در نامه‌ای خطاب به جف سشنز؛

مارکو روبیو خواستار تحقیق وزارت دادگستری آمریکا درباره دیدار جان کری با ظریف شد

سناتور جمهوری‌خواه آمریکا خواستار تحقیق وزارت دادگستری این کشور درباره قانونی یا غیرقانونی بودن دیدار جان کری با وزیر خارجه کشورمان شد.

مارکو روبیو خواستار تحقیق وزات دادگستری آمریکا درباره دیدار جان کری با ظریف شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی فاکس نیوز، مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه آمریکا از ایالت فلوریدا، امروز (سه شنبه) در نامه ای خطاب به جف سشنز، خواستار تحقیق وزارت دادگستری این کشور درباره دیدار جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، شد.

روبیو در این نامه که یک نسخه از آن به دست فاکس نیوز رسیده، از وزارت دادگستری آمریکا خواسته است درباره اینکه آیا کری به دلیل دیدار با ظریف، قوانین فدرال آمریکا را نقض کرده است یا خیر، تحقیق کند. این سناتور آمریکایی در نامه خود نوشت: مردم آمریکا حق دارند بدانند که قوانین این کشور صرفنظر از سمت های پیشین افراد اجرا می شود. وی از وزارت دادگستری آمریکا خواست مشخص کند آیا وزیر خارجه اسبق این کشور با این دیدار، «قانون لوگان» یا قانون ثبت نام عوامل خارجی (فارا) را نقض کرده است یا خیر.

قانون لوگان که بیش از 200 سال قدمت دارد، شهروندان عادی آمریکایی (بدون هیچ پست و مقامی) را از هرگونه مذاکره با مقامات کشورهای دیگر درباره موضوعات مورد مناقشه در آمریکا منع می کند. قانون فارا نیز که سال 1938 میلادی به تصویب رسید، افراد یا شرکت هایی را که به عنوان نماینده دولت های خارجی، احزاب سیاسی یا افراد حقیقی در آمریکا هستند، به افشای جزئیات روابطشان با آنها و هر گونه اطلاعاتی درباره فعالیت ها و سوابق مالی آنها ملزم می کند.

جان کری چندی پیش در گفتگو با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اعلام کرد پس از راهیابی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به کاخ سفید چندین بار با ظریف دیدار و گفتگو کرده است. وزیر امور خارجه اسبق آمریکا مدعی شد در ماه‌های گذشته بین سه تا چهار بار با محمدجواد ظریف دیدار کرده، اما در این نشست ها مذاکره‌ای صورت نگرفته بلکه تنها نظرات شخصی خودش را به ظریف گفته است.

این اظهارات کری در محافل سیاسی آمریکا جنجال به پا کرده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر، کری را متهم کرد به دلیل دیدار با ظریف پس از ترک کاخ سفید، در تلاشی فعال برای تضعیف سیاست خارجی آمریکا بوده است. پمپئو همچنین این اقدام کری را نامناسب و بی‌سابقه خواند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در یک پیام توییتری، دیدارهای کری با ظریف،  را غیرقانونی خواند و وزیر خارجه اسبق این کشور را به تلاش برای تضعیف «کارهای بزرگ دولت خود علیه ایران»  و آسیب زدن به منافع مردم آمریکا متهم کرد. ترامپ همچنین به طور تلویحی خواستار تحقیق درباره انگیزه کری از این دیدارها و اینکه آیا او نفعی از این دیدارها برده است، شد.

انتهای پیام/

درخواست سناتور آمریکایی برای تحقیق وزارت دادگستری این کشور درباره دیدارهای کری و ظریف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار