رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد؛

تهیه پیش نویس لایحه الزامی کردن سوادآموزی/ حدود ۹۷ درصد جمعیت کشور باسوادند

باقرزاده با اشاره روند سوادآموزی در گروه‌های سنی مختلف از نرخ حدود ۹۷ درصدی با سوادی در کشور خبر داد.

نرخ حدود ۹۷ درصدی با سوادی در کشور/ تهیه پیش نویس لایحه الزامی کردن سوادآموزیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه پرسشگر با موضوع سوادآموزی به گروه سنی جمعیت تحت پوشش سوادآموزی اشاره  و اظهار کرد:  سه گروه سنی ۱۰ تا ۱۹،  ۱۰ تا ۲۹ سال و  ۱۰ تا ۴۹ سال را تحت پوشش داریم که این گروه های سنی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته است.

وی با اشاره به وضعیت سوادآموزی طبق آخرین سرشماری ادامه داد: نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹،  ۹۸/۲ درصد برآورد شده است و  تعداد بیسوادان این گروه ۱۹۰ هزار و ۵۰۰ است، در گروه سنی  ۱۰ تا ۲۹ سال، نرخ باسوادی ۹۷/۳ درصد و تعداد بیسوادان ۶۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر است و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال درصد باسوادی ۹۴/۷ و تعداد بیسوادان ۲ میلیون و ۶۹۲ هزار نفر است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: نرخ با سوادی برای اتباع خارجی در کشور ۶۷/۴ درصد است و تعداد بی سوادان این گروه ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده است و اتباع افغانی بالاترین نرخ بی سوادی را دارند.

باقرزاده ادامه داد: اگر تعداد اتباع را از کل آمار‌ سوادآموزی کم کنیم،  در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نرخ باسوادی بیش از ۹۵ درصد می شود البته اکنون  نرخ سواد در ۱۲ استان بالای ۹۷ و در ۸ استان بالای ۹۸ درصد است.

رشد حدود ۳ درصدی سوادآموزی براساس سرشماری اخیر

وی بیان کرد:  طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵  نرخ رشد عمومی باسوادی حدود ۲/۸۵ درصد اعلام شد؛ در حالی طبق میانگین ۱۵ ساله جهانی رشد باسوادی یک درصد بوده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره وضعیت سوادآموزی زنان با اشاره به اینکه وضعیت بدی در این حوزه نداریم،  اظهار کرد:  سخت‌ترین مدل را برای تعیین بیسوادی اعمال می‌کنیم  بر همین اساس معمولا در خوداظهاری ها مردم خود را دست کم می‌گیرند و با وجودی که  سواد خواندن و نوشتن دارند، اما خود را بی‌سواد اعلام می‌کنند چرا که  معیار سواد فرق کرده است.

باقرزاده درباره نرخ بی سوادی در کشور بیان کرد: طبق شاخص سواد در گروه سنی ۶ سال به بالا  آمار کل بی‌سوادان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و باید به این موضوع توجه کرد که حدود ۶ میلیون نفر طبق شاخص جهانی سواد  بالای ۵۰ سال هستند که در جامعه هدف ما جای نمی‌گیرند.

بیسوادان بسیار سخت داوطلب سوادآموزی می‌شوند

وی با بیان اینکه موانعی در حوزه سوادآموزی داریم، تصریح کرد:  یکی از مهمترین مسائل این است که از ابتدای انقلاب تاکنون  تقاضای اجتماعی برای سوادآموزی کم است و بیسوادان بسیار سخت داوطلبانه برای سوادآموزی اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه یادگیری موضوعی انتخابی است، ادامه داد: بیسوادی بیش از آنکه معضلی آموزشی باشد، مساله‌ای اجتماعی است و باید در حوزه اجتماعی برای ساماندهی به بی‌سوادی  وارد عمل شویم.

وی  به تشریح راهکار‌هایی برای کاهش آمار بیسوادی پرداخت و بیان کرد:  نخستین مسئله الزام آور کردن سوادآموزی است و در این حوزه باید آموزش را آمیزه ای از حق و تکلیف هر فردی در جامعه بدانیم و بر الزامی بدون این موضوع تاکید کنیم و اکنون بسیاری از کشرها این شرایط را دنبال کردند. 

آموزش رایگان بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز در مدارس

باقرزاده از تهیه پیش نویسی در کمیسیون‌های مربوطه دولت به منظور الزامی کردن آموزش خبر داد و گفت:  این کار را فعلا کلید زدیم همچنین در قانون حمایت از حقوق کودک هم  الزاماتی هم  برای اولیایی دانش آموزانی که بیسوادند در نظر گرفته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: اجباری شدن سوادآموزی بسیار مهم است و به بار مالی این موضوع توجه نمی کنیم همانطور که اکنون و هر ساله حدود ۲۸ هزار اتباع خارجی  و بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز در مدارس تحت آموزش رایگان قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار