عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

کی روش پای حرفش ایستاد/ ما یک نهاد مردمی و غیر دولتی هستیم/دولت دخالت کند تعلیق می شویم/ فدراسیون فوتبال باید الگوی بقیه باشد

محمود اسلامیان عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد مشکلات اقتصادی فدراسیون فوتبال بیان کرد:  تا زمانی که فوتبال کشور، درگیر مشکلات اقتصادی است، تنها راه رسیدگی به فوتبال کمک کردن دولت است و هیچ راه دیگری وجود ندارد. به باشگاه های کشورمان در قالب شرکت های دولتی کمک می شود اما تنها راه کمک کردن به تیم ملی، کمک دولت به شکل مستقیم به تیم ملی است. مسئولان وزارت ورزش و جوانان در سال های اخیر بسیار همراه فدراسیون و تیم ملی بوده اند و ما را رها نکرده اند. شرایط آماده سازی تیم ملی فوتبال با باشگاه ها تفاوت دارد و برای تیم ملی باید اردو تدارکاتی به همراه بازی های دوستانه در نظر گرفت که بیشتر این هزینه ها ارزی است و چالش هایی را در پی دارد.

به عنوان مثال در آینده نزدیک، تیم ملی باید برای حضور در جام ملت های آسیا به امارات برود و تمام هزینه هایی که باید در این مسابقات بپردازیم با ارز خارجی است. دولت قول داده است که به ارز ش 2.5 میلیون دلار به فدراسیون کمک کند و به امید خدا  که تیم ملی که پتانسیل بالایی دارد، بتواند در مسابقات جام ملت ها موفقیت بدست آورد و مردم کشورمان را خوشحال کند.

کی روش پای حرفهایش ایستاد

او در مورد تمدید قرارداد کارلوس کی روش گفت:  همانطور که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کردند، در زمان توافقات نهایی، من هم در ترکیه بودم و البته این توافقات به صورت شفاهی بوده اما کی روش روی همین قول و قرارهای شفاهی خود ایستاد و با اینکه پیشنهاد بسیار خوبی از کره ای ها داشت اما پای حرفش ایستاد و در ایران ماند.

///

مبلغ قرارداد کی روش کمتر از مبلغی است که عنوان می شود

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در مورد مبلغ قرارداد کی روش و شایعه هایی که عنوان می کردند، مبلغ این قرارداد 2.5 میلیون دلار است، گفت: قرارداد کی روش 6 ماهه است و قرار داد او کمتر از نصف 2.5 میلیون دلار هم نیست. شما به قرار داد های مربیان دیگر نگاه کنید، مسئولان فوتبال ازبکستان با هکتور کوپر آرژانتینی برای هدایت تیمشان قراردادی به ارزش 2.3 میلیون دلار امضا کرده اند. کی روش قراردادش از این مبلغ بسیار پایین تر است و به طور دقیق از مبلغ آن اطلاع ندارم. البته این یک قرار داد است و در صورت کسب نتیجه قهرمانی، میزان دریافتی سرمربی تغییر خواهد کرد.

کی روش  به جز هزینه، آورده نیز برای ما داشته است

او در مورد کی روش و عملکردش در ایران ادامه داد: این موضوع درست است که کی روش مبلغ قابل توجهی دریافت می کند اما شما این موضوع را با دیگر مربی ها و دست آوردهایشان مقایسه کنید، متوجه خواهید شد کی روش عملکرد بسار خوبی در تیم ملی کشورمان داشته است. وقتی کی روش ما را به جام جهانی می برد، فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا ) مبلغی حدود 8-9 میلیون دلار پول به فدراسیون فوتبال می دهد. کی روش برای فوتبال ما فقط هزینه نیست و آورده نیز برای ما دارد.

می توانیم با پرچم فوتبال برای کشورمان کسب افتخار کنیم

اسلامیان در مورد حضور کی روش در فوتبال ما و تاثیراتش و حواشی که بعضی افراد در مورد کی روش ایجاد می کنند ادامه داد: من خودم در مقدماتی جام جهانی و همچنین جام جهانی همراه تیم ملی و کی روش بودم و او را به خوبی می شناسم. ما تا وقتی چنین شخصی را در فوتبال مان داریم، باید از آن استفاده مفید کنیم. بعضی از مربیان لیگ برتری با کی روش رابطه خوبی دارند و با یکدیگر تبادل دانش و اطلاعات می کنند اما از طرفی نیز حواشی وجود دارد که برای فوتبال ایران خوب نیست. کسی که قلبش برای فوتبال این کشور بتپد، هرگز این حواشی را آغاز نمی کند و ما در دنیا چندین دشمن داریم و حال موقعیتی پیش آمده تا بتوانیم با پرچم فوتبال برای کشورمان کسب افتخار و عزت کنیم و مردم را با هم منسجم کنیم. بهتر است یکدیگر را تخریب نکنیم، زیرا نتیجه ای برای فوتبال و کشورمان نخواهد داشت. مردم از کی روش راضی هستند. 

///

فدراسیون یک نهاد مردمی غیر دولتی است

او در مورد رابطه دولت و فدراسیون فوتبال گفت:فدراسیون فوتبال با توجه به اساسنامه ای که دارد و به تصویب دولت هم رسیده است، یک نهاد مردمی غیر دولتی ( NGO ) است. این موضوع فقط برای فدراسیون فوتبال ایران نیست و در تمام دنیا همین شرایط وجود دارد. برای تمام فدراسیون هایی که عضو فیفا هستند، شرط هایی وجود دارد. برای مثال دولت نباید در این نهاد دخالتی داشته باشد و اگر دولت هر کشوری در فدراسیون فوتبال کشورش دخالت کند، آن فدراسیون معلق خواهد شد.

فدراسیون فوتبال می تواند الگو برای دیگر فدراسیون ها باشد

اسلامیان در مورد رابطه دولت و فدراسیون ادامه داد: ای کاش همه فدراسیون های ورزشی کشورمان، فدراسیون فوتبال را الگوی خود قرار می دادند فدراسیون فوتبال تابع فیفا است و این بدان معنا است که مجمع، رئیس فدراسیون و هیئت رئیسه را انتخاب می کند. مجمع از باشگاه ها، هیئت های فوتبال و کاپیتان تیم ملی تشکیل می شود و در آن تخصص دارند و دخالت نکردن دولت در این موضوع مزیت هایی دارد.

1 - مجمع بهترین فرد را انتخاب می کند و هیچ قدرتی بالای سر هیچ فردی نیست و هر نفر نظر خودش را می دهد. قطعا  70-80 نفر  می تواند تصمیم بهتری نسبت به یک نفر بگیرد.

2 - بحث ثبات است. اگر فدراسیون فوتبال زیر نظر دولت بود، به طور قطع در این چند سال، سالی یک بار رئیس فدراسیون عوض می کردیم. ثبات نداشتن برای یک تشکیلات به مانند یک سم عمل می کند.

///

دولت حق دخالت در امور فدراسیون را ندارد

او در مورد این موضوع که قوانین داخلی کشور نسبت به قوانین فیفا اولویت دارند یا خیر گفت: خیر، اینگونه نیست. اساسنامه فدراسیون فوتبال مشخص است و این موضوع فقط برای کشور ما نیست و در تمامی دنیا و کشورهای عضو فیفا هم این گونه است که دولت نباید در امور فدراسیون دخالتی انجام بدهد. وظایف دولت مشخص است و در تمام دنیا دولت ها چند کار مشخص انجام می دهند. یک موضوع بحث امنیت و نیروی دفاعی و دیگری آموزش است. دولت وظیفه دارد زیر ساخت ها را فراهم کند و بقیه امور را به مردم بسپارد.


بیشتر بخوانید:

نیما نکیسا ، مسئول توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال شد

اظهارات دبیر کل فدراسیون فوتبال در جمع ملی پوشان امید

اطلاعیه فدراسیون فوتبال درباره لباس های تیم ملی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار