دیدار معاون وزیر خارجه ایران با «عبدالله عبدالله» در کابل

سید «عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران امروز (سه شنبه) با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در کابل دیدار و گفتگو کرد.

دیدار معاون وزیر خارجه ایران با «عبدالله عبدالله» در کابلبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران امروز (سه شنبه) با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در کابل دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار عبدالله ضمن ابراز علاقه مندی به تکمیل و امضای سند همکاری‌های جامع و ایجاد کمیته‌های پنج‌گانه کاری میان دو کشور؛ نشست سه جانبه افغانستان، ایران و هند را مهم خواند و گفت که امیدواریم این نشست، فرصت‌های تازه‌ ای را برای مردم،  سرمایه‌گذاران و بازرگانان سه کشور ایجاد کند.

وی تأکید کرد که افغانستان در سیاست خارجی‌ بر اساس اصل حاکمیت ملی و منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد و روابط میان دو کشور تحت تأثیر کشور دیگر نخواهد بود.

عبدالله گفت که تروریسم تهدیدی در برابر امنیت ملی افغانستان بوده و در راستای مبارزه با تروریسم، همکاری‌هایی میان افغانستان و ایران وجود داشته است؛ اما تهدیدهای مشترک نیازمند همکاری‌های بیشتر است.

افزون براین عراقچی نیز در این دیدار گفت که به منظور شرکت در نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند و همچنین بحث و گفتگو در مورد سند جامع همکاری‌ها میان دو کشور به کابل سفر کرده است.

وی افزود: کار سه کمیته از کمیته‌های پنج‌گانه برای دست‌یافتن به سند جامع همکاری‌های مشترک میان دو کشور نهایی شده است و کار روی دو کمیته دیگر ۹۰ درصد پیش رفته است.

عراقچی بر تداوم همکاری‌ بانکی و گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد و گفت که هم اکنون مبادله اقتصادی میان ایران و افغانستان به ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته وی، نهایی‌سازی و امضای سند همکاری‌های جامع، در روابط دو کشور «نظم نوین» و «شکوفایی» به وجود خواهد آورد.

عراقچی تأکید کرد که سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری با دولت است و از ابتکار دولت افغانستان برای حفظ وحدت ملی، تأمین ثبات، صلح و امنیت حمایت می‌کند.

همچنین در این دیدار در زمینه همکاری دوجانبه در راستای مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق و تولید مواد مخدر، بحث مهاجران، برجام، معضل آب و گسترش همکاری‌های دوجانبه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.