تجلیل از ۴ پیشکسوت در جشن سینمای ایران/ نصیریان از مهرجویی قدردانی کرد

آیین نکوداشت ۴ پیشکسوت سینمای ایران با حضور بزرگان سینما و تئاتر در ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین نکوداشت بزرگان سینمای ایران، که قرار بود بیست و هشتم مرداد‌ماه برگزار شود، امشب مورخ دوم شهریور ماه با حضور اهالی سینمای ایران رسول صدرعاملی، امیر سیدزاده، فریدون جیرانی، حبیب رضایی، سیاوش حقیقی، محمد علی نجفی، منوچهر شاهسواری، مجید مجیدی و .. در ایوان شمس برگزار شد و از فعالیت‌ها و نقش آفرینی داریوش اسد‌زاده، داریوش مهرجویی، ابوالحسن تهامی، سید مهدی شجاعی تجلیل به عمل آمد.

علی نصیریان دبیر جشن خانه سینما، درابتدای برنامه پس از پخش کلیپی از صحبت های عزت الله انتظامی در جشن خانه سینما، گفت:درگذشت انتظامی برای من باورکردنی نیست و رفتن او را نمی توانم باور کنم. من فکر نمی کنم که آن شور، شوخ طبعی و ظرافت هیچ ‌گاه خاموش شود.

وی با اشاره به اینکه امسال جشن خانه سینما نداریم، افزود: وقتی شنیدم که امشب قرار است از مهرجویی تقدیر شود بسیار خوشحال شدم، مهرجویی نیاز به تعریف‌های کلیشه‌ای ندارد، چون اسمش تمام نشان‌های معنوی، هنری، اجتماعی و ... را دارد. ما به واسطه مهرجویی با سینما آشنا شدیم و تفاوت‌های بازی در مقابل دوربین و صحنه تئاتر را از او یادگرفتیم.
 
این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه کیمیایی یکی از پایه های سینمای جدید ایران است، بیان کرد: مسعود کیمیایی نیز همانند مهرجویی است و سینمای جدید ایران بر اساس آثار و نگاه آن‌ها بوجود آمد.
 
تجلیل از ۴ پیشکسوت در جشن سینمای ایران/ نصیریان از مهرجویی قدردانی کرد
 
وی درباره حضور  در فیلم سینمایی «گاو» اشاره کرد و گفت: ما یک گروه بازیگری بودیم که در فیلم «گاو» با مهرجویی همراه شدیم و بازنگری جدید در فضای تصویرسازی و بازیگری را مشاهده کردیم. درواقع او سینما و شخصیت ها را رنگ‌آمیزی کرد و با ظرافت تمام آنها را ساخت. آنچه دوست دارم بیان کنم آن است که ما قدردان فعالیت های تاثیرگذار او در سینما هستیم. من به فیلم هایی که با مهرجویی بودم افتخار می کنم، چون او را انسانی فرهیخته و کاربلد می دانم و حقیقت هم همین است.

نصیریان در ادامه از نحوه بازیگری عزت الله انتظامی یاد کرد و گفت: انتظامی روح بازیگری را در کارکترها می‌دمید که نقش «مَش حسن» در فیلم «گاو» نمود بارز این حرف است.

وی درباره داریوش اسد‌زاده بیان کرد: اسد‌زاده را از دهه‌های قبل می‌شناسم، او را در تئاتر لاله‌زار می‌دیدم. اسد‌زاده همیشه بسیار شیک پوش و عالی است.
 
بازیگر فیلم سینمای «امپراطور جهنم» در ادامه از مجموعه فعالیت های شجاعی و تهامی یاد کرد و گفت: با وجودی که با دوبله روی نقش ها مخالف هستم، اما تهامی کارش را در «هزار دستان» و «کمال الملک» به خوبی انجام داد و عالی بود.البته زنده یاد علی حاتمی هنر دوبله را دوست داشت و همواره از این حرفه در کارهایش استفاده می کرد.
 
نصیریان در پایان صحبت هایش اظهار کرد: حضور من در اینجا ادای دینی به دوستان و همکارانم به ویژه داریوش مهرجویی است تا ارزش کارهایشان حفظ و ماندگار شود.

همچنین در ادامه مراسم کلیپی از دوره‌های پیشین جشن خانه سینما و بخشی از اهدای جوایز پخش شد و پس از آن شاهسواری مدیر عامل خانه سینما با اشاره به کلیپ پخش شده از دوره های پیشین جشن خانه سینما و درگذشت بسیاری از هنرمندان سینما ایران گفت: یکی از سخت‌ترین لحظه‌های زندگی ما دیدن این تصاویر است، ولی باز لذت بخش خواهد بود. سینمای ایران، سینمای یکپارچه‌ای است. ما نکوداشت چهار نسل را در سینما خود داریم که بسیار ارزشمند است.ای کاش تصاویری از ابتدای تاسیس سینمای ایران وجود داشت تا همه آن کسانی که کارهای مهمی برای سینمای ایران کردند را بشناسیم.
 
تجلیل از ۴ پیشکسوت در جشن سینمای ایران/ نصیریان از مهرجویی قدردانی کرد

وی ادامه داد: برجستگی و تاثیر ارتباط مردم با پتانسیل های جوان سینما، غیرقابل انکار است، و هر کس که بخواهد در طی این چهل سال اخیر این تاثیرگذاری را انکار کند اشتباه است.
 
شاهسواری ضمن تجلیل از بزرگان سینمای ایران گفت: ما به افتخار همه کسانی که چارچوب اصلی سینمای ایران به وجود آوردند دست می زنیم و از آنها تجلیل می کنیم.
 

تجلیل از داریوش اسد‌زاده در جشن سینمای ایران

در ادامه سیروس ابراهیم زاده، علی دهکردی و همایون ارشادی برای بخش بزرگداشت داریوش اسد‌زاده روی صحنه آمدند و ابراهیم زاده بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به صحبت های علی نصیریان، بیان کرد: درباره اسدزاده باید بگویم که او یکی از شاخص‌ترین بازبگران حرفه‌ای ماست. او در مورد تئاتر مطالعات و تألیف کتاب های بسیاری را داشته ارزشمند است، و کمتر اتفاق می‌افتد که کتاب نخواند و این عادت را از جوانی تا امروز از دست نداده است.
 
این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه جهانی شدن سینمای ما به معنای واقعی از بذرپاشی ما بود، گفت: حضور گسترده جوان‌ها در تئاتر و سینما باعث خوشحالی من است که این برای سینما و تئاتر ما مفید خواهد بود.
 
تجلیل از ۴ پیشکسوت در جشن سینمای ایران/ نصیریان از مهرجویی قدردانی کرد
 
همایون ارشادی بیان کرد: اسد‌زاده شاهد زنده، تمام اتفاقات تاریخ هنر در هشت دهه اخیر است که خوشبختانه بخشی از آن را کتاب کرده‌است.
 
همچنین دهکردی اظهار کرد: هنرمندان ستون‌های اصلی اندیشه فرهنگ و معنویت هستند. همانطور که سرزمین ما دارای آثار باستانی است، که درست از آنها حفاظت نمی شود، ما میراث فرهنگی انسانیمان را نیز باید قدر بدانیم و این نوع جشن‌ها جایگاهی برای چنین اتفاقی دارد. ما خانواده بزرگ فرهنگ هستیم که امیدوارم سایه بزرگان بر سر ما مستدام باشد.
 
اسد‌زاده در ادامه مراسم ضمن تشکر از اهالی سینما، گفت: این جشن را به اهالی سینما تبریک می‌گویم، به مردمی که برای هیچ زحمت می‌کشند. سینما و تمام کسانی که در هنر کار می‌کنند عاشق هستند و خودشان نمی‌دانند.
 

تجلیل از ابوالحسن تهامی در جشن سینمای ایران

بزرگداشت بعدی به تهامی تعلق داشت و چنگیز جلیلوند، ناصر ممدوح، محمد تهامی نژاد و مرتضی رزاق کریمی در این بخش به روی صحنه حاضر شدند و جلیلوند دوبلور سینما و تلویزیون بیان کرد: او یکی از مدیران دوبلاژ صاحب سبک است و برای کار کردن با او باید دقت کامل را بکار برد.
 
تجلیل از ۴ پیشکسوت در جشن سینمای ایران/ نصیریان از مهرجویی قدردانی کرد
 
رزاق کریمی در ادامه بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که تهامی همواره داشته، آن بود که ما را با قله‌های فرهنگ و سینمای جهان آشنا کرد و از ایران نیز به دیگر کشور‌ها فرهنگمان را منتقل کردند. من برای او آرزوی سلامتی دارم و تندرستی برای آدم‌هایی که فرهنگ و هنر‌ها را به هم نزدیک می‌کنند، از خداوند خواهان هستم.
 
تهامی در ادامه گفت: در سده نوزدهم و بیستم ایران را با مینیاتور و فرش می‌شناختند، و در سده بیستم، جهان را با سینمای پیشرفته‌اش می‌شناسند. من بسیار مفتخرم سنگ ریزه‌ای از این موزاییک بزرگ سینمای ایران هستم.
 

تجلیل از داریوش مهرجویی در جشن سینمای ایران

در ادامه مراسم با تجلیل از فعالیت های داریوش مهرجویی، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی، رضا درمیشیان، محسن امیریوسفی و همایون اسعدیان به روی صحنه آمدند و صدرعاملی کارگردان سینما گفت: بسیار مفتخرم که اینجا حضور دارم. باید گفت که مهرجویی آغازگر و ادامه دهنده سینما بود و به ما یاد داد که بهره بردن از ادبیات در سینما معجزه می‌کند.
 
وی تصریح کرد:شرمنده ام که فیلم من بعد از «سنتوری» اکران شد ولی «سنتوری» توقیف شد و خجالت آور است برای مسئولان آن زمان که باعث شدند این فیلم توقیف شود و شاید اگر توقیف نمی شد یک بازیگر ما الان در ایران بود.

جیرانی نیز بیان کرد:با همه احترامی که برای کیمیایی قائلم، اما تفکری که مهرجویی که وارد سینما کرد، او با «گاو» به میان مردم و طبقه متوسط رفت.
 
تجلیل از ۴ پیشکسوت در جشن سینمای ایران/ نصیریان از مهرجویی قدردانی کرد
 
درمیشیان اظهار کرد: من مفتخرم که از مهرجویی زیاد یاد گرفتم. در ادامه نیز امیریوسفی در متنی از پیش نوشته شده از ارزش‌های کار مهرجویی یاد کرد و از تلخی و توقیف «سنتوری» و عواقب بد آن بر فیلمسازی مهرجویی گفت.

 اسعدیان افزود: سینما قطعا جایگاه ویژه‌ای برای شما قائل است و همه ما به شما افتخار می‌کنیم.
 
مهرجویی بیان کرد: بازگشت به سینمای گذشته کار بسیار شریف و درستی است، بخصوص در بلوای فقر کیفیتی که الان به سر می‌بریم. من از شما به خاطر اینکه برنامه را به خاطر فوت دوستانمان، یک هفته به تعویق انداختید، ممنونم. چراکه ما گوهرهای با ارزشی را از دست دادیم.
 

تجلیل از سید مهدی شجاعی در جشن سینمای ایران

در ادامه مراسم نوبت به بزرگداشت سید مهدی شجاعی رسید که برای آن مجید مجیدی، کمال تبریزی، علیرضا رضا داد و احمد مسجد جامعی روی صحنه آمدند.
 
مسجد جامعی گفت: این جشن فرهنگ و هنر را به اهالی سینما تبریک می‌گویم، به طبع در این جشن جای شجاعی نیز هست، غیر از تمام جشن‌های سینما این همدلی آن‌ها زبانزد و ارزشمند است.
 
رضا داد با بیان اینکه امیدوارم سال‌های سال سایه بزرگان بر سر این سینما باشد، اظهار کرد: مهدی را در دوکلام درد و دین می‌توان خلاصه کرد و امیدوارم سایش مستدام باشد.

مجیدی  ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در جشن خانه سینما، عنوان کرد: من افتخار می‌کنم که مهدی شجاعی در سینما و فیلمسازی من تاثیر مستقیم داشته است. مهمترین ویژگی او این است که همیشه مثل خورشید تابیده، او همیشه جوان‌های مستعد را پیدا و معرفی کرده است، و هنوز با اینکه که مویی که سپید کرده باز دنبال این ورود نیروهای جوان به سینماست، که این خصلتی ارزنده در او خواهد بود.

وی ادامه داد: وقتی قصد ساخت فیلم اول را دارید جسارت خاصی می‌طلبد، که من در اینجا باید ممنون شجاعی باشم که از ابتدا در کنارم بود بخصوص در ساخت «بچه‌های آسمان» اگر کنارم نبود، قطعا مسیر فیلمسازی و حضورم در سینما تغییر می‌کرد.
 
تجلیل از ۴ پیشکسوت در جشن سینمای ایران/ نصیریان از مهرجویی قدردانی کرد
 
تبریزی اظهار داشت: مطالب و کتاب‌های شجاعی بسیار تاثیرگذار است و از آنجایی که کار‌های او بسیار ارزش دارد، ترجیح می‌دهم از روی متن بخوانم و از او بگویم . سپس او متنی را درباره فعالیت و ارزش شجاعی خواند.
 
گفتنی است، در پایان این مراسم تصاویری از زنده یاد عزت‌الله انتظامی پخش شد و در خلال برنامه تندیس خانه سینما، به داریوش مهرجویی، داریوش اسد‌زاده، سید مهدی شجاعی و ابوالحسن تهامی تعلق گرفت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۰۸:۵۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
بسیار کار خوبی بود. ان شااله همیشه شاهد قدردانی از بزرگانمان زمانی که در قد حیات هستند باشیم.
آخرین اخبار