فقط ۶ درصد اعتبار سالانه سد دالکی اختصاص یافت

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: در بودجه امسال فقط ۶ درصد اعتباری که سالانه برای ساخت سد دالکی باید اختصاص یابد، مصوب شده است.

فقط ۶ درصد اعتبار سالانه سد دالکی اختصاص یافتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شاهپور رجایی در جمع خبرنگاران شهرستان دشتستان، افزود: برای ساخت سد دالکی در این شهرستان اعتباری معادل ۵۶۸ میلیارد پیش بینی شده که بودجه مصوب سال ۹۷ این طرح تنها ۱۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: برای تکمیل این طرح طبق برنامه زمان بندی، نیازمند اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: این شرایط در طرح‌های آب استان نمود پیدا می‌کند، به طوری که در سال ۹۷ به طرح سد باغان پنج میلیارد تومان اختصاص داده شده و این میزان برای سد خاییز صفر بوده است.

رجایی گفت: تاخیر در ساخت این سد‌ها باعث دنباله دار شدن مشکلات کم آبی خواهد شد و مردم در پایین دست این سد‌ها برای جلوگیری از خشک شدن نخل‌هایشان، به حفر چاه غیرمجاز دست می‌زنند.

او بیان کرد: بارندگی در استان بوشهر در سال آبی ۹۶-۹۷، معادل ۱۰۷ میلیمتر بوده و این در حالی است که میانگین بلند مدت بارندگی بوشهر با ۲۴۶ میلیمتر است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر افزود: از سوی دیگر در دهه گذشته با افزایش دما نیز رو به رو بوده‌ایم و این عامل در کنار کاهش بارش‌ها منجر به افزایش نیاز و تقاضا برای مصرف آب و از سوی دیگر کاهش تغذیه منابع آب سطحی و زیرزمینی می‌شود.

رجایی همچنین با پوزش از مردم دشتستان بابت اختلال پیش آمده در خدمت رسانی و تشکر بابت صبوری آنان، تصریح کرد: در استان بوشهر حدود ۵۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد براساس اولویت بندی صورت گرفته در حال پر کردن آن‌ها هستیم.

وی با اشاره به حفر یازده حلقه چاه برای تامین اضطراری بخشی از آب آشامیدنی برازجان، بیان کرد: حجم آب برداشتی از این چاه‌ها حداکثر پنج هزار مترمکعب خواهد بود که این حجم در مقابل برداشت چاه‌های کشاورزی مقداری بسیار ناچیز است و برداشت از این منبع فقط برای تامین اضطراری آب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر افزود: نزدیک به ۲۲۰ میلیون مترمکعب سالانه از منابع آب زیرزمینی دشتستان برداشت می‌شود که این میزان برابر با ۴۰ درصد از مصرف آب زیرزمینی استان بوشهر است.

رجایی شهر‌های بوشهر، برازجان، آبپخش، جم، تنگ ارم، بوشکان، کلمه و عسلویه را شهر‌های در معرض تنش آبی عنوان کرد و گفت: مرجع طبقه بندی شهر‌های دارای تنش آبی وزارت نیروست و هیچ مقام مسوولی در این وزارتخانه، تا کنون بیانی مبنی بر نبود بحران یا تنش آبی در برازجان و یا حتی سایر شهر‌های دشتستان و استان بوشهر نداشته‌اند.

انتهای پیام/ک

کاهش 56 درصدی بارندگی در استان بوشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.