پیش بینی تولید بیش از 9 هزار تن آفتابگردان در استان كرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در سال زراعی جاری پیش بینی می شود حدود 9 هزار تن آفتابگردان آجیلی و روغنی در استان تولید شود.

پیش بینی تولید بیش از 9 هزار تن آفتابگردان در استان كرمانشاهخسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،گفت : سالانه بالغ بر 5هزار هکتار از اراضی استان به کشت آفتابگردان آجیلی اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اینکه عمده کشت آفتابگردان آجیلی استان در شهرستانهای سنقر و صحنه می باشد خاطرنشان کرد: پیش بینی شده حدود 8 هزار و 500 تن از این آفتابگردان در استان تولید شود.

شهبازی با بیان اینکه آفتابگردان آجیلی درآمد مناسب و اقتصادی برای کشاورزان دارد خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث تمایل کشاورزان به کشت آفتابگردان آجیلی شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 95 کشت آفتابگردان روغنی نیز در استان شروع شده تصریح کرد: در همین سال با تاکید بر امکان برداشت مکانیزه نوع روغنی و شرایط مساعد شهرستان اسلام ابادغرب برای اولین بار آفتابگردان روغنی از ارقام هیبرید وارداتی اسکار و فانتزیا در سطح 48 هکتار کشت گردید.

شهبازی اضافه کرد: در سال 96 سطح آفتابگردان روغنی به 83 هکتار عمدتا در کشت دوم افزایش یافت و در سال زراعی 96 -97 امکان کشت زود هنگام این محصول با تدارک 560 کیلوگرم بذر هیبرید رقم اسکار یارانه دار در اسفندماه 96 مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: همچنین بذور مورد نیاز کشت از رقم هیبرید هایسان به مقدار 1900 کیلوگرم تدارک دیده شد.

وی افزود: آفتابگردان روغنی در اراضی دشت شیان در سطح 300 هکتار از این اراضی کشت گردیده است که مزارع از وضعیت مطلوبی نیز برخودار بوده که در راستای توسعه این کشت تمامی سطح ابلاغی افتابگردان روغنی استان به میزان 300 هکتار محقق شد.

وی افزود: پیش بینی داریم از سطح فوق الذکر حدود 600 تن افتابگردان روغنی تولید شود و در این راستا مکاتبات جهت تامین دستگاه هد برداشت الگویی با مجری دانه های روغنی انجام گرفته و کارگاههای اموزشی انتقال یافته های تحقیقاتی، تهیه گزارش خبری و برنامه رویش در راستای ترویج و افزایش بهره‌وری در زراعت این محصول توسط مدیریت ترویج صورت گرفته است.

 

 

انتهای پیام/د

اختصاص 5 هزار هکتار از اراضی استان به کشت آفتابگردان آجیلی

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.