باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

منبرکشی رسمی عاشورایی در ساری

یکی از رسم‌های قدیمی و سنتی در میان ساروی‌ها آیین سنتی منبرکشی در ماه عزاداری امام حسن (ع) و یاران وفادارش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مازندران سرشار از آیین‌های سنتی و عاشورایی است که ریشه در دل و جان مردمان آن دارد و تجلی عشق و ارادت علویان طبرستان به خاندان اهل‌بیت (ع) است ،اما بسیاری از این آیین‌ها درگذر زمان یا فراموش‌ شدند و یا دگرگون که نیازمند احیا و بازآفرینی هستند.

 

منبرکشی رسمی عاشورایی در ساری

دیار علویان و سرزمینی که در طول تاریخ با ولایت گره خورده است و آیین‌های عاشورایی‌اش، اوج ارادت علویان متجلی می‌سازد و کرب زنی، علم‌گردانی، منبرکشی، فرمازنان، گره بندی، قوم بنی اسد، حسین حسین سرهادیم صداره (با صدای بلند حسین حسین بگوییم) و تعزیه تلاونگ (تعزیه خروس‌خوان) از جمله آیین‌های عاشورایی مردمان دیار علویان است که نسل به نسل و سینه‌به‌سینه منتقل‌شده است.

آیین مذهبی منبرکشی از جمله مراسم ایام محرم است که در محله قدیمی شهر ساری اجرا می‌شود و خادمان منبر که نسل به نسل منبر را نگهداری می‌کنند ، این مراسم را به اجرا درمی آورند.

منبرکشی رسمی عاشورایی در ساری

خادمان چند روز قبل از اجرای مراسم منبر را بیرون آورده و یکپارچه سبز بر روی آن می‌اندازند و از اذان صبح خادمین منبر در روز تاسوعا مشغول پخت برنج نذری می‌شوند، که این برنج به‌عنوان تبرک به عزاداران داده می‌شود.

یکی از بانوان ساروی گفت: در این مراسم زنان و نوجوانان و جوانان بر حسب نیت و حاجتشان با پارچهٔ سبز به‌عنوان دخیل برای ادای نذرشان به منبر گره می‌زدنند و شمع را داخل تشت پر از گل که بر روی منبر قرار دارد روشن می‌کنند.

وی افزود: بانوان در این روز خرما، شربت و مبلغی پول به عنوان نذر به خادم منبر می‌دهند تا حاجت شان برآورده شود.

منبرکشی رسمی عاشورایی در ساری

طوبی اوصانلو مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: دسته عزاداران خصوصاً گروه زنان به‌پای منبر‌ها رفته و به منبر که می‌رسند با ذکر صلوات از زیر منبر رد می‌شوند و پارچهٔ سبزی به‌عنوان دخیل برای ادای نذرشان به منبر گره می‌زنند و شمع را داخل تشت پر از گل که بر روی منبر قرار دارد روشن می‌کنند و اگر نذری داشته باشند که شامل خرما، یا شربت و یا مبلغی پول به خادم منبر می‌دهند تا حاجت آن‌ها برآورده شود.

وی افزود: درگذشته برخی از افراد برای گرفتن حاجت پابرهنه برای روشن کردن شمع به‌پای منبر می‌رفتند و عده‌ای نیز سر یا شانه خود را گل مالی می‌کردند.

منبرکشی رسمی عاشورایی در ساری

اوصانلو گفت: در ساری رسم بر این بود که شمع بلندی را به‌ پای منبر آورده وروشن می‌کردند، اما امروزه این رسم از بین رفته است.

وی افزود: این مراسم تا پاسی از نیمه‌شب ادامه دارد و اهالی معتقدند زیارت منبر و عبور از زیر آن‌یک سال سلامتی خانواده را تأمین می‌کند.

ثبت آیین منبرکشی در فهرست آثار معنوی ملی

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: برخی از آیین‌های عاشورایی مازندران در فهرست آثار معنوی ملی به ثبت رسیده، که مراسم آیینی مذهبی، کرنانوازی، کربزنی، منبرکشی، علم گردانی، سنت آیینی مذهبی طعام دهی در سورک و مراسم روز یازدهم در دودانگه ساری از جمله این مراسم است.

منبرکشی رسمی عاشورایی در ساری

 

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

برچسب ها: آیین سنتی ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار