سفر دو هفته‌ای به ایران برای یک زوج اروپایی چقدر آب می‌خورد؟

اگر یک اروپایی بخواهد از آخرین روزهای تعطیلات تابستانی خود استفاده کند و به ایران بیاید، چقدر از حقوق ماهیانه‌اش را باید خرج کند؟

سفر دو هفته‌ای به ایران برای یک زوج اروپایی چقدر آب می‌خورد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر یک اروپایی بخواهد از آخرین روزهای تعطیلات تابستانی خود استفاده کند و به ایران بیاید، چقدر از حقوق ماهیانه‌اش را باید خرج کند؟ آیا اصلا با حقوق یک ماه می‌تواند به ایران بیاید یا باید مثل ایرانیانی که می‌خواهند به اروپا بروند، چند ماهی پول پس انداز کند؟

به گزارش یورونیوز؛ برنامه یک سفر دو هفته‌ای به ایران را برای یک زوج اروپایی بررسی می کنیم. برای این سفر قیمت یک پرواز رفت و برگشت از پاریس، رم یا فرانکفورت در اواخر شهریور چیزی حدود ۳۵۰ یورو برای هر نفر بود.

اما به محض رسیدن به ایران اگر بخواهند با تاکسی از فرودگاه امام خمینی به هتلی که قبلا رزرو کرده‌اند برسند، باید حدود ۱۰۰ هزار تومان با نرخ تاکسی‌های ویژه فرودگاه بپردازند. اگر فرض کنیم که هتلی که رزرو کرده‌اند چهار ستاره باشد، باید چیزی در حدود شبی ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. اگر فرض کنیم که چهار شب را در تهران بمانند، پس باید رقمی حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هتل در تهران در نظر بگیرند.

در طول این ۴ روز هم، احتمالا می‌خواهند به مکان‌های دیدنی تهران مانند درکه و دربند، باغ ملی، امامزاده صالح، برج آزادی، برج میلاد، بازار میدان تجریش و شهرری و امثالهم هم سری بزنند. اگر فرض کنیم تمام این دوست‌داشتنی‌ها تهران را با آژانس بروند، چیزی حدود روزانه ۱۵۰ هزار تومان باید در نظر بگیرند. البته که اگر حوصله شلوغی‌های مترو و تراکم جمعیت اتوبوس‌های BRT را داشته باشند، می توانند این ۱۵۰ هزار تومان را به ۱۵ هزار تومان و حتی کمتر هم برسانند.

اما این تمام هزینه‌های گردشگران در تهران نیست، چرا که این زوج اروپایی، به جز صبحانه که احتمالا در هتل سرو می‌شود، باید ناهار و شام خود را هم در رستوران‌ها میل کنند. این دو نفر باید برای هر وعده غذای معمولی در تهران حدودا ۵۰ هزار تومان در نظر بگیرند. هرچند این رقم به نسبت نوع رستوران، سبک غذا و منطقه‌ای که قرار دارد می‌تواند بالاتر و پایینتر باشد.

پس رقم تقریبی هزینه‌های چهار روز این زوج در تهران شامل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هتل، ۷۰۰ هزار تومان هزینه تاکسی و باز هم حدودا ۴۰۰ هزار تومان هزینه غذا خواهد بود. در نتیجه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تنها در تهران هزینه کرده‌اند. با قیمت یوروی امروز ۲۱ شهریور که در بازار حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود، تا اینجای سفر حدود ۱۷۰ یورو در تهران هزینه کرده‌اند.

ادامه سفر در نصف جهان

بعید است گردشگری به ایران برود و قصد سفر به اصفهان را نداشته باشد. راه‌های رسیدن از تهران به اصفهان متعدد است. از اتوبوس‌های VIP گرفته که با هزینه ۴۰ هزار تومان و حدودا ۵ ساعته شما را از پایانه بیهقی به ترمینال کافه اصفهان می رسانند تا پروازهای یک ساعته که برای هر نفر حدودا ۳۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

هتل‌های زیبای اصفهان البته چندان ارزان نیستند و بازهم حدودا هر شب ۳۰۰ هزار تومان برای اقامت در هتلی چهار ستاره باید پرداخت کرد. این زوج اگر بخواهند پنج روز در این شهر زیبا بمانند، باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای این اقامت هزینه کنند.

هزینه رفت و آمد در اصفهان اما به اندازه تهران گران نیست و می‌توان با مبلغی کمتر و حدودا ۳۵۰ هزار تومان پنج روز در اصفهان گشت و سی و سه پل و مسجد امام و میدان نقش جهان و پل خواجو و منار جنبان و دیگر مکان‌های دیدنی پایتخت صفویان را از نزدیک مشاهده کرد.

هزینه خوراک هم کمی ارزانتر از تهران خواهد بود و شاید بتوان با هر وعده ۴۰ هزار تومان هزینه‌ها را مدیریت کرد.

پس سفر اصفهان هم هزینه‌ای بالغ بر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هتل، ۸۰ هزار تومان(اتوبوس) یا ۶۰۰ هزار تومان (هواپیما)، ۳۵۰ هزار تومان هزینه رفت و آمد و ۴۰۰ هزار تومان هزینه خرد و خوراک هزینه روی دست زوج اروپایی خواهد گذاشت. مجموع هزینه سفر اصفهان حدود ۲ میلیون ۳۳۰ هزار تومان البته با درنظر گرفتن اتوبوس خواهد شد. به این ترتیب با قیمت یوروی روز در بازار ایران حدود ۱۵۰ یورو هزینه این دو نفر در اصفهان می شود.

ایستگاه پایانی، آرامگاه کوروش و داریوش

گردشگران اروپایی بعد از گذراندن چند روزی در روزگار ایران اسلامی، احتمالا مایل خواهند بود چند روزی نیز سری به روزگار ایران پیش از اسلام بزنند. برای این امر هیچ‌جا بهتر از شیراز نخواهد بود. حالا که این زوج اروپایی مسیر تهران تا اصفهان را با اتوبوس طی کرده‌اند، می‌توانند با کمی صرفه‌جویی از اصفهان تا شیراز هم با اتوبوس به سفر خود ادامه دهند. مسیری حدودا پنج ساعته که باز هم حدودا ۴۰ هزار تومان برای هر نفر هزینه خواهد داشت. در شیراز هم حدودا شبی ۴۰۰ هزار تومان هزینه هتل ۴ ستاره برای دو نفر خواهد شد و اگر این زوج بخواهند پنج شب در این شهر بمانند، باید حدود دو میلیون تومان برای اقامت در شهر حافظ و سعدی بپردازند.

هزینه خوراک تقریبا مشابه اصفهان است و همان وعده‌ای ۴۰ هزار تومان را برایشان در نظر می‌گیریم. هزینه رفت و آمد اما ارزانتر است و برای این پنج روز با ۳۰۰ هزار تومان می‌توانند هم حافظیه و آرامگاه سعدی را ببینند و هم از تخت جمشید و بازار وکیل و شاهچراغ بازدید کنند.

اما مسافت شیراز به تهران طولانی‌تر از آن است که بتوان به سادگی با اتوبوس به پایتخت برگشت. پس بهتر است برای بازگشت به تهران از هواپیما استفاده کنند. قیمت بلیط هواپیما هم از شیراز به تهران هم حدودا نفری ۳۰۰ هزار تومان می شود و در مجموع باید ۶۰۰ هزار تومان برای بازگشت به تهران در نظر گرفت.

پس آخرین ایستگاه هم هزینه‌های شیراز خواهد بود که باید حدودا ۸۰ هزار تومان هزینه اتوبوس، دو میلیون تومان هزینه هتل، ۴۰۰ هزار تومان هزینه خوراک و ۳۰۰ هزار تومان هم بابت رفت و آمد در شیراز و بالاخره ۶۰۰ هزار تومان هم برای بلیت هواپیما از شیراز به تهران هزینه کنند. این سفر در مجموع هزینه‌ای حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان روی دست این زوج اروپایی خواهد گذاشت. با توجه به قیمت یورو در بازار ایران (۲۱ شهریور) این مبلغ معادل حدود ۲۱۵ یورو خواهد بود.

حقوق یک کارگر در فرانسه

پس سفر حدودا دو هفته‌ای زوج اروپایی به تهران به صورت تقریبی ۳۵۰ یورو (بلیط)، ۱۷۰ یورو در تهران، ۱۵۰ یورو در اصفهان و بالاخره ۲۱۵ یورو در شیراز هزینه خواهد داشت. یعنی چیزی کمتر از ۹۰۰ یورو این سفر دو هفته‌ای هزینه بر خواهد بود. اما حقوق یک کارگر ساده در فرانسه ساعتی ۹ و ۸۸ یورو است که با کسر مالیات، بیمه و دیگر موارد برای او ۷/۶۱ یورو در روز باقی می‌ماند.

اگر این کارگر فرانسوی در روز ۷ ساعت کار کند دستمزد روزانه‌اش ۵۳/۲۷ یورو خواهد بود. این کارگر اگر ۵ روز در هفته کار کند، می تواند ماهانه حدود ۱۰۶۰ یورو درآمد داشته باشد. پس این کارگر با چیزی کمتر از حقوق یک ماهه خود می‌تواند سفری کامل به ایران داشته باشد و تهران و شیراز و اصفهان را بگردد و حتی ولخرجی هم بکند و بدون صرفه جویی سفری به یاد ماندنی را تجربه کند. این درحالیست که یک زوج فرانسوی هرگز نمی‌تواند با این مبلغ بیش از ۱۰ روز را در اروپا با این کیفیت (سطح هتل) به سفر برود.

منبع: عصر ایران 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
خدایا به ما رحم کن رحم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
واقعا ما چه گناهی کردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
الان برای اروپاییها ایران شده بهترین کشور برای سفر از لحاظ هزینه خیلی راحت با کمترین هزینه میان خیلی لوکس میخورن میگردن تفریح میکنن میرن اونوقت خانواده ما هم در خرید پوشک بچه موندن
Iran (Islamic Republic of)
رضا دنیادیدگان
۱۳:۲۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
کسیکه این مقاله را نوشته خیلی مقرض هست که میخواد بگه ما چقدر بدبختیم حالا کارگر ساده ما با درآمد یکسالش نمیتونه ویزای شینگن 700 یورویی بگیره بعد تازه بتونه راهش نمیدن برو ...
Germany
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
مغرض چیه؟
داره درد دل مردم رو میگه
میگه ارزش پول ما چقدر کم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
منم با در امد یک ماهم میتونم سه چهار شب تو هتل اقامت کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
منظورتون اینه که توایران همه چی ارزون هستش نخیرم ارزون نیست دستمزدشون زیادچون واسه کارگرشون ارزش قائل هستن من خودم باحقوق یک ماهم فقط می تون دوروزتوهتل چهارستاره اتاق بگیرم سی سالم تاحالانتونستم یه بارمشهدیایه باربه شمال نرفتم چه برسه پول جمع کنم برم خارج کشور
Iran (Islamic Republic of)
م.
۱۶:۲۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
دمتگرم منم مثل تو هستم یعنی همه مثل هم هستیم؟ فقط افسوس میخوریم و منتظر معجزه هستیم ولی............................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
ضمن تشکر از این مطلب،معلوم میشه دستمزد با مخارج محل زندگی تناسب دارد، حالا یک کارگر ایرانی کجای دنیا می‌تونه چنین صفایی بکنه، لطفاً مطلبی بنویسید.متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
بیان اصفهان کویر ببینن
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۲:۱۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
مطلب جالبی بود دقیقا مثل هزینه سفر یک تهرانی به یکی از روستاهای نزدیک پایتخت میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
حقوق یک روزش میشه هفتصدهزارتومن حقوق یک ماه ماهم همینقدره...
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۱:۵۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
با تشکر از مقاله خوبتان که موضوع آن قابل توجه است و باید به آن بسیار جدی نگریسه شود زیرا در شرایط کنونی همانطور که در این مقاله به آن اشاره شده موضوع توریسم برای کشور بسیار میتواند درامد زاباشد به شرطی که دچار بی توجهی مسئولین عزیز نشود و این فرصت عظیم بیهود از دست نرود که این دینیس بر گردن آنها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
مقاله رو جوری تموم میکنید که انگار این یه نکته ی مثبته همین الان همه ی عراقیا مرزی دارن میان منطقه بازار اروند هر چی میتونن میخرن میبرن از پوشک بگیر تا شیر خشک و دارو و رب 14.000 تومنی که قیمتش دو برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
ما هم باحقوق یک ماهمون می تونیم بریم اروپا،،،،،،،،،،،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
کاری کردین که ملت آرزوی یه سفر داخل شهر خودشون و دارن..کارگر که هیچ کارمندشم نمیتونه این سفر و بره.. پس خوش بحال این ملت ...
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۱:۳۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
حقوق منم به کل می‌ره واسه قسط . دم آخر فرض هم کنم
Germany
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
من هم ده هزار تومان میدم و میرم سی و سه پل و یه بستنی میخورم و به برج ایفل فکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
واقعا دمتون گرم ک با بی ارزش کردن پول
انقدر ب گردشگری کمک کردید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
فکر نکنم بتونیم سفر اون دنیا هم بریم چه برسه به داخلی و دوردنیا.....
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
الان يعني خراب کردن قيمت ارز خيلي هم خوبه!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
توی ایران هم ما معلم ها فقط میتونیم کمی از قسط هامون رو بدیم به جای بقیه مخرج ماهانمون هم صلوات بفرستیم چون بجاش امنیت داریم!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
باید دولت ویزای ورود به ایران را به شدت افزایش دهد. مخصوصا برای عراقی ها!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
من الان 5 ساله که میخوام زن و بچه ام راببرم مشهد زیارت امام رضا (ع) ولی نمیتونم و شرمنده خانوادم شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
ایکاش حقوق های ما هم اینگونه بود
Iran (Islamic Republic of)
خواهش انتشار
۱۰:۵۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
افسوس که خود ما آنقدر ارزش پول خود را کم کرده ایم که خودمان نمی توانیم در کشور خود سفر کنیم، خودمان نمی توانیم سیر بخوریم، ولی پز آن را می دهیم اروپایی بیاید و سفر کند و لذت ببرد بعد 1000 یورو بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
بدبخت کارگران و کارمندان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
بسیار عالی
من هم با درآمد یک ماهه خیلی زورم برسه بتونم یک کیلو گوشت ، دو عدد مرغ، 2-3 بسته پوشک بچه و یک روز در میان 10 عدد نان لواش بخرم و مقداری پنیر بخرم و مابقی هم پرداخت هایی مثل برق، اب، گاز، تلفن و از 15 برج به بعد باید گرسنگی بکشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
خیلی متن جالبی بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۳ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
ممنون از این همه اطلاع رسانی تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
برای یک خانواده ایرانی که به دلار خرج می کنه ولی با ریال حقوق میگیره هم حساب کنید ! شاید مسئولین خجالت بکشند از اوضاع فلاکت بار ایرانی ها !
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی 1
۰۹:۴۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
با تشکر از این مطلب جالب، ما هم با حقوق یک ماهه می توانیم بشینیم تو خونه وقسط بدیم وبه سفر خوب وخوشی در ایران که کمه ،به سفر دور دونیا فکر کنیم وحالشو ببریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
امیدوارم مشکلات اقتصادی هر چه زودتر بر طرف شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
باهوش ، منظور تبدیل نرخ ارز یورو به ریال است !
آخرین اخبار