ادبیات در هفته ای که گذشت؛

از درگذشت صادق صندوقی تا توزیع هزار بسته‌ نوشت‌افزار در مناطق محروم سراسر کشور

مهمترین اخبار و رویداد‌های حوزه ادبیات از بیست و ششم مرداد تا دوم شهریور را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار   حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ادبیات در هفته ای که گذشت، شاهد رویدادهایی بود که در  ادامه به آن می پردازیم.

صادق صندوقی درگذشت


صادق صندوقی یکی از پیشکسوتان حوزه تصویرگری کتاب‌های درسی و همچنین آثار کودک و نوجوان، درگذشت.

صندوقی متولد سال ۱۳۲۵ در همدان بود که پس از تصویرگری قصه‌های قرآنی به عنوان یک تصویرگر کتاب شناخته شد. از جمله آثار شناخته‌شده وی تصویرگری اصحاب فیل در کتاب‌های درسی مدارس بود.

از صندوقی در ششمین دوسالانه تصویرگری در بخش تصویرگری کتاب به عنوان پیشکسوت تصویرگری ایران تجلیل به عمل آمده بود. پس از انقلاب، بسیاری از کتاب‌های ژول ورن در ایران چاپ شدند که تصویرگری‌ جلدشان توسط وی انجام شده بود.

آغاز ثبت‌نام ناشران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی

ناشران سراسر کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب در استان آذربایجان غربی شهر ارومیه می‌توانند از تاریخ ۳۰ مرداد تا ۵ شهریورماه به سایت مربوط مراجعه و ثبت‌نام کنند.

نمایشگاه کتاب استان آذربایجان غربی از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ شهریور برگزار می‌شود.

نمایشگاه‌های کتاب استانی به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراکز استان‌ها برگزار می‌شوند.

اولین نمایشگاه کتاب استانی در سال جاری در استان آذربایجان غربی (ارومیه) برگزار خواهد شد.

تقدیر رئیس بنیاد سعدی از استادان زبان فارسی هند


رئیس بنیاد سعدی در پیامی از استادان زبان فارسی هند که برای دریافت مدال از سوی رئیس جمهور این کشور انتخاب شده اند، تقدیر کرد.

در متن پیام غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی خطاب به این استادان آمده است:

«پاسداری از زبان شیرین و ادبیات ارزشمند پارسی در شبه‌قاره هند وظیفه خطیری است که استادان بسیاری در این سرزمین آریایی طی سالیان طولانی آن را برعهده گرفته و ایرانیان را وامدار همت و تلاش خود ساخته‌اند.

اکنون که دولت محترم هند از هشت تن از این استادان، به سبب خدمات شایسته‌شان در آموزش و گسترش زبان فارسی در دانشگاه‌های هند تقدیر کرده و آنان را برای دریافت نشان و جایزه از دست ریاست محترم جمهوری هند انتخاب کرده است، اینجانب از سوی بنیاد سعدی و نیز فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران به این استادان ارجمند، عالی جنابان پروفسور اختر مهدی، پروفسور عین‌الحسن، پروفسور سیده رقیه، پروفسور اخلاق احمد انصاری (آهن)، دکتر سیده خورشید حسینی، دکتر محمد فیروز، دکتر شایسته اخترخان و دکتر عبدالسلام گیلانی، که برندگان این جایزه هستند، تبریک می‌گویم و برای آنان آرزوی سلامتی، بهروزی، سربلندی و خدمت بیشتر به زبان و ادبیات فارسی دارم».

هزار بسته‌ نوشت‌افزار در مناطق محروم سراسر کشور توزیع می‌شود

مصطفی خاکسار قهرودی، معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در راستای حمایت از تولید ملی و کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت کشور، توزیع نوشت افزار ایرانی را در دستور کار دارد، گفت: این اقدام خداپسندانه از حدود ۲ سال پیش با دستور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در معاونت امداد مستضعفان آغاز شده است و در این راستا امسال ۱۰۰ هزار بسته نوشت‌افزار بین دانش‌آموزان مناطق محروم سراسر کشور توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه اقلام این بسته‌ها شامل کیف، مداد، خط کش، جامدادی، مداد رنگی، مداد تراش، مداد پاکن، دفتر نوشتاری و نقاشی است، توضیح داد: این بسته‌ها عموما توسط دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف کشور و با اولویت مناطق غیر شهری و محروم، در میان دانش‌آموزان نیازمند و بی‌بضاعت توزیع می‌شود.

خاکسار ارزش ریالی مجموع بسته‌های نوشت افزار توزیع شده در سال جاری را بیش از ۳۵ میلیارد ریال معرفی کرد و در رابطه با چگونگی شناسایی دانش آموزان محروم اظهار کرد: شناسایی دانش آموزان بی بضاعت با همکاری خادمیاران رضوی در استان‌های مختلف، ادارات کل آموزش و پرورش، کمیته امداد و سازمان‌های خیریه معتبر کشور انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.