زنگنه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

در هیچ قانون بین المللی مجازات دلخواه آمریکا تعریف نشده است

کارشناس مسائل سیاسی گفت:لازم است شکایتمان در لاهه را با جدیت پیگیری کنیم چرا که در هیچ قانون بین المللی مجازات دلخواه آمریکا تعریف نشده است.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ایالات متحده به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل با خروج از برجام تعهداتش را نقض  و با اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان خلاف قوانین بین المللی اقدام کرده است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، گفت: توافقی در شورای امنیت، بالاترین رکن سازمان ملل به تصویب رسید و آمریکا به عنوان یکی از اعضا شورا، این قطعنامه را پذیرفته است، قطعنامه‌ای که مهر تایید برجام از سوی شورای امنیت است، بنابراین این اقدام غیر قانونی بوده و آمریکا نمی‌تواند از مصوبه شورا خارج شود.

زنگنه با بیان اینکه قطعنامه 2231 شورای امنیت در رابطه با برجام ، در بالاترین سازمان بین الملل تصویب شده است، تصریح کرد: براساس قطعنامه 2231 آمریکا هر گامی که خلاف آن بردارد اقدامی خلاف قانون مرتکب شده است که بر مبنای آن، می توان ایالات متحده را کشوری دانست که به قوانین بین المللی پایبند نبوده و آنهارا نادیده می گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از طرف دیگر در بعد حقوق بین الملل هر جرمی باید تعریفی داشته باشد. اگر دولت یا رئیس جمهور ایران و یا هر شخصی جرمی را مرتکب شود باید این جرم در قوانین بین الملل تعریف شده و حدود آن مشخص باشد و هر مجازاتی باید در قوانین بین المللی ذکر شده باشد.

وی تاکید کرد:  آمریکا نمی‌تواند با  ارائه قوانین یکجانبه اقدامات ایران را مجرمانه تلقی کند، چرا که مطابق قوانین تعریف شده در شورای امنیت سازمان ملل، ایران هیچ جرمی مرتکب نشده است؛ حتی اگر عملی یا ترک فعلی انجام  شده باشد، در هیچ قانون بین المللی مجازات دلخواه آمریکا تعریف نشده است، زیرا واشنگتن انتظار دارد برای هر عمل خلاف میلشان، بلافاصله  تحریمی، آن هم از نوع اقتصادی درنظر گرفته شود. 

زنگه با اشاره به اینکه در قوانین بین الملل حدود تحریم‌ها و مجازات باید مشخص شده باشد، ادامه داد: تحریم های آمریکا، تحریم هایی فراگیر است که جامعه ایران و حتی اتباع ایرانی در خارج از کشور را هم دربرمی گیرد. علاوه براین  آثار تحریم ها بر نسل های آینده هم تحمیل خواهد شد و این جرم و تخلفی است که آمریکا مرتکب می شود.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: آمریکا در حال ارتکاب جنایتی علیه بشریت است و این بالاترین جرمی است که در قوانین بین المللی تعریف شده و باید نسبت به این نوع عملکرد مواخذه و مجازات شود.

زنگنه درباره شکایت ایران در دادگاه لاهه علیه اقدامات اخیر آمریکا و خروجش از برجام اظهار کرد: شکایت در دادگاه باید به صورت جدی پیگیری شود، چراکه آمریکا از قراردادی بین المللی تخلف کرده است، قراردادی که بر مبنای آن باید فعالیت های تجاری، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و رفت و آمد کنسولی و غیره مورد حمایت و نه تعرض قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: دادگاه لاهه بامحوریت شکایت  ایران از آمریکا برای خروج از برجام و اعمال تحریم ها برگزار می شود .دادگاه لاهه  پس از تایید صلاحیت، در مرحله اول درخصوص توقف تحریم‌ها حکمی موقت صادر می‌کند تا در اسرع وقت با تمام جزئیات در همین دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، لاهه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار