش تولید نفت، قیمت آن کاهش می یابد و در آخر تنش‌های لفظی بین آمریکا و عربستان تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

مرتضی مکی کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اظهارات اهانت آمیز ترامپ نسبت به ملک سلمان، گفت: این گفته‌های نامتعارف برای بار اول نیست که از زبان دونالد ترامپ شنیده می‌شود؛ وی پیش تر در مورد کره جنوبی، شرق آسیا و اروپا هم با ادبیات مشابهی صحبت کرده بود. به هر حال کشورهایی که امنیت آنها توسط ایالات متحده آمریکا تامین می‌شود، باید متحد شده و سهم خود را در ایجاد امنیتشان پرداخت کنند؛ در همین راستا ترامپ سعی می‌کند هزینه‌های حضور نظای خود در منطقه را توسط عربستان سعودی فراهم کند.

وی در مورد اینکه آیا طبق قوانین اپک عربستان سعودی مانعی برای افزایش تولیدات نفت خود دارد یا خیر، اظهار کرد: ضمانت اجرای تعهدات اعضای اپک و اینکه تا چه حد به توافقات این سازمان پایبند باشند، دست خودشان است. اما مطلب دیگر این است که آیا اساسا عربستان سعودی ظرفیت افزایش تولید نفت را تا حدی که بر بازار تاثیر گذار باشد را دارد؟ با توجه به اینکه بازار نفت در نوسان است، این مسئله جای شک و شبهه دارد. تا زمانی که جنگ روانی واشنگتن علیه تهران و مقاومت روسیه، چین و اتحادیه اروپا وجود دارد، به نظر نمی‌رسد با افزایش تولید عربستان، قیمت نفت کاهش یابد.

مکی با اشاره به عکس العمل محمد بن سلمان مقابل توهین‌های ترامپ مبنی بر اینکه حتی اعضای یک خانواده هم 100 درصد نظر مثبت نسبت به یکدیگر ندارند، بیان کرد: ولیعهد آل سعود قصد داشته روی اظهار ترامپ سرپوش گذاشته و از کنار آن بگذرد. روابط این دو کشور بر اساس منافع شکل گرفته و تا زمانی که بحث مزایای اقتصادی وجود داشته باشد، این اتحاد استراتژیک میان ریاض و واشنگتن هم دنبال خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه افزود: ایالات متحده به فکر هژمونی خود در منطقه است و به هر روشی برای حفظ آن متوسل خواهد شد که یکی  از مهمترین ابزار های حفظ این جایگاه هم عربستان است، زیرا ریاض با دلارهای نفتی بسیار و خریدهای تسلیحاتی گسترده از ایالات متحده، منافع زیادی برای واشنگتن تامین کرده است. آمریکا هم با علم نسبت به وابستگی عربستان، به راحتی در مورد حکومت آل سعود اظهار نظر می‌کند. این وابستگی باعث شده واشنگتن به این نتیجه برسد که ریاض چاره‌ای جز حمایت و پیروی از سیاست‌هایی آمریکا ندارد.

وی در مورد سابقه درگیری لفظی بین ریاض و واشنگتن، گفت: در دوران باراک اوباما هم انتقادات و فشارهایی  به حکومت آل سعود برای گسترش فضای سیاسی به منظور جلوگیری از انفجار جامعه عربستان وجود داشت، اما نه به صورت انتقادات تند؛ ولی با توجه به سیاست‌های عربستان در منطقه، این انتقادات تاثیری بر روابط آنها نخواهد گذاشت؛ زیرا لازمه‌ی تحقق اهداف آل سعود، حمایت ایالت متحده است.

مکی در پایان خاطرنشان کرد: ادامه دار بودن تنش‌های بین ریاض و واشنگتن، بستگی به رفتارهای دولت عربستان نسبت به یمن، گروه‌های تکفیری و موضوعاتی از این قبیل دارد. به علاوه قتل روزنامه نگار و منتقد سعودی در کنسولگری عربستان و عکس العمل و فشارهای رسانه ها و جامعه بین الملل، ایالات متحده را وادار به عکس العمل می‌کند؛ اما اینکه فشارها به حدی برسد که روابط این دو کشور را متزلزل کند، امکان ندارد!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار