مدیر مدرسه کودکان کار:

مدارس کودکان کار خاص نیستند/ حدود ۱۳ هزار کودک کار در پایتخت داریم

داوودی گفت: مدارس کودکان کار جزو مدارس خاص نبوده و در چارچوب سیاست‌های آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند.

مدارس کودکان کار خارج از سیاست‌های آموزش و پرورش نیست/ حدود ۱۳ هزار کودک کار در پایتخت داریمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد حسن داوودی مدیر مدرسه کودکان کار در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های مربوط به کودکان کار، اظهار کرد: بر اساس تعاریف بین‌المللی کودکان کار گروه سنی کمتر از 18 سال را شامل می‌شوند اما در ایران این سن سه سال کمتر است و کار کردن کودکان در این گرو‌ه‌های سنی باعث آسیب به نیازهای زیستی و حقوقی آنها می‌شود.

وی ادامه داد: آمار دقیقی از کودکان کار وجود ندارد اما حدودا تخمین زده می‌شود که در تهران بین 10 تا 13 هزار کودک کار داشته باشیم.

داوودی با اشاره به اینکه کودکان محصل در مدرسه کار با اخذ برگه اشتغال به تحصیل برای فعالیت در طول روز با مشکلاتی چون دستگیری از سوی مراجع زیربط مواجه نمی‌شوند، گفت: کودکان کار معمولا از بهزیستی، پلیس و گشت‌های شهرداری می‌ترسند اما کودکانی که تحت پوشش داریم اینطور نیستند و از مهمان‌هایی که در مدرسه پذیرای آنها می‌شویم، استقبال خوبی می‌کنند.

مدیر مدرسه کودکان کار با اشاره به اینکه این مدرسه از آموزش و پرورش مجوز گرفته است، ‌اظهار کرد: مأموران دولتی در مواجهه با کودکان برخورد خشنی دارند به همین جهت این کودکان برای رفتن به مدرسه و آموزش تمایل چندانی نشان نمی‌دهند اما در مدرسه کودکان کار برخورد خشنی با آنها نداریم و آغوشمان برای کودکان کار باز است.

رفتارهای سلبی مدارس باعث بازماندگی از تحصیل کودکان کار می شود

داوودی بیان کرد: اولین سال فعالیت مدارس کودکان کار، جذب دانش آموز به سختی انجام شد و با کمک مددکاران به تدریج توانستیم این کودکان را شناسایی و به مدرسه هدایت کنیم.

وی رفتارهای سلبی که در مدارس دولتی برای کودکان کار ایجاد می‌شود یکی از علل اصلی بازماندگی از تحصیل این کودکان دانست و تشریح کرد: برخوردهای نامناسب با کودک مانع از حضور مستمرشان در مدرسه می‌شود.

مدیر مدرسه کودکان کار با بیان اینکه در این مدرسه مهارت‌های کنترل خشم، زندگی و روش‌های کسب حلال مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: آموزش‌ها در این مدرسه رایگان است و با همت خیران دنبال می‌شود.

داوودی تصریح کرد: باید نگاه واقع بینانه‌ای به موضوع کودکان کار داشته باشیم چرا که بی‌توجهی به این گروه از کودکان بزه‌کاران فردا را می‌سازد بنابراین از حالا باید به این کودکان توجه کنیم.

مدیر مدرسه کودکان کار ادامه داد: در این مدارس دانش آموزان جداسازی نشده‌اند و در هر مدرسه‌ای از منطقه دروازه غار که مراجعه کنیم، کودکانی با این شرایط وجود دارند اما دانش آموزان مدرسه ما با رضایت به این مدرسه آمده‌اند و آموزش‌هایی در حوزه آموزش و پرورش رسمی کشور همچنین آموزش مهارت‌های مورد نیازشان را دریافت می‌کنند درواقع مدارس دولتی ما باید ساختار خود را اصلاح کنند تا کودکان کار با رغبت به سمت این مدارس راهی شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار