ابوالفتح در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پیش شرط‌های آمریکا برای ایران تکنیک مذاکراتی بود

کارشناس مسائل آمریکا گفت: پیش شرط‌های آمریکا برای رایزنی با تهران، تکنیک مذاکراتی بود تا ایران را پای میز بیاورد.

پیش شرط‌های آمریکا برای ایران تکنیک مذاکراتی بودبه گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  چند ماه پیش از شروع نشست اعضاء مجمع عمومی سازمان ملل، واشنگتن به صورت مداوم درخواست مذاکره با تهران را داشت، اما با مخالفت قاطع مقامات ایران رو به رو شد. تا اینکه دونالد ترامپ در طول جلسات سازمان ملل، در توییتی با دوست داشتنی خواندن حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، اعلام کرد برنامه ای برای دیدار با مقامات ایران ندارد و شاید روزی در آینده این دیدار اتفاق بیفتد. حال به عقیده برخی کارشناسان، رفتار مقامات آمریکایی ضد و نقیض نیست، بلکه اظهارات آنان ضد و نقیض است. از طرفی دیگر این سوال پیش می آید مادامی که آمریکا خواستار مذاکره با ایران است، چرا با خروج از برجام تنها راه مذاکره با تهران را بر خود بسته است؟ در ادامه گفت و گویی در قالب این مباحث با کارشناس مسائل آمریکا ارائه خواهد شد.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  رفتار  مقامات ایالات متحده در قبال ایران ضد و نقیض است، اظهار کرد: از زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شد، به طور مشخص این هدف را دنبال کرد که با خروج از برجام، فشار بر ایران را به حداکثر برساند تا از این طریق جمهوری اسلامی را پای میز مذاکره بکشاند؛ آمریکا قصد داشت در این مذاکرات، طیف گسترده ای از مشکلاتی که بین واشنگتن و تهران بود، از جمله موضوعاتی مانند  هسته ای، دفاعی، منطقه ای و...  را به بحث و رایزنی  بگذارد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ قصد داشت با بر هم زدن برجام، باب مذاکره در مورد طیف گسترده ای از موضوعات را با ایران باز کند، افزود: با توجه به مشکلاتی که دونالد ترامپ در ماه های نخست ریاست جمهوری با آن مواجه بود و با درنظر گرفتن اینکه ترکیب تیم امنیت ملی او هم از  انسجام کافی برخوردار نبود، می توان فهمید که چرا موفق به ایجاد اجماع لازم نشد؛ اما باگذشت زمان و ایجاد  تغییراتی چون عوض کردن وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی و تلاش برای فراهم کردن  انسجام و اجماع  در کابینه سعی در رسیدن به اهدافی که درمورد  ایران دنبال می کنند، دارد.

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا در قالب برجام مذاکرات با ایران را ادامه نداد، توضیح داد: در این رابطه دو موضوع مطرح است، نخست اینکه از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما  زمزمه هایی مبنی بر  گذاشتن  برجام 2 و  3  هم شنیده می شد و برخی اخبار در رسانه های خارجی سعی در تلقین این موضوع داشتند که احتمال دارد در رابطه با مباحث غیر هسته ای و بر سر موضوعات موشکی و منطقه ای هم گفت و گو انجام شود؛ اما با سخنان رهبر معظم انقلاب در مشهد مبنی بر اینکه هیچ برجام دیگری در کار نیست، تمام امید آمریکا برای مذاکرات غیر هسته ای با ایران از بین رفت.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه، اظهار کرد: علت دیگری کاخ سفید مذاکرات با تهران را در قالب برجام ادامه نداد این بود که دونالد ترامپ دریافت تا زمان برقراری برجام،  ایران از منافع اقتصادی آن بهره مند می‌شود و در نتیجه دلیلی نمی‌بیند برای موضوعات دیگر وارد مذاکره شود، بنابراین هدف ایالات متحده  برای خروج از برجام ، اعمال فشار بیشتر علیه ایران نبود، بلکه آنها اعتقاد داشتند این اقدام منتج به مذاکرات جدید بین تهران و واشنگتن می شود.

وی در رابطه با فرصت هایی که برای رئیس جمهور کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وجود داشت، گفت: فرصت های متعددی در حاشیه مجمع عمومی بود، علاوه بر تریبون مجمع عمومی سازمان ملل که مورد استفاده رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت، چندین شبکه خارجی هم بود که روحانی و ظریف با آنها مصاحبه داشتند. به علاوه گفت و گوها و تماس های غیر مستقیم با افرادی که موافق برجام هستند مانند جان کری و وندی شرمن هم می تواند مفید باشد، اگرچه این تماس ها مستقیم نیست، اما می توان از این ظرفیت ها به بهترین نحو  استفاده کرد.

ابوالفتح در پایان با بیان اینکه پیش شرط هایی که آمریکا برای مذاکره با ایران گذاشته بود، تکنیک مذاکراتی است، اظهار کرد: 12 پیش شرطی که توسط پمپئو مطرح شد، نوعی تکنیک مذاکره بود؛ به این صورت که حداکثر مطالبات را مطرح کنند تا به حداقل ها برسند و به این معنی نیست که تمام 12 بند اجرا شود؛ کما اینکه پس از آن شاهد بودیم شروط به تدریج کم تر شدند و در حال حاضر هدف آمریکا این است که باب مذاکره با ایران را باز کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
ریاست جمهوری باراک اوباما زمزمه هایی مبنی بر گذاشتن برجام 2 و 3 هم شنیده می شد
-------------------------------
امریکایی ها بدانند این جام ها و جام های دیگری که خوابش را می بینند رو سرشان خورد خواهیم کرد.
Germany
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
استقلال نظامی ثمره خون چند صد هزار شهیدان ما بوده واین خون و ثمراتش قابل مذاکره و صرف نظر نیست.
آخرین اخبار