رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان:

نظارت 61اکیپ دامپزشکی بر دام های قربانی/ نظارت ها برای جلوگیری از تب کنگو تشدید می شود

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از اجرای طرح تشدید نظارت بر سلامت دام‌های قربانی در عید سعید قربان خبر داد.

نظارت 61اکیپ دامپزشکی بر دام های قربانی/ نظارت ها برای جلوگیری از تب کنگو تشدید می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  مینا قاضی زاده ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان با اشاره به افزایش تقاضا جهت خرید دام زنده در ایام خاص مانند عید قربان گفت: مردم  باید دام‌های نذری خود را حتی الامکان از میادین عرضه دام زنده تحت پوشش دامپزشکی خریداری کنند.
وی گفت: با عنایت به ضرورت بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی روز عید سعید قربان به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی و باستناد تبصره ۲ ماده ۲ آیین نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه‌های کشور و بخش نامه سازمان دامپزشکی کشور، با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف تعداد ۲۶ اکیپ ثابت و ۳۵ اکیپ سیار در سطح استان مستقر می‌ شوند.
قاضی زاده در ادامه گفت: ۲۸ دکتر دامپزشک، ۴۸ بازرس بهداشتی گوشت و ۱۲ ناظر شرعی کار نظارت بر دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه در روز عیدسعید قربان تمام کشتارگاه‌های دام استان از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۳ باز و کلیه خدمات بصورت رایگان به شهروندان ارائه می‌شود بیان داشت: کلیه نیرو‌های دامپزشکی با لباس و فرم متحد الشکل و خودرو‌های ویژه بازرسی در مکان‌های مشخص شده حضور دارند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه ضمن توصیه به شهروندان گفت: در هنگام خرید دام به علائمی، چون لنگش، سرفه، آبریزش از دهان و بینی، زخم در دهان و بین سم ها، تنفس غیر معمول، ضعف و بیحالی و... در دام‌ها توجه نمایید و در صورت مشاهده از خرید چنین دام‌هایی خودداری کنند.
 قاضی زاده یکی از مخاطرات کشتار دام در خارج از کشتارگاه را علاوه بر مخاطرات زیست محیطی، احتمال درگیری با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست وگفت: سلامت دام قربانی، کشتار دام در کشتارگاه و حمل نقل بهداشتی گوشت، از نکات تعیین کننده در تامین سلامت گوشت هستند.
وی با اشاره به اینکه بعضی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل بیماری تب کریمه کنگو که در دام علائم بالینی خاصی ندارند تصریح کرد: جهت پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، مصرف کنندگان بایستی گوشت دام تازه کشتار شده و آلایش آن را حداقل بمدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس قطعه قطعه و مصرف کنند.
وی تاکید کرد: مردم شریف استان می‌توانند از طریق شماره تماس چهار رقمی ۱۵۱۲ شماره تلفن شبکه‌های دامپزشکی شهرستان مربوطه با کارشناسان دامپزشکی تماس بگیرند.

انتهای پیام/ح

نظارت بردام قربانی و خطر تب کنگو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار