عبدوس خبر داد؛‌

ورود سازمان انرژی اتمی برای بررسی پساب‌های آلوده به رادیو اکتیو در استان گلستان

مدیر کل محیط زیست استان گلستان از ورود سازمان انرژی اتمی برای بررسی پساب های آلوده به رادیو اکتیو در این استان خبر داد.

ورود سازمان انرژی اتمی برای بررسی پساب های آلوده به رادیو اکتیو استان گلستانعبدوس مدیر کل محیط زیست استان گلستان در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با پساب کارخانه استحصال ید در استان گلستان که مشکوک به مواد رادیو اکتیو است،‌ اظهار کرد: اين واحد از دی ماه سال 96 تكميل شده و تقاضای مجوز بهره برداری از اداره کل محیط زیست را داشته که به دلیل حساسیت های زیست محیطی و رفع كامل ابهامات و نگرانی های به وجود آمده، تاکنون هیچ مجوز بهره برداری برای این واحد صادر نشده است.

وی افزود: همچنین در برخی از رسانه ها در خصوص آلودگی پساب و پسماند واحد استحصال ید كه سابقه فعاليت آن در استان به بيش از 10 سال می رسد، به مواد رادیواکتیو اشاره شده که اداره کل محیط زیست استان کاملا این موضوع را تکذیب می کند.


بیشتر بخوانید:  پسماند، آلودگی هوا و پساب 3 چالش زیست محیطی تهران


مدیر کل محیط زیست استان گلستان تصریح کرد: شرکت استحصال ید استان گلستان پساب های تصفیه شده خود را به تالاب خشک شده «اینچه» می ریزد و رنگ متفاوت تالاب به دلیل جلبک هایی است که در گذشته به علت ورود پساب های تصفیه نشده به این تالاب بوده است.

عبدوس گفت: با توجه به حساسیت ها و نگرانی های مردمی در خصوص آلودگی احتمالی پساب و پسماند شرکت استحصال ید، در سال گذشته با سازمان انرژی اتمی کشور مکاتبات و ارتباطات مطلوبی در این زمینه صورت گرفت .

وی ادامه داد: در سال گذشته چندین مرتبه پایش شرکت و مناطق اطراف کارخانه و تالاب، نمونه برداری از پساب، پسماند و خاک توسط دفاتر تخصصی حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی انجام شده است. این موضوع منجر به عقد قرارداد شرکت استحصال ید با شرکت «پسماندداری» برای مطالعه و مدیریت پساب و پسماند شد و تمامی فعاليت های اين واحد تحت نظارت كارشناسان ياد شده در حال انجام است.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان گفت: همچنین در خصوص ورود نهادهای نظارتی و برای بررسی مشکلات زیست محیطی و رفع آن بازدیدهای میدانی انجام شده که راهکارهایی نیز برای آن ارائه شده که در دست اقدام است.

وی افزود: در یک سال گذشته هیچ گونه مجوز بهره برداری، توسعه، افزایش ظرفیت به هيچ يك از شرکت های استحصال ید در استان صادر نشده است .

عبدوس در پایان تاکید کرد: با توجه به برنامه های در دست اقدام و پیگیری های مستمر اداره کل محیط زیست استان، برای اولین بار در ده سال گذشته از آغاز فعالیت استحصال ید در کشور برنامه جامع مدیریت زيست محيطی پسماند و پساب در حال تدوين است. در خصوص پرتوزايی نيز صدور هرگونه مجوز جديد از سوی اداره كل حفاظت محيط زيست استان گلستان مشروط به اخذ تاييدات «دفتر حفاظت در برابر اشعه» سازمان انرژی اتمی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار